Brytyjski lotniskowiec HMS Campania, ok. 1914
Pierwszy lotniskowiec atomowy - amerykański USS "Enterprise" i jeden z najnowszych - francuski "Charles de Gaulle"
Współczesny lotniskowiec uderzeniowy - amerykański USS "John C. Stennis" i lekki lotniskowiec dla samolotów
V/STOL
– brytyjski HMS „Illustrious”
Przedstawiciele trzech pokoleń amerykańskich lotniskowców uderzeniowych okresu II wojny światowej: od dołu (i od najstarszego): USS "Saratoga",
USS "Enterprise"
, USS „Hornet” (
typu Essex
) oraz lekki lotniskowiec USS "San-Jacinto"
Start samolotu
F/A-18
z katapulty lotniskowca
Lotniskowce – klasa
okrętów
, której głównym zadaniem jest prowadzenie operacji bojowych za pomocą bazujących na nich
samolotów
i przystosowana do tego celu konstrukcyjnie, przede wszystkim przez posiadanie
pokładu startowego
. Pierwsze okręty tej klasy powstały pod koniec
I wojny światowej
, następnie odegrały dużą rolę w walkach
II wojny światowej
, szczególnie na Pacyfiku. W chwili obecnej tylko
USA
posiadają większą flotę lotniskowców, ponadto
Francja
,
Rosja
i
Brazylia
mają nieliczne lotniskowce uderzeniowe, a
Wielka Brytania
,
Indie
,
Hiszpania
,
Włochy
oraz
Tajlandia
lekkie lotniskowce dla samolotów
V/STOL
. Lotniskowiec porusza się wraz z tzw. grupą uderzeniową, składającą się z
fregat
,
niszczycieli
, okrętów podwodnych. Grupa taka jest w stanie samodzielnie prowadzić działania wojenne na wielkim obszarze.
Historia lotniskowców
Pierwsze lotniskowce powstawały zazwyczaj jako jednostki przebudowywane z innych okrętów – np.
krążowników
, jak brytyjski
"Furious"
, lub statków handlowych, jak amerykański
USS "Langley" (CV-1)
czy japoński "
Hōshō
". Przebudowa polegała przede wszystkim na likwidacji dotychczasowych nadbudówek i uzbrojenia oraz nadbudowaniu nowych pomieszczeń i hangarów dla samolotów, przykrytych płaskim pokładem lotniczym. Mimo iż niektóre wczesne lotniskowce miały także dość silne uzbrojenie artyleryjskie do walki z okrętami, z reguły ograniczano je tylko do
dział przeciwlotniczych
, natomiast za główną siłę uznano samoloty.
Sylwetki lotniskowców z 1936
Początkowo lotniskowce nie zdobyły uznania i uważane były za okręty co najwyżej pomocnicze wobec pancerników i używane do rozpoznania, chociaż w latach międzywojennych spora karierę zrobiła wizja lotniskowca-rajdera zwalczającego żeglugę za pomocą dział i samolotów. Przyczyną takiego podejścia była niska sprawność ówczesnych samolotów. Stan ten trwał aż do początków
II wojny światowej
. Dopiero brytyjski atak na włoską bazę floty w
Tarencie
i wzorowany na nim atak na
Pearl Harbor
dokonany przez japońskie
lotnictwo pokładowe
, a potem zatopienie dwóch brytyjskich pancerników
"Prince of Wales"
i
"Repulse"
, przez lotnictwo japońskie w bitwie pod
Kuantanem
zaczęło zmieniać sytuację.
Wojna na
Pacyfiku
, ze względu na ogromne odległości, wykreowała
samolot
i lotniskowiec na główną siłę uderzeniową
floty
. Lotniskowce i ich samoloty, na tamtym obszarze, były w stanie dokonać daleko większej projekcji siły i na dalszy dystans niż
pancerniki
i ich działa. Bitwy: na
Morzu Koralowym
i pod
Midway
ostatecznie ustaliły prymat lotniskowca jako głównej siły uderzeniowej we flocie.
W trakcie
II wojny światowej
ustalił się podział na lotniskowce floty służące jako główna siła oraz
lotniskowce lekkie
– średniej wielkości, służące do wspierania głównych sił (klasyfikacja ta jednak poza amerykańską flotą nie była oficjalna). Trzecią grupą były
lotniskowce eskortowe
zwane też pomocniczymi i konwojowymi, w ich budowie specjalizowały się floty amerykańska i brytyjska. Podstawowymi zadaniami tej grupy okrętów była eskorta
konwojów
i zespołów okrętów nawodnych oraz zwalczanie
okrętów podwodnych
.
Obecnie ten podział jest nieaktualny i funkcjonuje inny. Według obecnych kryteriów dzieli się lotniskowce na uderzeniowe, najczęściej z
napędem atomowym
, lotniskowce średniej wielkości i śmigłowcowce przeznaczone głównie do przenoszenia śmigłowców i grup szturmowych.
Budowa
Pokład lotniskowca jest ściśle rozplanowany i podzielony, znajduje się na nim od dwóch do czterech podnośników, używanych do wynoszenia samolotów z
hangarów
znajdujących się pod pokładem. Początkowo lotniskowce miały pokład lotniczy o obrysie zbliżonym ogólnie do prostokątnego, o rozmiarach takich samych lub niewiele większych od rozmiarów kadłuba (na niektórych konstrukcjach był on nawet krótszy, niż kadłub). Z dziobowej części pokładu samoloty startowały, a na rufowej części lądowały, zawsze w osi podłużnej okrętu. Od
lat 50.
zaczęto znacznie poszerzać pokład lotniczy poza obrys kadłuba i stosować pokład do lądowania odchylony w lewo. Uzasadnione to było względami bezpieczeństwa, gdyż w razie nie wyhamowania lądującego samolotu, pozwalało to na uniknięcie wpadnięcia go na samoloty przygotowujące się do startu; także w razie nieprawidłowego podejścia do lądowania samolot mógł łatwiej ponowić próbę. Na końcu pokładu w rejonie dziobowym zwykle znajdują się
katapulty
używane do przyspieszania startu samolotów, nie wszystkie jednak lotniskowce ją mają, nawet w obecnych czasach. W okresie II wojny światowej lotniskowce japońskie nie posiadały katapult gdyż segmentowa konstrukcja okrętu, przypominająca składanie okrętu z niejako modułów, uniemożliwiała ich zabudowę. W obecnych czasach nie stosuje się katapult na śmigłowcowcach i lekkich lotniskowcach – do startu śmigłowców nie są potrzebne, a samoloty na tych okrętach stacjonujące są zazwyczaj samolotami pionowego startu i lądowania (
V/STOL
). Część współczesnych lotniskowców zamiast katapult ma tzw. skocznię (ski jump) – podniesiony pokład w części dziobowej, wspomagający start za pomocą własnych silników samolotu.
Na drugim końcu okrętu znajduje się urządzenie o nazwie
aerofinisher
. Jest to system poprzecznych w stosunku do drogi lądowania stalowych lin, unoszących się i opuszczających. Samolot lądujący na pokładzie przed operacją wypuszcza hak, którym w momencie zetknięcia się z pokładem zaczepia o te liny i jest wyhamowywany na bardzo krótkim odcinku.
Poniżej pokładu znajduje się hangar, w którym trzymane są i obsługiwane samoloty.
Hangar
może mieć jeden poziom tak jak na małych lotniskowcach lub, częściej, jest dwupoziomowy. Od wielkości hangaru zależy to ile maszyn jest w stanie zabrać okręt. Lotniskowce z okresu II wojny światowej zabierały w morze od kilkunastu samolotów w przypadku eskortowych do nawet około stu w przypadku największych okrętów.
Na jednej z burt znajduje się mała
nadbudówka
– wysepka, na której znajdują się centrum dowodzenia i inne ważne dla okrętu miejsca. Były lotniskowce budowane bez wysepki – wówczas centrum dowodzenia znajdowało się pod pokładem.
Lotniskowce mają różną
wyporność
w zależności od klasy i przeznaczenia, uzbrojenie tak samo jest zmienne. Na przykład lekki lotniskowiec japoński „
Hōshō
“, przebudowany ze statku towarowego, miał wyporność standardową 7410 ton, pełną 10000 ton i zabierał w morze kilkanaście maszyn, w późniejszym okresie 8 samolotów używanych do zwalczania okrętów podwodnych. Przebudowany z okrętu liniowego, „
Kaga
” miał wyporność standardową 38200 i pełną 43650 ton, zabierał w morze początkowo 81 maszyn potem liczba ta spadła do 66. Zbudowany w latach trzydziestych od podstaw jako okręt lotniczy „Yorktown“ miał wyporność standardową 19800 ton i pełną 25400, i zabierał w morze do 90 samolotów. Obecnie budowane okręty są jeszcze większe, amerykańskie lotniskowce uderzeniowe o
napędzie atomowym
typu „Nimitz“
mają
wyporność
standardową 82320 ton i pełną przekraczającą 92000 ton, cztery podnośniki, cztery katapulty i ponad 90 samolotów i śmigłowców, załogę stanowi 5200 ludzi (razem z personelem lotniczym).
Uzbrojenie
Uzbrojenie lotniskowców jest zmienne, ma jednak jedną wspólną cechę – składa się na nie tylko i wyłącznie uzbrojenie przeciwlotnicze przeznaczone do obrony własnej w wypadku ataku powietrznego. Poza kilkoma próbami uzbrajania pierwszych okrętów w działa o kalibrze 203 mm (maksymalny
kaliber
dozwolony dla lotniskowców na
Konferencji Waszyngtońskiej
), wynikających z chęci posiadania większej ilości okrętów artyleryjskich, nie stosowano dział o kalibrze większym niż 152 mm. Zazwyczaj na artylerię przeciwlotniczą składało się 8-16 dział większego kalibru (102–130 mm) stanowiących ciężką obronę i kilkunastu, do nawet 60, działek małego kalibru (20–40 mm). Obecnie budowane okręty posiadają kilka wyrzutni rakiet przeciwlotniczych i 2 do 5 zestawów szybkostrzelnych działek używanych do niszczenia pocisków manewrujących w bezpośredniej bliskości okrętu.
Opancerzenie nie występowało na każdym okręcie, tylko na większych jednostkach i jest to cienki pancerz ochraniający żywotne miejsca okrętu takie jak
maszynownia
i magazyny paliwa i broni. Grubość opancerzenia nie przekraczała w zasadzie 200 mm, obecnie stosuje się wysoko wytrzymałe pancerze
kevlarowe
i kompozytowe o grubości około 70 mm.
Obsługa
Jedną z głównych ról na pokładzie lotniskowca odgrywa obsługa. Obsługa pasa startowego lotniskowców pełni rozmaite funkcje, a każda funkcja oznaczona jest innym kolorem kombinezonu załoganta. Dla przykładu, na lotniskowcach Stanów Zjednoczonych kolory oznaczają:
- różowy - odpowiedzialni za paliwo, uzupełnienie baku
- żółty - organizacja ruchu na pasie, ukierunkowanie pilota samolotu: wyprowadzenie na pas startowy lub postój etc.
- czerwony - uzbrajanie/rozbrajanie samolotu w bomby, broń AG (powietrze-ziemia)
- zielony - obsługa techniczna (uzbrajanie samolotu w pociski rakietowe i karabinki maszynowe; naprawa usterek etc.)
Zobacz też
Linki zewnętrzne