Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

North American F-100 Super Sabre

North American F-100 Super Sabre

North American F-100 Super Sabre
YF-100A

YF-100A
Dane podstawowe
Państwo   Stany Zjednoczone
ProducentNorth American
Typ samolot myśliwsko-bombowy
Konstrukcjacałkowicie metalowa
Załoga1
Dane techniczne
Napęd1× Pratt & Whitney J57-P-21/21A
Ciąg 45 kN (z dopalaczem 71 kN)
Wymiary
Rozpiętość11,81 m
Długość15,2 m
Wysokość4,95 m
Powierzchnia nośna37 m²
Masa
Własna 9 500 kg
Użyteczna13 085 kg
Startowa 15 800 kg
Uzbrojenia3 190 kg
Osiągi
Prędkość maks. 1 390 km/h
Prędkość wznoszenia 96,7 m/s
Pułap 15 000 m
Zasięg3 210 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
4x działka 20 mm M39, 3 190 kg środków bojowych podwieszanych m.in. Bomby lotnicze, rakiety AIM-9 Sidewinder i AGM-83 Bullpup
Użytkownicy
USA , Dania , Turcja , Tajwan
Rzuty
Rzuty samolotu

North American F-100 Super Sabresamolot myśliwsko-bombowy . Bezpośredni następca North American F-86 Sabre . Zaprojektowany jako pierwszy seryjnie produkowany samolot zdolny do przekroczenia prędkości dźwięku w locie poziomym.

Spis treści

Konstrukcja

Całkowicie metalowy, średniopłat w układzie klasycznym o skośnych skrzydłach. Samolot posiadał wlot powietrza w przedniej części kadłuba , podobnie jak F-86 i samoloty radzieckie tego okresu ( MiG-15 , MiG-17 , MiG-19 ). Podwozie trójpodporowe. Przednia goleń chowana w kadłubie, tylne w kadłubie i skrzydłach.

Historia

Początkowo F-100 miał być odmianą F-86 zdolna do lotu z prędkością naddźwiękową. Jednak testy modelu w tunelu aerodynamicznym wykazały, że konstrukcja F-86 nie zachowuje się stabilnie w locie naddźwiękowym, nawet mimo zwiększenia skosu skrzydeł do 45 stopni. Oznaczało to konieczność opracowania całkowicie nowego myśliwca.

Podstawą stały się studyjne wersje F-86 znane jako "Advanced F-86D" i "Advanced F-86 E". Opracowany prototyp nazwano "Sabre 45", a USAF zdecydowało o zakupieniu 2 egz. do testów. Jednak wybuch wojny w Korei sprawił, że potrzeba posiadania naddźwiękowego myśliwca stała się nagląca i prace zdecydowanie przyspieszono. Zaowocowało opracowaniem wersji YF-100, która po wprowadzeniu poprawek, których zażądało USA , przekształcona została w YF-100A.

Pierwszy lot prototypu miał miejsce 25 maja 1953 roku. YF-100A przekroczył już podczas tego pierwszego lotu barierę dźwięku . Jako pokaz możliwości nowego samolotu podpułkownik USA Everest ustanowił w nim rekord prędkości osiągając 1 219.48 km/h.

Pierwotnym zastosowaniem F-100 było wywalczanie przewagi w powietrzu. Jednak podczas wprowadzania do eksploatacji wersji F-100 A Super Sabre, USA zgłosiło potrzebę wyposażenia samolotu w zdolność do atakowania celów naziemnych i przekształcenia go w myśliwiec uderzeniowy. Zmodyfikowano w ten sposób ostatnie 70 samolotów serii A nadając im nowe oznaczenie F-100 C.

Seria wypadków, jakim ulegały F-100 zaraz po wprowadzeniu do służby spowodowana była wadliwą konstrukcją usterzenia ogonowego. Wadę szybko usunięto przywracając oryginalną konstrukcję usterzenia z modelu "YF-100A". Skutkiem tych wypadków była jednak zła opinia, jaką F-100 uzyskał wśród pilotów. Kariera F-100 A w USAF była bardzo krótka. Zakończono wprowadzanie ich do służby w 1955 r. a wycofano już w 1959. Przekazane zostały do jednostek Air National Guard i do Sił Powietrznych Tajwanu . Nadal jednak miały opinie samolotu "feralnego". Nie działo się to bez powodu, w różnych wypadkach utracono bowiem prawie 50% wyprodukowanych F-100 A.

Wersję F-100 B opracowywano początkowo jako uniwersalny myśliwiec zdolny do lotów w każdej pogodzie, później jako samolot myśliwsko bombowy. Ostatecznie z powodu znaczących zmian w konstrukcji zmieniono oznaczenie na F-107 A. Samolot nie wszedł jednak do produkcji seryjnej.

Najpopularniejszymi wersjami F-100 były wersje myśliwsko-bombowe F-100 C i D. Aby przystosować samolot do zwalczania celów naziemnych poddano go szeregowi modyfikacji polegających na: dodaniu węzłów uzbrojenia pod skrzydłami i kadłubem, możliwości przenoszenia paliwa w skrzydłach, zmianach w awionice (wyposażenie w autopilota).

Poza w/w wersjami produkowano wariant szkoleniowy F-100 F (z niewiadomych przyczyn nie istniał wariant F-100 E). Podczas wojny wietnamskiej pełnił on rolę samolotu zwalczającego obronę przeciwlotniczą i stacje radarowe Wild Weasel .

Samolot F-100 zapoczątkował serię samolotów ponaddźwiękowych nazywaną serią stulecia – "the century series".

F-100 nazywany był w USAF "The Hun", co stanowiło skrót od "The Hundred" i aluzję do numeru samolotu.

Zastosowanie bojowe

F-100 nie zdążył być użyty podczas wojny w Korei. Był za to obok Republic F-105 Thunderchef , podstawowym samolotem bombowym podczas wojny wietnamskiej. Brał udział w operacjach bombowych Bolo i Rolling Thunder oraz podczas całej wojny jako bombowiec taktyczny.

Wersje

  • YF-100 A – prototyp, zbudowano 2 egz.,
  • F-100 A – myśliwiec przewagi powietrznej, wybudowano 203 egz.,
  • RF-100 A – wersja F-100 A przeznaczona do rozpoznania,
  • F-100 B – samolot testowy, przekształcony później w F-107A
  • F-100 C – samolot myśliwsko bombowy, konstrukcję F-100 A zmodyfikowano tak, aby możliwe było przenoszenie uzbrojenia na węzłach podwieszanych, dodano także możliwość przenoszenia paliwa w skrzydłach, co zwiększyło zasięg samolotu, zbudowano 476 egz.,
  • F-100 D – zmodyfikowana wersja F-100 C, przeznaczona całkowicie do roli samolotu bombowego, poprawiono awionikę i dodano dodatkowe węzły pod kadłubem, na których można było przenosić cięższe (w tym i nuklearne) uzbrojenie, zbudowano 1274 egz.,
  • F-100 F – dwumiejscowa wersja szkoleniowa, pełnił też służbę podczas wojny w Wietnamie jako samolot zwalczania obrony przeciwlotniczej Wild Weasel .

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "North American F-100 Super Sabre":

Podróżnik ...

Wszystkich Świętych ...

Dziady (zwyczaj) ...

Rodzimy Kościół Polski ...

Dzień Zmarłych ...

II wiek ...

Biegun północny ...

Rak języka ...

Brescia ...

Nadciśnienie tętnicze ...


Inne lekcje zawierające informacje o "North American F-100 Super Sabre":

12b Prędkość i hamowanie - część 2 (plansza 3) ...

12b Prędkość i hamowanie - część 2 (plansza 5) ...

01 Znaki drogowe - znaki uzupełniające (plansza 16) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie