Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Masowiec

Masowiec

Załadunek masowca MS Wilson Bar
W ładowni masowca podczas wyładunku
Capesize z perspektywy dziobu

Masowiecstatek , zazwyczaj z pojedynczym pokładem i dnem podwójnym , zbiornikami szczytowymi i obłowymi oraz z pojedynczym lub podwójnym poszyciem burtowym, przeznaczony głównie do przewozu suchych ładunków masowych luzem, tj. bez opakowania , wsypywanych bezpośrednio do ładowni , jak np. węgiel , ruda , nawozy mineralne , zboża , siarka granulowana , itp. Masowce używane są też bardzo często do przewozu ładunków półmasowych (break-bulk), czyli np. blach (także w rolach), stali w innej postaci (szyn, kęsów hutniczych), drewna pakietyzowanego, papieru w rolach, a także kontenerów (masowco-kontenerowce) (Zobacz też: kontenerowiec ).

Potocznie masowcami nazywa się jedynie statki do przewozu suchych ładunków masowych i półmasowych, ale według systematyki naukowej w okrętownictwie do masowców zalicza się masowce suche i zbiornikowce – statki do przewozu płynnych ładunków masowych. Dawniej często spotykano zaliczanie do masowców (co znajdowało m.in. odzwierciedlenie we wspólnym zaszeregowaniu w statystykach) samochodowców .

Masowce ze względu na wielkość dzielą się na następujące klasy:

  • coaster (do 10 000 DWT ) – małe masowce do lokalnej żeglugi w obrębie jednego morza, kontynentu, często przewozi ładunki półmasowe lub nietypową masówkę np jabłka do produkcji koncentratu soku.
  • handysize (od 10 000 do 30 000 DWT) – najbardziej popularny i uniwersalny typ masowca.
  • handymax (od 30 000 do 50 000 DWT) – równie popularny jak handysize.
  • supramax (od 50 000 do 59 000 DWT) – wykorzystywany przede wszystkim w czarterach.
  • panamax (od 60 000 do 65 000 DWT) – używany przede wszystkim do transportu węgla kamiennego, zbóż lub rud metali.
  • suezmax (od 65 000 do 150 000 DWT) – klasa ta wyodrębniła się po roku 1975 z chwilą modernizacji Kanału Sueskiego, ładunki takie same jak panamax.
  • capesize (od 150 000 DWT) – przede wszystkim używane do przewozu rudy żelaza lub węgla kamiennego na bardzo dalekie dystanse.

Obecnie największym masowcem jest Berge Stahl .

Polskim armatorem eksploatującym przede wszystkim masowce jest Polska Żegluga Morska .

Zobacz też

BIBO

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Masowiec":

Port Rotterdam de Ponta da Madeira w Brazylii ), gdzie może wpłynąć największy na świecie Masowiec MS Berge Stahl , który przy pełnym załadunku ma zanurzenie 23 m. ...

Feliks Dzierżyński ...

Żegluga ...

MS Legiony Polskie ...

Tankowiec ...

Masowiec Załadunek masowca MS Wilson BarW ładowni masowca podczas wyładunkuCapesize z perspektywy dziobuMasowiec – statek , zazwyczaj z pojedynczym pokładem i dnem podwójnym , zbiornikami szczytowymi ...

Port Hajfa ...

Port Ejlat ...

Piraci somalijscy ...

Kopalnia Węgla Kamiennego Rydułtowy-Anna ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Masowiec":

123. Usługi i ich rola w gospodarce światowej (plansza 11) Przykładowy MasowiecDanny Cornelissen Usługi i ich rola w gospodarce światowej W transporcie morskim stosuje ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie