Mitologia ormiańska
Mitologia ormiańskaMitologia ormiańska to mitologia mieszkańców starożytnej
Armenii
oraz samych
Ormian
z okresu sprzed przyjęcia
chrześcijaństwa
w
301
roku. Mitologia ta wywodzi się z wierzeń i tradycji ludów zamieszkujących tereny starożytnego państwa
Urartu
i późniejszego Królestwa Armenii. W czasie swojego istnienia była pod oddziaływaniem państw sąsiednich. Czerpała więc elementy z mitologii asyryjskiej oraz z
Zaratusztrianizmu
, a także z greckiej, oraz wierzeń ludów semickich. Do dziś zachowały się nieliczne źródła przedstawiające mity i wierzenia dawnych Ormian. Jedynym źródłem, które je zawiera, jest Historia Armenii, wydana przez mnicha
Mojżesza z Chorenu
. Bogowie i postacie mitologiczne Bogowie i boginie- Amanor - bóg ormiańskiego nowego roku oraz pan urodzaju w nowym roku. Składano mu honory pod koniec lipca (zwanym jak Navasard). Kult odprawiano głównie w Bagavan.
- Anahit (Անահիտ) - bogini płodności, piękna i wody, a w początkowym okresie bogini wojny. Wzorowana na greckiej
Afrodycie
. Do
I wieku p.n.e.
była oprócz
Mitry
głównym bóstwem w Armenii. Kult oddawano jej w miastach Eriza, Armavir (dawna stolica Armenii),
Artaszat
i Asztiszat.
- Aralez (Արալեզ) - jedno z najstarszych bóstw ormiańskiego panteonu. Miał postać psa, który ulegał wskrzeszaniu poprzez wylizywanie do czysta ran.
- Aramazd (Արամազդ) - ojciec wszystkich bogów i bogiń, twórca nieba i ziemi. Był źródłem ziemskiej urodzajności. Święto ku jego czci nazywano Am'nor lub Nowym Rokiem, który według starożytnego ormiańskiego kalendarza przypadał
21 marca
. Aramazd wywodzi się z wierzeń ludów tubylczych i inspiracjami perskim
Ahura Mazdą
.
- Astghik (Աստղիկ) - bogini miłości, piękna i wody. Jej odpowiednikiem były grecka
Afrodyta
i
mezopotamska
Isztar
. Symbolem bogini był
dymnik
. Wg mitologii była żoną lub kochanką Vahagn'a. Poświęcony jej był festiwal Vartavar, podczas którego ludzie oblewali się wodą. Odbywał się w czerwcu i przetrwał do dzisiejszych czasów.
- Barsamin (Բարշամին) - bóg pogody bądź nieba. Pochodzenie wysnuto z wpływów
semickiego
Baala
.
- Mihr - bóg słońca i niebiańskiego światła. Był synem Aramazda oraz bratem Anahit i Nane. Najbardziej znanym miejscem kultu była świątynia Garni, ponadto oddawano mu cześć w Bagaharich. Powiązywano go z greckim
Hefajstosem
.
- Nane - bogini wojny. Córka Aramazda. Jej kult był nierozerwanie powiązany z kultem Anahit. Świątynia jej poświęcona znajdowała się w regionie Ekegyac. Wywierała przemożny wpływ na praktyki spirytualistyczne w starożytnej Armenii.
- Nuneh - bogini mądrości, zdrowego rozsądku, macierzyństwa. Chroniła domostwa i była uważana za opiekunkę rodziny. Utożsamiana z grecką
Ateną
.
- Spandaramet - bóg królestwa umarłych, podziemi i piekła. Utożsamiany z
Hadesem
.
- Tir (Տիր) - bóg literatury, nauki i sztuki. Interpretował sny. Odpowiadał greckiemu
Apollo
. Miał świątynie nieopodal Artaszat.
- Tork Angegh - bóg siły, waleczności, wojny i żołnierzy.
- Tsovinar - bogini wody, deszczu i morza. Była ognistą istotą, która zmuszała deszcz i grad, by opadały z niebios.
- Vahagn (Վահագն) - bóg męstwa, piorunów, chmur i ognia; uważany również
Słońca
(gdzie w tym wypadku był konkurentem pochodzących z obcych wierzeń Baalem i perskim Mitrą). Przez pewien czas jego kult współtworzył "triadę" z Aramazdem i Anahit. Identyfikowano go z
greckim
Heraklesem
. Miało swoje odzwierciedlenie w wystawieniu przez kapłanów posągu greckiego herosa w świątyni w Vahevanian. Z czasem otrzymał właśnie miano Vahagn. Na jego cześć stworzono pieśń (odśpiewywano ją przy akompaniamencie liry), która była w użyciu nawet po chrystianizacji Armenii. Obecnie w Erywaniu stoi jego pomnik.
- Vanatur (Վանատուր) - bóg gościnności i łaskawych gospodarzy.
Postacie mitologiczne-
Ara Geghecik
(Արա Գեղեցիկ) - pierwszy władca Armenii, którego istnienie zostało potwierdzone również przez historyków. Syn Arama. Do legend trafił za sprawą odrzucenia zalotów
Semiramidy
, królowej
Asyrii
. W odwecie wojska jej kraju najechały ojczyznę Ary, który poniósł śmierć w trakcie walk.
- Aram (Արամ) - prawnuk Hajka. Będąc niezadowolonym z ataku sąsiednich krajów, zebrał armię 50.000 łuczników, którzy potrafili równie dobrze walczyć jako włócznicy. Stoczyła ona bitwę z medyjską armią pod dowództwem Nyuqar Madesa, który wcześniej spustoszył kilka ormiańskich osad. Po klęsce Medów, sam Nyuqar Mades został pojmany i osadzony w Armawir, gdzie niebawem wbito go na pal. W międzyczasie władca asyryjski Ninus, szukał pomsty za śmierć Bela z ręki Hajka. Gdy ujrzał zwycięskie kampanie wojenne Arama, odstąpił od zamiaru odwetu i nadał mu rangę drugiego po sobie. Gdy Aram zwyciężył wszystkich wrogów Armenii, jego królestwo przeszło w ręce jego syna - Ary Pięknego.
- Hajk (Հայկ) - legendarny patriarcha i twórca
narodu ormiańskiego
. Od jego imienia wywodzi się dzisiejsza nazwa Armenii (Hajastan). Według mitów pokonał wojska babilońskie
11 sierpnia
2492 r.p.n.e.
(data określona przez mnicha
Mechitarystów
Mikajela Czamcziana) w bitwie pod Diucaznamart. Miał to uczynić dzięki wystrzelonej z łuku strzale, która zabiła Bela. Bel, jako również legendarna postać, był gigantem, który ogłosił się panem wszystkich pozostałych gigantów oraz bogiem wszystkiego. Dowodził on najeźdźczymi wojskami babilońskimi. Jego śmierć z ręki Hajka wywołała chaos w szeregach Babilończyków. Wzgórze, które było świadkiem tych zdarzeń, nazwano Gerezmank a w stolicy współczesnej Armenii, Erywanie, odsłonięto statuę poświęconą Hajkowi.
Inne hasła zawierające informacje o "Mitologia ormiańska":
Rodzimy Kościół Polski
...
I wiek
...
Aurora
...
Widmo
...
John William Waterhouse
...
Neoplatonizm
...
Balet
...
Karma
...
Ananke (bogini)
...
Rod (bóg)
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Mitologia ormiańska":
Renesansowy charakter fraszek Jana Kochanowskiego (plansza 7)
...
008a. Grecja (plansza 13)
...
Początki teatru (plansza 13)
...
|