Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR-71 Blackbird

SR-71 Blackbird
SR-71 Blackbird
Dane podstawowe
Państwo   Stany Zjednoczone
Producent Lockheed
Załoga2
Historia
Data oblotu 22 grudnia 1964
Lata produkcji 1963 - 1969
Wycofanie ze służby 1998
Egzemplarze32
Liczba wypadków
 • w tym katastrof

12
Dane techniczne
Napęd2 silniki turboodrzutowe Pratt & Whitney J58
Ciąg 2 × 145 kN
Wymiary
Rozpiętość16,94 m
Długość32,74 m
Wysokość5,64 m
Powierzchnia nośna149,3 m²
Masa
Własna 27 216 kg
Startowa 63 504 kg
Paliwa36 415 kg
Osiągi
Prędkość maks. 3,56 Ma (3529,56 km/h ) (max CIT +427C)
Prędkość przelotowa 3,20 Ma
Prędkość wznoszenia 60 m/s
Pułap 24 000 - 28 000 m
Zasięgmax. 5 150 km
Długotrwałość lotu1,5 h
Dane operacyjne
Użytkownicy
USAF / w końcowym okresie NASA
Rzuty

Lockheed SR-71 Blackbirdsamolot dalekiego zwiadu strategicznego. Zaprojektowany na przełomie lat 50. i 60. XX wieku na zamówienie CIA , eksploatowany przez CIA , NASA oraz USAF . Dwusilnikowy odrzutowy średniopłat w układzie delta , osiągający prędkość Mach 3 oraz pułap 24-28 km, dzięki temu był nieosiągalny dla ówczesnych systemów obronnych. SR-71 był samolotem nieuzbrojonym, dwumiejscowym, w drugiej kabinie za pilotem znajdował się operator RSO, czyli operator elektronicznej aparatury zwiadowczej. Jej zasięg pozwalał na głęboką penetrację terenu przeciwnika bez konieczności przekraczania granic i naruszania obszaru powietrznego wroga.

Spis treści

Historia rozwoju konstrukcji

Pierwsze prace podjęto w połowie lat pięćdziesiątych w tajnym ośrodku konstrukcyjnym firmy Lockheed – ADP (Advanced Development Projects - Ośrodek Zaawansowanych Projektów Rozwojowych) w Burbank k. Los Angeles, zwanym Skunk Works, pod kierownictwem Clarence "Kellego" L. Johnsona. Pierwszy lot prototypu Blackbirda o nazwie A-12 miał miejsce 24 kwietnia 1962 roku w tajnej bazie USAF w Groom Lake w Newadzie znanej również jako Strefa 51 . Zbudowano w sumie 15 egzemplarzy z czego 12 egzemplarzy było maszynami jednomiejscowymi a jeden był dwumiejscową wersją treningową A-12B. Dwa ostatnie A-12 przerobiono na dwumiejscowe maszyny M-21 przenoszące bezpilotowy pojazd rozpoznawczy D-21 . 22 grudnia 1964 z bazy AF Plant 42 w Palmdale wystartował pierwszy egzemplarz samolotu SR-71A Blackbird. W styczniu 1966 roku, do USAF trafił pierwszy samolot szkoleniowy SR-71B, a jego ostateczna wersja SR-71A zaczęła zastępować samoloty A-12 rok później. 5 czerwca 1968 doszło do katastrofy A-12. Jeszcze w tym samym roku, ostatni egzemplarz A-12 został wycofany ze służby.

We wczesnej wersji myśliwskiej YF-12A zamontowano 4 rakietowe pociski zdalnie sterowane; pozostałe wersje samolotu pozostały nieuzbrojone. Wersja ta nie weszła do produkcji i uzbrojenia.

Zbudowano ogółem 32 egzemplarze SR-71. Ze względu na bardzo wysokie koszty utrzymania samolotu i niezbędnej do jego eksploatacji infrastruktury został wycofany z linii pod koniec lat osiemdziesiątych dwudziestego stulecia. Trzy sztuki zostały przekazane NASA. Ostatni lot samolotu tego typu odbył się 9 października 1999 , a we wrześniu 2002 ujawniono miejsca przechowywania ostatnich trzech samolotów, których lokalizacja do tej pory pozostawała utajniona. Kilka egzemplarzy jest w muzeach: 1 w Nowym Jorku na pokładzie zacumowanego lotniskowca, 1 egzemplarz w muzeum lotnictwa USA w Waszyngtonie i kolejny w Evergreen Aviation Museum w McMinnville w Oregonie, niedaleko Portland, jeden egzemplarz znajduje się w Wielkiej Brytanii, w USAF Hall w muzeum RAF w Duxford. Jeden znajduje sie w muzeum w Huntsville w Alabamie.

Blackbirdy w linii

Pierwsza wersja Blackbirda A-12 przez cały czas użytkowania przez CIA pozostała w tajemnicy i stacjonowała w bazie Groom Lake. Loty operacyjne pod koniec lat 60. odbywały się z bazy Kadena na Okinawie. Wersja myśliwska YF-12A rozpoczęła loty w bazie Groom Lake. Po oficjalnym ogłoszeniu przez Prezydenta Lyndona Johnsona istnienia programu Blackbird samoloty YF-12A przebazowano do Edwards AFB w Kalifornii. Ostatnia wersja Blackbirda SR-71 po wcieleniu do służby stacjonowała w bazie Beale AFB niedaleko Sacramento w Kalifornii. Czasowo odbywała również loty z bazy Griffiss koło Nowego Jorku, w Japonii z bazy Kadena na Okinawie. W Europie stacjonowały w bazie RAF Mildenhall w Wielkiej Brytanii. Po nalocie amerykańskiego lotnictwa na Trypolis w 1986 Blackbird startujący z Wielkiej Brytanii dokonał rekonesansu nad północną Libią . Gdy w drodze powrotnej mimo braku zgody Francji na przelot nad jej terytorium samolot wleciał w obszar powietrzny Francji , francuskie myśliwce Mirage nie były w stanie go przechwycić i zmusić do lądowania.

SR-71 w pobliżu Polski

W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych, a zwłaszcza od momentu ujawnienia (m.in. przez płk. Kuklińskiego ) władzom amerykańskim przez wywiad informacji o mającym nastąpić wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce , SR-71 Blackbird patrolował niebo i terytorium na południe i wschód od Bałtyku . Startował z lotnisk w Wielkiej Brytanii i Norwegii . Pojawiał się na ekranach polskich radarów na wschód od Bornholmu . Leciał łukiem w kierunku Darłowa , by tuż przed granicą polskiego morza terytorialnego wyrównać i poruszając się równolegle do wybrzeża dolecieć do Zatoki Fińskiej , gdzie robił nawrót. Wracał podobną trasą, znikając z ekranów radarów na trawersie Świnoujścia . Znany jest konkretny przypadek (naoczny świadek) lotu nad Bałtykiem na wysokości 28000 m z prędkością około 2600 km/h.

Następcy SR-71

Rolę zwiadowczą SR-71 przejęły nowoczesne satelity wywiadowcze i bezzałogowe strategiczne samoloty rozpoznawcze RQ-4 Global Hawk ( UAV ), które potrafią wykonać zadanie SR-71 znacznie taniej, nie narażając życia pilota.

Prawdopodobnie Pentagon przeprowadzał tajne testy z załogowym samolotem mogącym w przyszłości zastąpić SR-71. Media, na podstawie nielicznych przecieków, nazwały ten samolot " SR-91 Aurora ". Taka nazwa programu figurowała bowiem w budżecie Pentagonu jednak nie jest pewne czy kryptonim ten rzeczywiście dotyczył oprac nad tajnym samolotem. Jednak dość kosztowną pozycję z budżetu skojarzono z relacjami o nocnych lotach niezwykłych samolotów i przeciekami na temat prac nad nowym superszybkim samolotem. Obecnie nadal nie wiadomo jak zaawansowane były te prace i czy "Aurora" została wdrożona do szerszej produkcji.

Ciekawostki

Kokpit SR-71
  • Był obserwowany na wysokości 28 km nad Bałtykiem przez obsługi polskich dywizjonów rakietowych OPK ze Środkowego Wybrzeża w latach 80. XX w.
  • Przelot z Kalifornii do Waszyngtonu zajmował mu 1 godzinę, 4 minuty i 20 sekund.
  • Do SR-71 należy rekord przelotu nad Atlantykiem, wynoszący niecałe 2 godziny (z dwukrotnym tankowaniem paliwa w locie).
  • Samolot zużywa 30 500 litrów paliwa w ciągu godziny.
  • Blackbird był jednym z pierwszych samolotów mających cechy technologii stealth .
  • W trakcie lotu, pod wpływem wzrostu temperatury, wywołanego tarciem powietrza, samolot może "rozciągnąć" się nawet o 30 centymetrów.
  • Podobno jedyną rakietą Układu Warszawskiego zdolną zestrzelić samoloty typu SR-71 Blackbird była rakieta systemu przeciwlotniczego produkcji radzieckiej S-200 "Wega" (SA-5), chociaż nigdy nie miało to miejsca. Rakiety tego typu od połowy lat 80. są na wyposażeniu 78 Pułku Rakietowego Obrony Powietrznej w Mrzeżynie .
  • Teoretycznie zdolność zestrzelenia w locie "na spotkanie" miały też i inne rosyjskie zestawy rakietowe np.: S75M "Wołchow" (SA-2), Kub , czy S-300 .
  • Do zwalczania samolotów SR-71 został skonstruowany w ZSRR myśliwiec przechwytujący MiG-25 , i jego późniejsza rozwojowa wersja MiG-31 .
  • SR-71 Blackbird stanowił rekwizyt w filmie Michaela Baya Transformers: Zemsta upadłych

Bibliografia

  • Ross&Perry. Inc., SR-71 Flight Manual, Washington D.C., 2001 .
  • Richard H. Graham, SR-71 Revealed. The Inside Story, Osceola, Motorbooks International, 1996 .
  • Richard H. Graham, SR-71 Blackbird. Stories, Tales and Legends, St. Paul, MBI Publishing Company, 2002 .
  • Richard H. Graham, Flying the SR-71 Blackbird. In the cockpit on a secret operational mission., St. Paul, MBI Publishing Company, 2008 .
  • Paul F. Crickmore, SR-71 BLACKBIRD, Lockheed's Mach 3 Hot Shot, Oxford, Osprey Publishing, 2004 .
  • Paul F. Crickmore, Lockheed Blackbird. Beyond The Secret Missions, Oxford, Osprey Publishing, 2004 .
  • James Goodall, Jay Miller, Lockheed's SR-71 Blackbird Family, Hinckley, Midland Publishing, 2002 .
  • James Goodall, SR-71 Blackbird, Squadron/Signal Publication, 2000 .
  • Donn A. Byrnes, Kenneth D. Hurley, Blackbird Rising, Los Lunas, Sage Mesa, 1999 .
  • Anthony M. Thornborough, Peter E. Davies, Lockheed Blackbirds, Osceola, Motorbooks International, 1988 .
  • Michael O'Leary, Eric Schulzinger, Black Magic, Shrewsbury, Airlife Publishing Ltd., 1989 .
  • Michael O'Leary, Eric Schulzinger, SR-71 Inside Lockheed's Blackbird, Shrewsbury, Airlife Publishing Ltd., 1991 .
  • Peter W. Merlin, Mach 3+. NASA/USAF YF-12 Flight Research 1969-1979, Washington, NASA History Division, 2002 .
  • Peter W. Merlin, From Archangel to Senior Crown. Design and Development of the Blackbird., Virginia, AIAA, 2008 .
  • Brian Shul, Walter Watson, Sled Driver, Flying the World's Fastest Jet, Chico, MACH 1, 1991 .
  • Brian Shul, Walter Watson, The Untouchables, Chico, MACH 1, 1993 .
  • Lou Drendel, SR-71 Blackbird in action, Aircraft No. 55 ,Squadron/Signal Publication, 1982 .
  • Ben R. Rich, Leo Janos, Skunk Works, A Personal Memoir of My Years at Lockheed ,Little, Brown & Co., 1994 .
  • Jay Miller, Lockheed's Skunk Works, The First Fifty Years-The Official History ,Aerofax, Inc., 1993 .
  • Clearance "Kelly" Johnson with Maggie Smith, Kelly, More Than My Share of it All ,Smithsonian Institution, 1989 .
  • Dennis R. Jenkins, Lockheed SR-71/YF-12 Blackbirds ,Voyageur Press, 1997 .
  • Tomasz Hypki , SR-71 Najszybszy Samolot Swiata ,Altair, 1995 .
  • Jeremy Clarkson , "Wiem, że masz duszę" Insignis, 2006 ,

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Lockheed SR-71 Blackbird":

1969 ...

1975 ...

Rumia ...

Tytan (pierwiastek) ...

Strategiczna polityka handlowa ...

1968 ...

1945 ...

Most powietrzny ...

Samolot myśliwski ...

1997 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Lockheed SR-71 Blackbird":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie