Załadunek masowca MS Wilson Bar
W
ładowni
masowca podczas wyładunku
Capesize z perspektywy dziobu
Masowiec –
statek
, zazwyczaj z pojedynczym
pokładem
i
dnem podwójnym
, zbiornikami szczytowymi i obłowymi oraz z pojedynczym lub podwójnym poszyciem burtowym, przeznaczony głównie do przewozu suchych ładunków masowych luzem, tj. bez
opakowania
, wsypywanych bezpośrednio do
ładowni
, jak np.
węgiel
,
ruda
,
nawozy mineralne
,
zboża
,
siarka granulowana
, itp. Masowce używane są też bardzo często do przewozu ładunków półmasowych (break-bulk), czyli np.
blach
(także w rolach), stali w innej postaci (szyn, kęsów hutniczych), drewna pakietyzowanego, papieru w rolach, a także
kontenerów
(masowco-kontenerowce) (Zobacz też:
kontenerowiec
).
Potocznie masowcami nazywa się jedynie statki do przewozu suchych ładunków masowych i półmasowych, ale według systematyki naukowej w okrętownictwie do masowców zalicza się masowce suche i
zbiornikowce
– statki do przewozu płynnych ładunków masowych. Dawniej często spotykano zaliczanie do masowców (co znajdowało m.in. odzwierciedlenie we wspólnym zaszeregowaniu w statystykach)
samochodowców
.
Masowce ze względu na wielkość dzielą się na następujące klasy:
- coaster (do 10 000
DWT
) – małe masowce do lokalnej żeglugi w obrębie jednego morza, kontynentu, często przewozi ładunki półmasowe lub nietypową masówkę np jabłka do produkcji koncentratu soku.
-
handysize
(od 10 000 do 30 000 DWT) – najbardziej popularny i uniwersalny typ masowca.
-
handymax
(od 30 000 do 50 000 DWT) – równie popularny jak handysize.
-
supramax
(od 50 000 do 59 000 DWT) – wykorzystywany przede wszystkim w czarterach.
-
panamax
(od 60 000 do 65 000 DWT) – używany przede wszystkim do transportu węgla kamiennego, zbóż lub rud metali.
-
suezmax
(od 65 000 do 150 000 DWT) – klasa ta wyodrębniła się po roku 1975 z chwilą modernizacji Kanału Sueskiego, ładunki takie same jak panamax.
-
capesize
(od 150 000 DWT) – przede wszystkim używane do przewozu rudy żelaza lub węgla kamiennego na bardzo dalekie dystanse.
Obecnie największym masowcem jest
Berge Stahl
.
Polskim armatorem eksploatującym przede wszystkim masowce jest
Polska Żegluga Morska
.
Zobacz też
BIBO
Linki zewnętrzne