Mirsk – miasto w południowo-zachodniej
Polsce
, w
powiecie lwóweckim
, w
województwie dolnośląskim
(od
1975
do
1998
w
jeleniogórskim
, wcześniej we
wrocławskim
), siedziba
gminy Mirsk
, nad rzeką
Kwisą
. Do
1945
r. miasto znajdowało się w granicach
Niemiec
i nosiło
niem
. nazwę Friedeberg.
Geografia
Położenie
Miasto administracyjnie jest położone w południowo-zachodniej części województwa dolnośląskiego w
powiecie lwóweckim
, w
województwie dolnośląskim
(od
1975
do
1998
w
jeleniogórskim
, wcześniej we
wrocławskim
).
Jeżeli chodzi o położenie geograficzne, to miasto jest położone w Kotlinie Mirska będące częścią
Grzbietu Kamienickiego
, które są częścią
Pogórza Izerskiego
. Przez miasto przepływa rzeka
Kwisa
. Mirsk jest położony między miastami
Gryfów Śląski
na północy a
Świeradów-Zdrój
na południu.
Odległości:
Części i osiedla miasta
- Skarbków - znajduje się w prawobrzeżnej części
Kwisy
, do Mirska został włączony w
1961
roku.
- Przydatki
- Chaupki
- Bogdankowice
Demografia
Mirsk jest 74. miastem w województwie dolnośląskim pod względem liczby mieszkańców (na 91 miast). Liczba mieszkańców na koniec
2004
wynosiła 4200, a w I kwartale
2002
4417 osób.
Liczba mieszkańców[1] w latach 1885-2005 |
---|
| |
Polityka
Obecnym burmistrzem Mirska jest Andrzej Jasiński.
Współpraca międzynarodowa
-
Nove Mesto pod Smrkem
- wsółpraca kulturalna, sportowa, współne ćwiczenia OSP i wymiana samorzędowa
-
Issoire
- wymiana kulturalna i samorządowa
-
Perrier
- wymiana samorządowa i sportowa
-
Aurich
- wymiana kulturalna i samorządowa
-
Görlitz
- współpraca kulturalna z Muzeum Śląskim w Görlitz i z organizacją Eko-Gut
-
Herford
- współpraca sportowa
Historia
Początki
Mirsk założono w miejscu, gdzie pierwotnie właściciele
zamku Czocha
mieli swój
folwark
. Było to nie później niż w
XII
w., bo na rok
1201
datowany jest dokument wymieniający tutejszego wójta. Był to Bernard Rym, w jego herbie była
sowa
(
niem
. Eule) stąd pierwotna nazwa miejscowości Eulendorf – Sowia Wieś. Położenie folwarku i wsi było bardzo dogodne – nad
rzeką
Kwisą
, przy trakcie
jeleniogórsko
-
żytawskim
.
Mirsk wraz z okolicą przyłączony został w
1319
r. do księstwa
jaworskiego
, a wkrótce po tym, w
1329
lub
1337
r. osadzie nadano
prawa miejskie
na prawie
lwóweckim
. Jaworski książę Henryk nadał również Mirskowi
prawo mili
na wyszynk
piwa
, nową nazwę Fridberg (później przekształconą we Friedeberg) oraz nowy
herb
, obowiązujący do dzisiaj:
sokoła
trzymającego w dziobie upolowanego ptaka. Po śmierci księcia Henryka część jego posiadłości na
Łużycach
przeszła w
1346
w ręce
Jana Luksemburskiego
.
Mirsk i pobliskie miejscowości – Łęczyna (obecnie część
Świeradowa-Zdrój
) i
Mroczkowice
- od ok. 1399-1400 r. wchodzące w skład posiadłości rezydujących w pobliskim (2 km na północny wschód od Mirska)
zamku Gryf
Schaffgotschów
- pozostały przy
Śląsku
, jako część księstwa
świdnicko
-jaworskiego (od
1368
lenna
korony czeskiej, od
1397
części
Czech
).
Miasto nigdy nie miało murów obronnych; pomimo to podczas najazdu
husytów
w
1431
połączone siły załóg zamków Czocha, Gryf i Świecie obroniły miasto. W
1448
jednak zostało splądrowane i spalone przez grupę wędrownych rozbójników. Kolejny raz odbudowane, miasto w następnym stuleciu wybrało sobie dzień św. Marii Magdaleny (
22 lipca
) na doroczny
jarmark
, urządzany tu od
1521
r. Na okres lat 20. XVI w. – przypada także początek silnych wpływów
protestanckich
w mieście, kiedy niemal wszyscy jego mieszkańcy przyjęli
luteranizm
. W
1526
Mirsk, wraz z całym Śląskiem, trafił pod panowanie
austriackich
Habsburgów
. Kolejny wielki pożar miasta dotknął Mirsk w
1558
; zaraz po odbudowaniu kościoła i ratusza okolicę nawiedziła w
1565
zaraza, w wyniku której zmarło ok. trzech tysięcy mieszkańców miasta i okolicznych wsi. Pomimo to koniec XVI w. należy do okresu prosperity miasta, które stało się znaczącym na Śląsku producentem
płótna
lnianego
, na miarę położonych w pobliżu
Gryfowa
i Jeleniej Góry, a także odleglejszych –
Kowar
i
Sobótki
. Tradycje włókiennicze w okolicy Mirska podtrzymują dziś znajdujące się w
Giebułtowie
(2 km na zachód) Zakłady Tekstylne "Womarex", a także nazwa tutejszego Miejskiego Klubu Sportowego "Włókniarz Mirsk". Początek
XVII
w. i trwająca wówczas
wojna trzydziestoletnia
przyczyniła się do zubożenia miasta; nie mając żadnych umocnień oprócz bram przy drogach kilkudziesięciokrotnie (wg niektórych wyliczeń – 31 razy) zostało złupione przez żołnierzy obu stron.
Z
cesarskiego
polecenia
Ferdynanda III
o "redukcji
kontrreformacyjnej
" z
1653
, kościoły protestanckie (m.in. w położonych w pobliżu Mirska wsiach
Rębiszów
,
Gierczyn
,
Proszowa
), a wśród nich także i w Mirsku, zostały w
1654
przekazane
katolikom
. Protestanci wybudowali swój dopiero w połowie
XVIII
w., po tym, jak w
1742
Mirsk wraz z całym Śląskiem znalazł się w granicach
Prus
. Wkrótce, w
1767
r. kolejny raz – już ostatni – pożar strawił prawie całe miasto. Król
Fryderyk II Wielki
, rodzina Schaffgotschów oraz społeczności Jeleniej Góry, Kowar,
Lwówka Śląskiego
,
Lubomierza
,
Wlenia
i
Leśnej
wsparli mieszkańców Mirska w odbudowie miasta. Wznowiono produkcję w mirskich zakładach tekstylnych,
pończochy
z tutejszych
manufaktur
trafiały na
eksport
aż do
Ameryki
; osiadła tu także rodzina Friedrichów, na przełomie
XVIII
i
XIX
w. cenionych szlifierzy drogocennych kamieni (przyjmowali oni w Mirsku w sierpniu
1790
podróżującego po
Dolnym Śląsku
Johanna Wolfganga von Goethego
), szlifowano także
szkło
.
Wojny napoleońskie
zapisano w historii miasta jako epizod, podczas którego, podczas odwrotu
Napoleona
i zawieszenia broni, wzniesiono w okolicach liczne (kilkaset) tymczasowe kwatery dla francuskich żołnierzy.
Rewolucja przemysłowa
w Mirsku, jak i w pobliskich miejscowościach, datuje się od uruchomienia linii
kolei żelaznej
z
Wrocławia
do
Berlina
. Odcinek
Jelenia Góra
–
Lubań
otwarto w
1865
r. Z Mirska, który pozostawał z dala od tej linii, uruchomiono wkrótce konne połączenia z najbliższymi stacjami w Rębiszowie i Gryfowie Śląskim. W tym też okresie zbudowano w Skarbkowie
przędzalnię
mechaniczną, a w
1875
– drukarnię wydającą lokalną gazetę Der Bote aus dem Queisthale ("Posłaniec z doliny Kwisy"). W
1884
r. doprowadzono do Mirska odnogę linii kolejowej łączącą go z Gryfowem, przedłużoną w
1904
do Jindřichovic pod Smrkem;
31 października
1909
otwarto nowo wybudowane odgałęzienie do
Świeradowa-Zdroju
. Miejscowa gazeta w
1926
zmieniła tytuł na Iser-Gebirgs-Zeitung ("Gazeta Gór Izerskich" – pod tym tytułem wychodziła do
1945
); także w związku z potrzebą przyciągnięcia turystów ciągnących w
Góry Izerskie
dotychczasową nazwę miasta Friedeberg am Queis (Spokojna Góra nad Kwisą) zmieniono na Friedeberg im Isergebirge (Spokojna Góra w Górach Izerskich). Podczas uroczystości 600-lecia nadania praw miejskich, które nastąpiły wkrótce (w
1937
) skrupulatnie podliczono – prócz 21 wielkich pożarów (największe miały miejsce m.in. w
1219
,
1448
,
1558
,
1621
– dwukrotnie,
1642
i
1699
) – siedem
epidemii
i trzydzieści jeden powodzi, zalewających Mirsk na przestrzeni jego dziejów. Rok po tych uroczystościach w granice miasta włączono część przysiółka Skarbków (Skarbów,
niem
. Gräflich Röhsdorf), w którym podczas
II wojny światowej
funkcjonował
obóz pracy
(od
1944
filia
obozu koncentracyjnego
Gross Rosen
), wykorzystujący niewolniczą pracę kobiet-
Żydówek
w przędzalni i
roszarni
. Inny podobóz KL Gross Rosen znajdował się też w Giebułtowie (Gebhardsdorf).
II wojna światowa
zakończyła się w Mirsku wkroczeniem
Armii Czerwonej
po kapitulacji
Rzeszy
,
9 maja
1945. Początkowo miastu nadano polską nazwę Spokojna Góra (z
niem
. Friedeberg). Następnie miastu została nadana obecna nazwa - od słowa "mir" oznaczającego pokój. Stanowiło ono ośrodek administracyjny i przemysłowo – handlowy dla okolicznych wsi, w
1961
przyłączono do miasta pozostałą część przysiółka Skarbków. Po przemianach w Polsce w
1989
przemysłowe znaczenie Mirska znacznie zmalało, nadal jednak stara się wykorzystać swoje walory turystyczne – bliskość Gór Izerskich, granicy
Czech
, uzdrowiska w Świeradowie-Zdroju i
Jeziora Złotnickiego
.
Zabytki
Mirsk do dziś zachowało swój średniowieczny układ urbanistyczny. Droga nr 361 Świeradów – Gryfów krzyżuje się tu z lokalnymi traktami do Rębiszowa, Gierczyna i Giebułtowa, w granicach miasta znajdują się dwa mosty przez Kwisę. W centrum znajduje się zespół zabytkowych kamieniczek z XVIII i XIX w.
Ratusz
W rynku (nazywającym się tu placem Wolności) znajduje się
renesansowy
ratusz z
1558
z barokowym hełmem wieńczącym wieżę z okresu przebudowy po pożarze w XVIII w., przebudowany po kolejnym pożarze w XIX w. Na wieży znajdują się herb miasta oraz rodziny Siedliczów i Schaffgotschów, a także tablica erekcyjna z
1559
.
Kościół parafialny Zwiastowania NMP
Kościół parafialny Zwiastowania NMP
Kościół parafialny Zwiastowania NMP w Mirsku przy ul. Kościelnej, wzniesiony został w latach
1562
-
1567
na miejscu starszego, wzmiankowanego w
1346
, w stylu
późnogotycko
-renesansowym w formie halowej i ma
barokową
wieżę dobudowaną w XVIII w. We wnętrzu drewniana rzeźba gotycka z I poł. XV w. – Madonna z Dzieciątkiem, drewniana renesansowa skrzynia na jałmużnę z
1580
, osiemnastowieczna chrzcielnica w stylu
klasycystycznym
, w ścianach nagrobki i epitafia. Ponadto
organy
zbudowane przez Krzysztofa Ferdynanda Neumanna w
1801
r., obudowane w
1806
szafą organową przez zdobnika z Lubawki. Na początku
XX
w. Max Eichler, organmistrz ze Zgorzelca przeprowadził gruntowny remont instrumentu; w
1917
na potrzeby wojenne wymontowano zeń
cynowe
piszczałki, które po zakończeniu
I wojny światowej
zainstalowano ponownie. W
1962
odkurzono i zabezpieczono
organy
przed szkodnikami. W
2007
roku przeprowadzono remont kapitalny, podczas którego wymieniono silnik, zrekonstruowano mechanizm instrumentu wraz z dwoma manuałami. W wigilię Bożego Narodzenia w 2007 roku na
mszy pasterskiej
organów użyto po raz pierwszy po kapitalnym remoncie. Sam kościół odnowiony został w
1970
r. Na przykościelnym cmentarzu znajduje się kaplica grobowa rodziny Kittelmann z 1755 roku.
Kościółek cmentarny św. Barbary
Kościółek cmentarny św. Barbary przy ul. Mickiewicza wyposażony jest w organy z
1898
zbudowane przez wrocławskiego organmistrza Stillera na zamówienie hrabiny Marii von Schaffgotsch. Obecnie są całkowicie zdewastowane i nie są wykorzystywane w liturgii.
Kościół poewangelicki
Wieża kościoła poewangelickiego
Kościół poewangelicki z
1757
r. przy ul. Betleja jest zrujnowany – nawa główna pozbawiona jest dachu, wieża z
1881
pozbawiona jest hełmu.
Gospodarka
Miasto Mirsk było kiedyś ważnym ośrodkiem przemysłu włókienniczego, ale największy zakład włókienniczy upadł wraz z transformacją gospodarczą.
Handel i usługi
W mieście (głównie na rynku) znajduje się wiele sklepów i punktów usługowych jak np. bank i salon fryzjerski. 19 lipca 2007 w mieście otwarto supermarket EKO przy ul. Bohaterów znad Nysy. Również na tej ulicy odbywa się targ.
Edukacja
W mieście znajduje się wchodzące w skład zespołu szkół licealno-gimnazjalnych
liceum ogólnokształcące
im. Bohaterów II Armii Wojska Polskiego i
gimnazjum
im.
Mikołaja Kopernika
oraz wchodzące w skład zespołu szkolno-przedszkolnego
szkoła podstawowa
im. Osadników Ziemi Mirskiej i
przedszkole
.
Sport
W mieście znajduje się Miejski Klub
Sportowy
Włókniarz Mirsk, prowadzący sekcję
piłki nożnej
oraz strzelectwa.
Turystyka
Miasto
i
gmina
posiadają duże walory turystyczne, związane głównie z
Górami Izerskimi
. Gmina posiada dobrze rozbudowaną sieć
szlaków turystycznych
.
Miasto
posiada również dużą bazę noclegową, gastronomiczną oraz usługową.
Kultura i rekreacja
W mieście działają zespoły
folklorystyczne
Podgórzanie i Bogdanki i również
teatr
Bez nazwy. Z innych placówek kulturalnych to w mieście znajduje się
biblioteka
. W mieście odbywa się też wiele różnych imprez masowych.
Transport
Transport drogowy
Przez miasto biegnie droga wojewódzka
361
, która ciągnie się przez miasto wzdłuż rzeki Kwisa. Poza tym z Mirska prowadzą drogi lokalne do
Brzezinca
,
Giebułtowa
i
Rębiszowa
.
Budynek byłej stacji kolejowej Mirsk
Miasto jest położone przy lokalnej, niezelektryfikowanej nigdy linii kolejowej
Gryfów Śląski
–
Świeradów-Zdrój
. Linia ta już od ostatniej dekady
XX
wieku nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów, w połowie grudnia
1995
wstrzymano na niej także ruch towarowy, a od połowy lutego
1996
jest zupełnie nieużywana; odcinek w pobliżu Świeradowa jest zdewastowany (rozkradzione tory). Budynki stacji kolejowej Mirsk nie są już potrzebne
PKP
, częściowo przeznaczono je na mieszkania. W pobliżu dawnej stacji znajduje się dworzec autobusowy, skąd możliwy jest - tak jak konnymi dorożkami w
latach 60.
i
latach 70. XIX wieku
- dojazd m.in. do najbliższej czynnej stacji kolejowej w
Rębiszowie
lub w
Gryfowie
.
Przypisy
- ↑ Źródła danych:
- 1885:
Meyers Konversationslexikon, Verlag des Bibliographischen Instituts, Leipzig und Wien, Vierte Auflage, 1885-1892, Band 6
1890, 1933, 1939:
Dr. Michael Rademacher M.A.: Deutsche Verwaltungsgeschichte von der Reichseinigung 1871 bis zur Wiedervereinigung 1990, Universität Osnabrück
1910:
gemeindeverzeichnis.de
1970: Heinz Rudolf Fritsche: Schlesien Wegweiser. Bechtermünz Verlag, Augsburg 1996
1983: Encyklopedia Powszechna PWN
1995, 2000, 2005:
Główny Urząd Statystyczny w Warszawie, Bank Danych Regionalnych
Linki zewnętrzne
Portale:
Galerie zdjęć
Inne: