Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Port lotniczy Katowice-Pyrzowice

Port lotniczy Katowice-Pyrzowice

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice
w Pyrzowicach
Katowice Airport
Terminal B Portu lotniczego Katowice Airport

Terminal B Portu lotniczego Katowice Airport
Typcywilne
Kod IATA KTW
Kod ICAO EPKT
Miasto Pyrzowice , Polska
Strefa czasowa UTC +1
Współrzędne 50°28'27″N 19°04'48″E / 50.47417, 19.08
Wysokość 303 m n.p.m.
Statystyki ruchu ( 2008 ), źródło
Liczba pasażerów2 426 942 (+21,59%)
Cargo 11 819 (+51,62%) t
Liczba operacji 27 030 (+10,37%)
Drogi startowe
Kierunek 09/27: Beton , 2 800 x 60 m
Częstotliwości radiowe
Wieża:KATOWICE TOWER
129,950 MHz
Wydawanie zgody:KATOWICE DELIVERY
121,800 MHz
Zbliżanie:KATOWICE APPROACH
121,075 MHz
134,675 MHz
Strona internetowa
Stanowiska odpraw w terminalu B

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach, od stycznia 2009 - Katowice Airport[1], kod IATA : KTW, kod ICAO : EPKT) - międzynarodowy port lotniczy położony niedaleko miejscowości Pyrzowice , około 30 km na północ od centrum Katowic . Znajduje się na terenie dwóch gmin: Ożarowice i Mierzęcice , a zarazem na pograniczu dwóch powiatów: tarnogórskiego i będzińskiego .

Katowice Airport jest centralnym lotniskiem Górnośląskiego Związku Metropolitalnego i regionalnym portem lotniczym całego województwa śląskiego . Pod względem liczby odprawianych pasażerów jest to obecnie 3. polski port lotniczy , natomiast pod względem liczby operacji lotniczych znajduje się na 4. miejscu . Port posiada dwa terminale pasażerskie o łącznej przepustowości ponad 3,6 mln pasażerów rocznie.

Spis treści

Historia

Lotnisko powstało w miejscu dawnego, założonego przez Niemców w czasie II wojny światowej lotniska zapasowego. Do budowy lotniska wybrano bagnisty teren pomiędzy miejscowościami Pyrzowice , Zendek i Mierzęcice . Po wysiedleniu ludności zamieszkującej tereny przyszłego lotniska i jego otuliny przystąpiono do prac melioracyjnych. Wzdłuż planowanych pasów startowych wykonano drenaż oraz odwodnienie całego terenu. Wody odprowadzono do stawu z posadzoną wikliną spełniającego rolę oczyszczalni. Następnie nawieziono ziemię i wyrównano teren. Przy niwelacji terenu zastosowano różne warstwy materiału, prawdopodobnie w celu uzyskania odpowiedniego odwodnienia przyszłego lotniska.

W wyniku decyzji o przeznaczeniu lotniska na bazę dla samolotów eksperymentalnych wybudowano na planie trójkąta trzy drogi startowe :

  • 14/32 o długości 1000 metrów
  • 04/22 o długości 1500 metrów
  • 09/27 o długości 1449 metrów

Drogi startowe miały ok. 50 metrów szerokości i pokryte były nawierzchnią bitumiczno - betonową (inne źródła: asfaltowo - bazaltową ). Najczęściej używana była droga startowa na kierunku 09/27, prawdopodobnie ze względu na usytuowanie na kierunku wschód-zachód i przewagę wiatrów zachodnich w tym rejonie. Obecnie w tym miejscu wybudowana jest droga startowa lotniska cywilnego.

Do lotniska doprowadzono bocznicę kolejową z Miasteczka Śląskiego oraz Zawiercia . Jako zaplecze zostały wybudowane trzy hangary oraz skład bomb. Obsługa lotniska i piloci zakwaterowani byli w prefabrykowanych drewnianych domkach, rozebranych w latach 1979 - 1980 , oraz barakach.

Po śmierci 17 listopada 1941 gen. Ernsta Udeta , asa lotnictwa Luftwaffe, lotnisko zostało nazwane Udetfeld. Początkowo lotnisko spełniało rolę obrony przeciwlotniczej Górnego Śląska i lotniska etapowego dla samolotów latających na wschód.

Do utworzenia tu lotniska doświadczalnego przyczynił się niemiecki konstruktor H. G. Moeller, pracujący w zawierciańskich zakładach zbrojeniowych. Lotnisko zostało wyposażone w urządzenia obsługujące myśliwce z napędem rakietowym Messerschmitt Me 163 wersje A i B, powołano tu także szkołę pilotażu tych samolotów. Z jej absolwentów utworzono dwie eskadry samolotów Me 163 oraz zaczątek trzeciej. Z bazy korzystali także kadeci ze szkół lotniczych z Rudnik oraz Częstochowy . Na lotnisku przeprowadzano także próby z granatnikiem Panzerschreck .

18 stycznia 1945 Niemcy opuścili lotnisko bez walki. Częściowo zaminowali je oraz zniszczyli pas startowy poprzez detonację ładunków wybuchowych ułożonych na pasach startowych. Lotnisko zostało zajęte 23 stycznia 1945 i odbudowanie przez lotnictwo radzieckie . Zlikwidowali oni częściowo drogi startowe 14/32 i 04/22 (pozostałości widoczne są do dziś w północno-wschodniej części lotniska). Wzdłuż drogi startowej 09/27 zbudowali ziemny awaryjny pas startowy oraz zasypali leje po bombach i ładunkach wybuchowych. Ślady po lejach, ze względu na odmienny kolor roślinności, widoczne są z powietrza po dziś dzień.

Następnie lotnisko zostało przejęte przez wojsko polskie z przeznaczeniem na lotnisko zapasowe. W latach 1949 - 1951 lotnisko zostało przystosowane dla samolotów odrzutowych. Zlokalizowano tu 39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego , wyposażony w samoloty odrzutowe MiG-19 (później MiG 21). Pułk został rozwiązany w 1987 . W jego miejsce powołano 1 batalion zabezpieczenia oraz Bazę Statków Powietrznych, której zadaniem była likwidacja zbędnych dla wojska samolotów. W latach 90. na lotnisku stacjonowała 2 eskadra 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego ze Strachowic .

W latach dziewięćdziesiątych XX wieku lotnisko przekazano w ręce cywilne; stało się ono zalążkiem współczesnego portu. Ten stan trwał do początku 2000 , kiedy to równolegle funkcjonowało lotnisko cywilne i wojskowe. Obecnie lotnisko jest pod zarządem cywilnym. Od 1 stycznia 2009 lotnisko zmienia nazwę na Katowice Airport.

Chakterystyka

Poczekalnia w terminalu A

Lotnisko jest najwyżej położonym cywilnym portem lotniczym w Polsce i charakteryzuje się dobrymi warunkami atmosferycznymi - to jest mniejszą niż na innych lotniskach ilością dni uniemożliwiających lądowanie. W zasięgu tego portu lotniczego jest około 11 milionów mieszkańców, w tym mieszkańcy okolic Ostrawy w Czechach .

Terminale

Lotnisko w Pyrzowicach posiada dwa terminale pasażerskie o łącznej powierzchni 21300 m² i przepustowości ponad 3,6 mln pasażerów rocznie (przepustowość godzinowa: 1170 pasażerów)[2]. Otwarcie części ogólnodostępnej i strefy przylotów Terminalu B odbyło się 9 lipca 2007 , a strefy odlotów - 30 lipca 2007 . W planach zarządcy lotniska jest także budowa trzeciego terminala.

Port lotniczy posiada jeden terminal cargo . Jego powierzchnia wynosi 5378 . Głównymi użytkownikami składów są m.in. DHL , Izba Celna w Katowicach , TNT Express i UPS . Pod względem tonażu ładunków przewiezionych ruchem lotniczym rocznie, lotnisko w Pyrzowicach zajmuje drugie miejsce w Polsce po warszawskim Okęciu[3]. Wg statystyk ULC przewieziono 3 290 ton w 2005 , 3 243 ton w 2006 , 6 113 ton w 2007 i 7 782 ton w 2007 [4].

Wyposażenie techniczne

W porcie lotniczym Katowice Airport w użytku jest system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS (Instrument Landing System) THALES 420[5]. Jest to urządzenie kategorii pierwszej, czyli prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 60 m (200 stóp) nad płaszczyzną drogi startowej przy widzialności (RVR - runway visual range) 800 m (2400 stóp). Aktualnie jest to najnowocześniejszy tego typu system funkcjonujący na polskich lotniskach. Koszt inwestycji zrealizowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej wyniósł 3 mln zł.

Podstawowe dane techniczne pyrzowickiego ILSa[5]:

  • Zasięg (pokrycie) ILS dla odbioru kierunku lądowania wynosi 18 NM .
  • System składa się z dwóch zespołów urządzeń:
    • Nadajnik kierunku: Localizer (LLZ); Marka i parametry urządzenia: THALES 421; częstotliwość pracy 109.9 MHz, moc 25 W
    • Nadajnik ścieżki schodzenia: Glide Path (GP); Marka i parametry urządzenia: THALES 422; częstotliwość pracy 333,8 MHz, moc 2 W
  • Dodatkowo zestaw ILS jest uzupełniony o radiolatarnię DME do pomiaru odległości. Marka i parametry urządzenia: THALES 415; częstotliwość pracy 997 MHz, moc 100 W.
  • Lotnisko posiada również nadajnik NDB KTC 285 KHz

Połączenia drogowe i kolejowe

Obecnie główną drogą prowadzącą do portu jest droga ekspresowa S1 , łącząca go z drogami DK1 i DK78 . W bezpośrednim sąsiedztwie lotniska ma przebiegać projektowana autostrada A1 . Planowany węzeł Pyrzowice ma połączyć tą autostradę z drogą S1 a także, po wybudowaniu, kończącą tu swój bieg, drogą ekspresową S11 . Kursują tu bezpośrednie połączenia autobusowe między innymi z Katowic , Krakowa , Gliwic i Częstochowy .

Planowane jest zbudowanie połaczenia kolejowego na trasie Katowice - Chorzów - Bytom - Piekary Śląskie - Pyrzowice. Na odcinku Bytom - Pyrzowice (24 km) linia kolejowa zostanie zbudowana od podstaw. Czas dojazdu z Katowic ma wynosić około 35 minut[6].

Rozwiązaniu takiemu sprzeciwiają się jednak mieszkańcy Zagłębia Dąbrowskiego , którzy nie zgadzają się z wyborem wariantu połączenia omijającego Sosnowiec , a także nie wykorzystującego istniejącej linii kolejowej do Zawiercia . Za wariantem proponowanym przez radnych z Zagłębia przemawia również szansa rozbudowy sieci o połączenia z Częstochową i Krakowem [7]. Pod koniec maja 2009 tory od strony Zawiercia zostały częściowo rozebrane.

Linie lotnicze i kierunki lotów

Terminal A

Terminal B

Cargo

Czartery

  • Agadir
  • Antalya
  • Bodrum
  • Burgas
  • Chania
  • Dalaman
  • Djerba
  • Dubaj
  • Enfidha
  • Faro
  • Fuerteventura
  • Heraklion
  • Hurghada
  • Izmir
  • Kos
  • Korfu
  • Lamezia Terme
  • Majorka
  • Malaga
  • Marsa El Alam
  • Mombasa
  • Monastir
  • Paphos
  • Rodos
  • Saloniki
  • Sharm El Sheikh
  • Taba
  • Tel Aviv
  • Teneryfa
  • Tunis
  • Varna
  • Zakynthos

Statystyki ruchu

Katowice Airport jest 3. najruchliwszym polskim portem lotniczym . W 2003 roku na lotnisku zaczęły operować tanie linie lotnicze . Dzięki temu liczba obsługiwanych połączeń zagranicznych znacząco wzrosła. Liczba pasażerów wzrosła z 257 tys. w 2003 roku, do 1,08 mln w 2005. Do 2009 roku liczba pasażerów rosła najszybciej spośród wszystkich polskich portów. Spowolnienie gospodarcze w 2009 roku spowodowało zatrzymanie tej tendencji. Po warszawskim Okęciu , Pyrzowice mają największą ilość połączeń czarterowych . Najwięcej samolotów z Katowic Airport jest odprawianych przez węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air . 8 października 2008 po raz pierwszy lotnisko odprawiło dwumilionowego pasażera w jednym roku .

1996 - 2009

RokPasażerowieOperacje lotniczeCargo
199668,2033,586596
1997101,0544,2901,241
1998150,7246,2561,365
1999170,2306,5101,522
2000168,1268,7107,745
2001180,0159,4412,196
2002202,2678,3892,886
2003257,9919,3753,548
2004622,61213,8035,038
20051,092,35816,2225,636
20061,458,41121,0146,113
20071,995,914[4]24,4897,795
20082,426,94227,03011,819
20092,364,61326,2066,543

2010

MiesiącPasażerowiePasażerowie narastającoOperacje lotniczeOperacje lotnicze narastającoCargo
Styczeń130 331130 3311 5921 592694 t.
Luty130 088260 4191 5833 175828 t.
Marzec150 116410 5351 8545 0291 322 t.
Kwiecień140 981551 5161 6596 6881 004 t.
Maj204 760756 2752 2178 905880 t.
Czerwiec266 8151 023 0902 85911 764885 t.
Lipiec314 4921 337 5832 98814 752682 t.
Sierpień312 2771 649 8602 93817 690

Rozwój portu

Planowana jest rozbudowa infrastruktury lotniska: rozbudowa terminali, budowa nowej, 3600 metrowej drogi startowej , równoległej do 2800 metrowej aktualnie istniejącej. Po zbudowaniu nowej drogi startowej, stara zostanie przemianowana na drogę kołowania

Zobacz też

Przypisy

  1. Tomasz Głogowski: Pyrzowice to teraz Airport Katowice. Z logo ( pol. ). gazeta.pl, 2009-01-07. [dostęp 2009-10-06].
  2. strona internetowa portu lotniczego
  3. "Przewozy pasażerskie i towarowe w polskich portach lotniczych w ruchu rozkładowym oraz czarterowym w latach 2004 - 2005." . Urząd Lotnictwa Cywilnego 26 stycznia 2006 . Dział: Statystyki. Link sprawdzony 2007-10-30.
  4. 4,0 4,1 "Liczba obsłużonych pasażerów i przesyłek oraz wykonanych operacji lotniczych w ruchu regularnym oraz czarterowym w polskich portach lotniczych w latach 2004-2007" . Urząd Lotnictwa Cywilnego 15 stycznia 2007 . Dział: Statystyki. Link sprawdzony 2007-01-16.
  5. 5,0 5,1 Nowy ILS w MPL Katowice ( pol. ). www.katowice-airport.com, 2008-11-07. [dostęp 2009-10-06].
  6. Tomasz Brzoza: Szybka kolej do Pyrzowic? Bliżej niż dalej [wideo ] ( pol. ). gazeta.pl, 2009-09-25. [dostęp 2009-11-03].
  7. Piotr Sobierajski: Wariant śląski kolei do Pyrzowic to cios dla Zagłębia ( pol. ). naszemiasto.pl, 2009-10-12. [dostęp 2009-11-03].

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Port lotniczy Katowice-Pyrzowice":

Ren ...

Tiumeń ...

Odense ...

Linköping ...

Brno ...

Uznam ...

1972 ...

Dzielnica miasta ...

Zawał mięśnia sercowego ...

Zygmunt III Waza ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Port lotniczy Katowice-Pyrzowice":

221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 5) ...

230b Kryzysy ideologiczne, gospodarcze i społeczne w Polsce Ludowej (plansza 5) ...

Transport i łączność (plansza 18) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie