Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Przełęcz Łupkowska

Przełęcz Łupkowska

Przełęcz Łupkowska – przełęcz na wysokości 640 m n.p.m. oddzielająca Beskid Niski od Bieszczadów , a jednocześnie Karpaty Zachodnie od Wschodnich . Przełęcz leży na granicy Polski ze Słowacją . Pod przełęczą znajduje się tunel o długości 642 metrów.

Wylot tunelu pod przełęczą Łupkowską na stronę polską
Wylot tunelu pod przełęczą Łupkowską na stronę słowacką

Historia

20 listopada 1619 r. lisowczycy , pod dowództwem Walentego Rogawskiego (w sile 10 tysięcy), nie prowadząc taborów, nie musieli szukać dogodnego przejścia przez góry i wybrali nie strzeżoną przez wojska Jerzego II Rakoczego Przełęczą Łupkowską, dzięki temu przeszli na tyły jego wojska i zaskoczyli, lekceważących ich, Węgrów. 21 listopada 1619 r. doszło do zwycięskiej dla lisowszczyków bitwy pod Zavadą.

W Powstaniu krakowskim 22 lutego 1846 r. od Przełęczy Łupkowskiej, z okolic Kalnicy i Leska , miał atakować Sanok Jerzy Bułharyn , dowodzący siłami miejscowymi i słowackimi. Po kilku potyczkach, przy dojściu do Zahutynia i nie mając wsparcia od północy, wycofał się na Węgry .

W 1874 została ukończona Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna biegnąca przez Przełęcz Łupkowską. Łączyła ona prowincje Austro-Węgier leżące po dwóch stronach łańcucha karpackiegoGalicję i Węgry . Pod samym grzbietem linię przeprowadzono tunelem (na wysokości 655 m n.p.m.) długości 416 m (z czego 234 m na terenie dzisiejszej Słowacji). Linia początkowo była jednotorowa (od 1896 r. – dwutorowa).

Był to ważny obiekt strategiczny umożliwiający transport wojsk na drugą stronę Karpat i dowóz zaopatrzenia do Twierdzy Przemyśl , dlatego też w czasie I wojny światowej toczyły się wielokrotnie o przełęcz ciężkie walki. W 1915 wycofujące się wojska rosyjskie wysadziły tunel w powietrze. Również w czasie II wojny światowej tunel był niszczony przez wycofujące się w 1939  r. Wojsko Polskie, które uniemożliwiło wykorzystanie tunelu przez najeżdżającą armię niemiecką. Przełęcz tę Niemcy przekroczyli dopiero 12 września 1939 r. Zaś w 1944 tunel wysadziły wojska niemieckie.

Wojska radzieckie przekroczyły przełęcz 18 października 1944[1].

Wobec zniszczenia tunelu, Rosjanie , podczas operacji dukielsko-preszowskiej oraz posuwania się frontu na południe i zachód, ułożyli tory wierzchem przełęczy, jednak był to przejazd bardzo stromy i niebezpieczny. Jeden ze składów wykoleił się i wybuchł, a załoga zginęła.[2] Po wojnie tunel odbudowano, jednak był on rzadko wykorzystywany do przewozów towarowych . Dopiero w latach 90. ponownie uruchomiono trasę przez przełęcz, a w 1999 także kolejowe przejście graniczne i zaczęły tędy jeździć na Słowację pociągi osobowe (we wcześniejszych latach jeździły tylko tymczasowo w przypadku nieprzejezdności linii kolejowej z dawnym przejściem granicznym Muszyna-Plaveč ).


Sąsiednimi przełęczami w granicznym grzbiecie Karpat są, na zachodzie: Przełęcz Radoszycka , a na wschodzie Przełęcz nad Roztokami Górnymi .

Przypisy

Zobacz też



Inne hasła zawierające informacje o "Przełęcz Łupkowska":

Michałowice (powiat jeleniogórski) ...

Medwiedin ...

Skalny Stół ...

Lisia Góra (Karkonosze) ...

Czarna Kopa (Karkonosze) ...

Kowary ...

Przesieka (województwo dolnośląskie) ...

Smogornia ...

Úpská Jáma ...

Grzbiet Lasocki ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Przełęcz Łupkowska":

207. Krainy geograficzne Polski. Karpaty (plansza 6) ...

005. Indie (plansza 2) ...

241. Charakterystyka regionów geograficznych. Tatry i Bieszczady (plansza 2) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie