Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną. Mi-2
Mi-2Mi-2 | | Mi-2T na lotnisku Krzesiny z 49 PŚB |
Mi-2T na
lotnisku Krzesiny
z
49 PŚB
| Dane podstawowe | Państwo |
ZSRR
Polska
| Producent |
Mil
/
PZL
Świdnik | Typ |
śmigłowiec
| Dane techniczne |
Moc
| 2 x turbowałowe GTD-350 o mocy 298 kW (400 KM) każdy | Wymiary | Średnica wirnika | 14,5
m
| Długość | 17,42 m | Długość kadłuba | 11,94 | Szerokość kadłuba | 1,7 m | Wysokość | 3,75 m | Masa |
Własna
| 2410
kg
|
Startowa
| 3550 kg | Zapas paliwa | 600/1076 litrów | Osiągi |
Prędkość maks.
| 210 km/h | Wznoszenie max. w locie pionowym | 4,6 m/s[1] | Pułap zawisu z wpływem ziemi | 1880 m | Pułap zawisu bez wpływu ziemi | 1200 m | Zasięg | 170 km | Długotrwałość lotu | 3 h 52 min | Dane operacyjne | Użytkownicy | | Rzuty | | Rzuty samolotu |
| |
Mi-2 (
ros.
Ми-2) (oznaczenie
NATO
Hoplite) – średni, wielozadaniowy, z trójłopatowym wirnikiem nośnym,
śmigłowiec
zaprojektowany przez
radzieckie
biuro konstrukcyjne
Michaiła Mila
, seryjnie produkowany jedynie przez zakłady
PZL
w
Świdniku
. Mi-2 był jedynym śmigłowcem konstrukcji radzieckiej nigdy nie produkowanym w ZSRR[2]. Produkowane wersjePierwszy prototyp oblatano we wrześniu
1961
. Początkowo miała to być maszyna wyłącznie pasażersko – transportowa. Produkowany jedynie w zakładach
PZL
w
Świdniku
od
1965
roku na podstawie dokumentacji prototypowej. Dostawy do jednostek liniowych rozpoczęły się w
1973
roku. Powstało ponad 25 wersji wojskowych i cywilnych. Oto niektóre z nich: - Mi-2URP Salamandra - wersja uzbrojona w działko
NS-23
kal. 23 mm, karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wyrzutnię 4 pocisków typu
9M14M Malutka
i 2 wyrzutnie pocisków rakietowych systemu Gad. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,62 mm
- Mi-2URPG Gniewosz - wersja śmigłowca Mi-2URP z dodanymi czterema rakietami przeciwlotniczymi typu Strzała-2. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,62 mm
- Mi-2URN Żmija - wersja uzbrojona w działko NS-23 kal. 23 mm, i karabin maszynowy kal. 7,62 mm, oraz dwa zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych Mars-2. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,62 mm
- Mi-2RL - lądowa wersja sanitarno-reanimacyjna
- Mi-2RM - morski śmigłowiec ratowniczy wyposażony w elektryczną wciągarkę dla dwojga ludzi oraz tratwy ratunkowe zrzucane rozbitkom
- Mi-2Ro - wersja rozpoznawcza z aparatami fotograficznymi
- Mi-2RS Padalec - wersja do rozpoznawania skażeń chemicznych i biologicznych
- Mi-2S - wersja sanitarna
- Mi-2T - wersja transportowa
- Mi-2Ch Chekla - wersja służąca do rozpoznania chemicznego i stawiania zasłon dymnych
- Mi-2D Przetacznik - wersja będąca powietrznym stanowiskiem dowodzenia z radiostacją R - 111
- Mi-2 Platan - wersja służąca do stawiania narzutowych pól minowych.
- Mi-2P - zabierająca 6 osób
- Mi-2A
- Mi-2 Plus - modernizacja Mi-2 m.in. kompozytowe łopaty wirnika nośnego i zmodernizowane silniki GTD-350W2.
- PZL-Kania - daleko posunięta modernizacja napędzana silnikami Allison C20B, o przegubowym wirniku głównym z laminatu. W obu wirnikach znajduje się elektryczna instalacja przeciwoblodzeniowa
KonstrukcjaŚmigłowiec wielozadaniowy o duraluminiowej, półskorupowej konstrukcji w
układ Sikorskiego
. Wirnik główny trójpłatowy, metalowy. Podwozie stałe, z kółkiem przednim. W kadłubie znajduje się zbiornik 600 l paliwa. Ponadto w dwóch zbiornikach zewnętrznych śmigłowiec może zabrać dodatkowo maksymalnie 476 l paliwa, celem zwiększenia zasięgu. Napęd stanowią dwa silniki PZL GTD-350 o mocy startowej 400 KM każdy. W późniejszych wersjach (produkowanych w Polsce jako GTD-350W2) osiągały moc 420 KM każdy. Śmigłowiec wyposażony w te silniki otrzymał nazwę Mi-2 Plus. Oblatano też wersję z amerykańskimi silnikami Allison 250-C20B o mocy 455 KM każdy. Zastosowano lepszą aparaturę nawigacyjną (np.
radiokompas
), lżejsze baterie pokładowe. Mniejszą masę miała też przekładnia główna. Zmiany te zaowocowały znacznym poprawieniem osiągów, np. wznoszenie wzrosło z 4,5 do 6,7 m/sek [3] Ta wersja nosiła nazwę PZL Kania. Brak szans na eksport tej wersji do krajów zachodnich spowodował zaniechanie produkcji seryjnej. Załogę stanowi jeden pilot lub pilot i operator sprzętu np. chemicznego. Zabiera na pokład do 8 pasażerów lub do 700 kg ładunku. Cechy pilotażowo-użytkoweŚmigłowiec Mi-2 jest śmigłowcem dwusilnikowym zaliczanym do śmigłowców klasy "B", co oznacza, że z uwagi na niewystarczającą moc jednego silnika do wszystkich faz lotu pilot, po awarii jednego z silników, jest zmuszony wykonać lądowanie awaryjne na jednym pracującym silniku (zwane czasem lądowaniem zapobiegawczym z wyborem miejsca przyziemienia) - na co została opracowana procedura ujęta w Instrukcji Użytkowania w Locie. W momencie rozpoczynania produkcji był jednym z pierwszych lekkich śmigłowców w układzie dwusilnikowym. W dobie czasów obecnych śmigłowiec ten nie spełnia standardów w ratownictwie medycznym - głownie z powodu dużej masy własnej, niewystarczającej mocy zespołu napędowego, dużego zużycia paliwa przez silniki, braku możliwości lotów
IFR
, dużego hałasu w kabinie, niskiego pułapu zawisu bez wpływu ziemi[4]. CiekawostkiMi-2 wystąpił na planie filmu o przygodach agenta 007
Jamesa Bonda
. W końcowej scenie filmu
Tylko dla twoich oczu
na spotkanie z agentem 007 (w tej roli
Roger Moore
) przylatuje nim radziecki generał Gogol. Helikopter sprowadzono z Warszawy a na jego poszyciu widać wyraźnie logo "PZL Świdnik". Dane techniczneMi-2URN Żmija - Wymiary
- długość całkowita: 17,42 m (kadłub - 11,94 m)
- wysokość: 3,75 m
- szerokość: 1,7 m
- średnica wirnika: 14,5 m
- maksymalna masa startowa: 3700 kg
- zapas paliwa: 600 l
- silniki: dwa turbowałowe GTD-350 o mocy 298 kW (400 KM) każdy
- Osiągi:
- prędkość maksymalna: 210 km/h
- wznoszenie: 4,6 m/s
- pułap: 4000 m
- zasięg: 170 km (maksymalny 800 km)
Mi-2RM Śmigłowiec ratownictwa morskiego - Dane techniczne
- maksymalna masa startowa: 3550 kg
- silniki: dwa turbowałowe GTD-350 o mocy 298 kW (400 KM) każdy
- Osiągi:
- prędkość maksymalna na 500 m: 210 km/h
- pułap (z wpływem ziemi): 2000 m
- zasięg z 800 kg ładunku: 180 km
Przypisy- ↑ Andrzej Glass. Samoloty 1985. NOT-Sigma Sp. z o.o. 1986 r.
- ↑ Łukasz Męczykowski,
Mi-2. Polski hoplita
, "Histmag.org", 25 czerwca 2009.
- ↑ Ryszard Witkowski. Wiropłaty w Polsce. WKiŁ 1986
- ↑ Ryszard Witkowski. Sześć stopni swobody. Toruń 1998
Bibliografia Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Mi-2":
Hasło nie występuje w innych hasłach!
Inne lekcje zawierające informacje o "Mi-2":
Hasło nie występuje w innych lekcjach!
|