Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Port Aszdod

Port Aszdod

Na mapach: 31°49'40″N 34°38'40″E / 31.82778, 34.64444

Port Aszdod
נמל אשדוד
Położenie Izrael

Aszdod

Typ portumorski
Adres bosmanatuPO Box 9001
Ashdod 77191
Liczba nabrzeży 14
Długość nabrzeży4,1 km
Maksymalne głębokość / zanurzenie- / 12,0 m
Strona portu

Port Aszdod ( hebr. נמל אשדוד) (UN/LOCODE: ILASH) - międzynarodowy port morski położony w mieście Aszdod , u ujścia rzeki Lachisz do Morza Śródziemnego , w odległości około 25 km na południe od Tel Awiwu . Jest to największy port towarowy w Izraelu , przeładowujący około 60 % izraelskiego ładunku morskiego [1].

Spis treści

Historia

We wczesnych latach istnienia niepodległego państwa Izraela, pojawiła się pilna potrzeba posiadania nowego portu morskiego, który nie byłby ograniczony w swoim rozwoju tak jak istniejące już porty Hajfa i Ejlat . Dlatego rząd Izraela podjął decyzję o budowie nowego portu. Postawiono przy tym następujące warunki: port miał powstać w południowej części kraju razem z utworzeniem przyległego nowego miasta; port miał skrócić drogę transportu lądowego z południowej części kraju; odległość od plantacji cytrusów w Rehovot miała być krótsza niż do Hajfy ; odległość od zakładów potasu nad Morzem Martwym miała być krótsza niż do Hajfy; port miał znajdować się przy głównych drogach Izraela oraz w pobliżu aglomeracji miejskiej Gusz Dan [2].

Budowa portu

W 1953 rzeczoznawcy budowlani i projektanci wybrali okolicę arabskiej wioski Aszdod pod budowę nowej elektrowni (Eshkol) i nowego portu morskiego. W 1958 ukończono budowę elektrowni Eshkol A, która składa się z trzech bloków energetycznych: dwa po 50 MW i jeden 45 MW . Tuż obok powstał zakład odsalania morskiej wody. Natomiast projektowanie portu rozpoczęło się na przełomie 1957 - 1958 . Port Aszdod miał być jednym z nielicznych portów na świecie, który wybudowano na otwartym morzu, bez wykorzystania naturalnych zatok morskich. Jego budowa była wielkim wyzwaniem dla inżynierii . W kwietniu 1961 rozpoczęto budowę od skonstruowania falochronów . Następnie, w pierwszym etapie wybudowano nabrzeża 1 i 3, na których obsługiwano głównie eksport cytrusów i innych produktów rolniczych. Kolejne części portu powstawały stopniowo w następnych latach. Oficjalne otwarcie portu Aszdod nastąpiło w listopadzie 1963 . Pierwszy zagraniczny statek wpłynął do portu 21 listopada 1965 (był to szwedzki statek "Wiengelgad")[3]. Od 1975 port w Aszdod obsługuje statki pasażerskie, utrzymując głównie połączenia z Egiptem .

W lutym 2005 rząd po przeprowadzeniu reformy strukturalnej izraelskiego przemysłu portowego, utworzył niezależne przedsiębiorstwo Ashdod Port Company Ltd.. W 2005 w porcie uruchomiono pierwszy w Izraelu w pełni skomputeryzowany terminal kontenerowy "Port Eitan". Był to największy izraelski projekt infrastrukturalny i obejmował budowę nowego odcinka falochronu (długość 1 150 m) oraz nabrzeży o długości 1 700 m. Koszt inwestycji wyniósł 3 mld nowych szekli[4].

Nawigacja

Kotwicowisko znajduje się w odległości 1-2 mili morskiej od brzegu. Na południe od portu znajduje się wzniesiona w 1966 latarnię morską Aszdod [5]. Podejście do portu jest od kierunku północno-zachodniego. W odległości 0,2 i 0,5 mili morskiej od portu są zacumowane dwie boje świetlne oznaczające wejście do portu. Przy wchodzeniu do portu obowiązuje korzystanie z pomocy pilota portowego . W porcie jest dostępny 1 holownik [6].

Struktura portu

Port Aszdod obejmuje rozległy obszar i posiada 14 nabrzeży[7]:

Nabrzeże nrPrzeznaczenieDługość (m)Głębokość (m)Uwagi
1towarowe, roro5605,0-10,5rolnictwo i ogólne towary
2miejsce postojowe1505,0niewielkie statki
3pasażerskie, roro6209,0-11,5
4pasażerskie, towarowe20712,5
5masowce, roro48010,5-13,8
6miejsce postojowe1507,0-10,0niewielkie statki
7terminal kontenerowy48010,0-12,0
8tankowce10512,0
9węgiel, kontenerowce43813,8
10barki zbiornikowce1504,0
11-12masowce39612,0-13,8fosfaty, potas
24kontenerowce25013,5
30towarowe1509,5materiały wybuchowe

Port wojenny

W porcie znajduje się baza marynarki wojennej . W bazie stacjonują lekkie łodzie patrolowe , których głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa południowej części izraelskiego wybrzeża Morza Śródziemnego. Aszdod jest blisko położone Strefy Gazy i w związku z tym jest szczególnie narażone na niebezpieczeństwo ataków terrorystycznych . Z tego powodu łatwo zrozumieć duże znaczenie istnienia tutaj morskiej jednostki wojskowej, która zapewnia bezpieczeństwo portowi i statkom[8].

Statystyka

W 2007 przeładowano tutaj 808 700 kontenerów (dla porównania w 2006 było 693 000, wzrost o 17 % ), w tonażu przeładowano 16,2 mln t towarów (w 2006 było 15 mln t., wzrost o 7,2%) W 2007 uzyskano dochód w wysokości 1 mld nowych szekli [4].

Przeładunek kontenerów w Porcie Aszdod (w TEU )[9]:

Dochód Portu Aszdod (w mln nowych szekli)[10]:

Plany rozwoju

Zarząd Portu Aszdod postawił sobie ambitny plan zwiększenia przepustowości terminalu kontenerowego. W tym celu planuje się zainwestować 700 mln nowych szekli w rozbudowę infrastruktury i zakup nowego zautomatyzowanego wyposażenia, które zredukuje czas oczekiwania statków. Zainwestowano także 10 mln nowych szekli w rozbudowę terminalu pasażerskiego[4].

Komunikacja

W bezpośrednim sąsiedztwie portu przebiega droga ekspresowa nr 41

(Aszdod- Gedera ). Port posiada także połączenie kolejowe Israel Railways z całym krajem.

Przedsiębiorstwa armatorskie

Z portu w Aszdod korzystają następujące przedsiębiorstwa żeglugowe [11]:

  • China Ocean Shipping Company - COSCO
  • Compañía Sudamericana de Vapores - CSAV
  • Hamburg Süd
  • Hanjin Shipping Co. Ltd. - Hanjin
  • Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. - K Line
  • Orient Overseas Container Line - OOCL
  • Zim Integrated Shipping Services - ZIM

Przypisy

  1. Israel Business Today: Israel's main port - Ashdod ( ang. ). [dostęp 22 września 2008].
  2. The World Bank: Port of Ashdod Project ( ang. ). [dostęp 22 września 2008].
  3. R. Yaniv: Ashdod. From repatriants settlement to the City. Izrael: Society for the Protection of Nature in Israel, 1990, s. 163. 
  4. 4,0 4,1 4,2 Ashdod Port Company Ltd.: Ashdod Port is the economic gateway to the State of Israel ( ang. ). [dostęp 21 września 2008].
  5. The University of North Carolina at Chapel Hill: Lighthouses of Israel ( ang. ). [dostęp 22 września 2008].
  6. Sea Transport&Trading: Ashdod Port - Navigation ( ang. ). [dostęp 21 września 2008].
  7. Sea Transport&Trading: Ashdod Port - Berths ( ang. ). [dostęp 21 września 2008].
  8. The Israel Navy - oficial web-site: Ashdod Naval Base ( ang. ). [dostęp 20 września 2008].
  9. Service&Trade Companies: Ashdod Port Co. Ltd. ( ang. ). [dostęp 22 września 2008].
  10. Dun's 100 - Israel's Largest Enterprises 2008: Ashdod Port Co. Ltd. ( ang. ). [dostęp 22 września 2008].
  11. World Port Source: Container Liner Service Port of Ashdod ( ang. ). [dostęp 22 września 2008].

Zobacz też

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Port Aszdod":

Ren ...

Tiumeń ...

Linköping ...

Brno ...

Uznam ...

Zygmunt III Waza ...

Historia Australii ...

Jezioro Mikołajskie ...

Jezioro Nidzkie ...

Niegocin ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Port Aszdod":

221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 5) ...

230b Kryzysy ideologiczne, gospodarcze i społeczne w Polsce Ludowej (plansza 5) ...

045. Bremerhaven (plansza 18) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie