Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Most Kamienny w Ratyzbonie

Most Kamienny w Ratyzbonie

Most Kamienny

Most Kamienny w Ratyzbonie ( niem. Steinerne Brücke) – średniowieczny most na Dunaju w Ratyzbonie w Bawarii w południowych Niemczech . Obok katedry , most Kamienny to najsłynniejszy zabytek ratyzbońskiego Starego Miasta, które od 13 lipca 2006 znajduje się na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO .

Spis treści

Budowa

Widok na most Kamienny i bramę miejską
Bruckmandl
Historische Wurstküche

Most powstał w rekordowym czasie ok. 11 lat, najprawdopodobniej w latach 1135-46[1]. Jego konstruktorzy byli najprawdopodobniej zainspirowani architekturą rzymskiego mostu Trajana[2] na dolnym Dunaju, leżącego na terenie dzisiejszej Rumunii w mieście Drobeta-Turnu Severin . Przez ponad 800 lat był to jedyny most na Dunaju w Ratyzbonie. Służył za wzór budowniczym wielu innych mostów w owym czasie (XII-XIII w.), np. mostu Judyty na Wełtawie w Pradze (poprzednika mostu Karola ), a także mostów na Łabie w Dreźnie , na Tamizie w Londynie i na Rodanie w Awinionie .

Konstrukcja

Parametry techniczne:

Długość336m
Szerokość8m
Wysokość15m
Liczba przęseł16(15 jeszcze widocznych)
Rozpiętość przęseł10,45 – 16,60m
Szerokość filarów5,85 – 7,40m
Szacunkowy ciężar100.000t

Pierwsze przęsło i filar od strony południowej zostały zabudowane w latach 1616-20 przy okazji prac nad składami soli i zachowały się pod podjazdem na most.

Filary spoczywają na podkładach z pni dębowych na żwirowym dnie Dunaju. Przed rozmyciem ochraniają je sztuczne wysepki, tzw. wyspy filarowe, które tworząc przewężenia, powodują około półmetrową różnicę w stanie wody pomiędzy odcinkiem rzeki za mostem a przed mostem. Pod przęsłami tworzą się silne prądy i powstaje słynny ratyzboński wir .

Mostu chroniły trzy wieże , z których zachowała się jedynie Wieża Mostowa (niem. Brückturm) po stronie południowej. Przestronny przejazd z boku Wieży Mostowej wraz z szerokim podjazdem powstały na początku XX w. przy okazji budowy linii tramwajowej . 23 kwietnia 1945 naziści wysadzili przejazd w powietrze, by opóźnić wejście wojsk amerykańskich do miasta.

Północna część mostu stanowiła wcześniej granicę pomiędzy Księstwem Bawarii a wolnym miastem Ratyzboną.

W połowie mostu znajduje się tzw. Bruckmandl, figura młodego mężczyzny patrzącego na Stare Miasto, symbolizująca niezależność wolnego miasta Ratyzbony od władzy biskupa . Wedle legendy pomnik przedstawia głównego budowniczego mostu. Pochodząca z 1446 oryginalna figura znajduje się dziś w Muzeum Historycznym miasta Ratyzbony, a na moście stoi kopia z 1854.

Z powodu wielkich obciążeń z jakimi most musiał się zmagać ostatnimi laty, jego wytrzymałość się znacznie pogorszyła. Nie wyklucza się nawet zamknięcia mostu dla ruchu w ciągu najbliższych lat.

Legenda

O budowie mostu Kamiennego traktuje legenda , według której główny budowniczy mostu założył się z budowniczym katedry o to, kto pierwszy ukończy prace. Ponieważ budowa katedry posuwała się znacznie szybciej niż konstrukcja mostu, jego budowniczy zawarł pakt z diabłem. W zamian za pomoc, diabeł miał otrzymać pierwsze trzy dusze, które przejdą po gotowym moście. Odtąd prace ruszyły pełną parą i most był wkrótce gotowy, na długo przed katedrą. Kiedy diabeł zażądał zapłaty, sprytny budowniczy przegonił przez most trzy kury . Wściekły diabeł próbował zniszczyć konstrukcję, ale mu się to nie udało. Wedle legendy, wgłębienie widoczne na moście to pozostałość właśnie po czarcim ataku.

W rzeczywistości jednak most był gotowy w 1146 – dużo wcześniej niż katedra, której budowę rozpoczęto dopiero w 1273.

Okolice mostu Kamiennego

Tuż za południowym zjazdem z mostu, obok średniowiecznego składu soli, znajduje się Historische Wurstküche, pierwotnie kuchnia dla budowniczych mostu, a obecnie tradycyjna restauracja.

Przypisy

  1. Prace zaczęły się najpóźniej w 1143 a zakończyły najwyżej w 1147, kiedy to uczestnicy II wyprawy krzyżowej pod przywództwem Ludwika VII Młodego przekroczyli Dunaj przejeżdżając przez most kamienny w Ratyzbonie.
  2. Nazywanego też Rzymskim Mostem przy Drobeta-Turnu Severin, mostem na Dunaju przez „Żelazne Wrota” (od nazwy przełomu Dunaju) albo mostem Apollodurusa od nazwiska jego greckiego konstruktora

Bibliografia

  • K. Bauer: Regensburg. Ratyzbona: 1988. .  ( niem. )
  • E. Feistner (red.): Die Steinerne Brücke in Regensburg. Ratyzbona: Schnell & Steiner, 2005. .  ( niem. )


Inne hasła zawierające informacje o "Most Kamienny w Ratyzbonie":

Kowary ...

Zamek Chojnik ...

Zwornik (architektura) ...

Wawel Zaginiony ...

Kościół św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa w Krakowie ...

Sopot ...

Gdynia Orłowo ...

Babia Góra ...

Gubernia wołyńska ...

Łuck ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Most Kamienny w Ratyzbonie":

Teatr grecki (plansza 16) ...

Groza gór wysokich w poezji Kazimierza Przerwy - Tetmajera (plansza 20) ...

Afryka – zagadnienia społeczno-gospodarcze (plansza 22) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie