Poemat dygresyjny – odmiana
poematu epickiego
powstała w epoce
romantyzmu
. Utwór
wierszowany
, o charakterze fabularnym, o luźnej, fragmentarycznej kompozycji, najczęściej związanej prowadzącym cały tekst motywem podróży bohatera, a czasem również wątkiem romansowym.
Szczątkowa, epizodyczna fabuła poematu dygresyjnego jest pretekstem do licznych wypowiedzi narratora, (
dygresji
) na tematy aktualne, związane z literaturą (w tym
autotematyczne
, sztuką, polityką, historią oraz na tematy osobiste.
Narrator
często odchodzi od opowiadania głównej
fabuły
, na rzecz snucia refleksji na różnorodne tematy, np. natury społecznej, politycznej, artystycznej, zdawania relacji z własnych wspomnień, opisywania uwag, anegdot, rozważań, obaw, przypuszczeń. Narrator często posługuje się
ironią
, żartem, bywa złośliwy, subiektywny, zachowuje dystans do utworu i jego bohaterów. Celowo akcentowana jest sztuczność i literackość fabuły, co służy uwypukleniu kreacyjności, jako podstawowej właściwości sztuki.
Pierwszymi poematami dygresyjnymi były utwory
Georga Byrona
Wędrówki Childe Harolda
oraz Don Juan. Kolejne to m.in.
Eugeniusz Oniegin
Aleksandra Puszkina
, Deutschland. Ein Wintermärchen
Heinricha Heine
oraz El estudiante de Salamanca i El diabolo mundo
José de Espronceda
. W literaturze polskiej poematy dygresyjne tworzyli m.in.
Juliusz Słowacki
(
Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu
,
Grób Agamemnona
,
Beniowski
),
Józef Korzeniowski
(Pan Fortunat),
Włodzimierz Stebelski
(Roman Zero) i
Maria Konopnicka
(Imagina).
Bibliografia
- Jacek Brzozowski Dygresyjny poemat. W: Słownik literatury polskiej XIX wieku. Józef Bachórz i Alina Kowalczykowa (red.). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2002. .