Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Kontenerowiec

Kontenerowiec

Konterowiec CMA CGM Balzac w porcie w Zeebrugge

Kontenerowiecstatek specjalnie wyposażony w prowadnice i przeznaczony do przewozu kontenerów , przy założeniu ich pionowego załadunku i wyładunku.

Pierwszym statkiem przeznaczonym do przewozu kontenerów był Ideal-X, przebudowany z tankowca w 1956 roku

Z powodu olbrzymiej popularności transportu drobnicy w kontenerach oraz stopniowemu zwiększaniu się wymiany handlowej na świecie, rośnie także popularność kontenerowców. Stocznie nie nadążają z budową nowych statków tego typu. Obecnie największe kontenerowce potrafią przewozić ponad 10.000 TEU , i ledwo mieszczą się w klasie wymiarów panamax . Niektóre statki już tę klasę przekroczyły, w związku z tym są eksploatowane na trasach, które nie wymagają przechodzenia przez Kanał Panamski , np. Chiny – Zachodnie Wybrzeże USA .

Obecnie największym kontenerowcem jest MS Emma Mærsk , o pojemności 11 000 TEU.

Dla zapewnienia szybkiego przepływu kontenerów po całym świecie i obniżenia kosztów wielkie kontenerowce przewożą kontenery na trasach międzykontynentalnych, odwiedzając kilka portów na kontynencie tzw. hubów. Z mniejszych portów kontenery są dowożone do hubów przez mniejsze (200-500 TEU) kontenerowce dowozowe zwane fiderami (z ang. feeder). Część mniejszych (poniżej 3000 TEU) kontenerowców jest wyposażona urządzenia przeładunkowe ( dźwigi lub suwnice ), co pozwala im zawijać do portów nie wyposażonych w odpowiednie urządzenia. Większe kontenerowce są całkowicie zależne od urządzeń portowych. Ze względu na rozmiary statków i wagę kontenerów do przeładunku używa się specjalnych suwnic.

Kontenerowce były pierwszymi statkami morskimi, na których bardzo dużą część ładunku przewozi się na pokładzie (z reguły na pokładzie może zmieścić się więcej kontenerów niż pod pokładem, ale na pokład ładuje się lżejsze kontenery). Wymagało to rozwiązania problemów ze statecznością i mocowaniem kontenerów.

Stateczność kontenerowca zapewniają zbiorniki balastowe o dużej pojemności. Część z nich jest wykorzystywana w systemach przeciwprzechyłowych , zmniejszających kołysanie statku w morzu i ograniczających przechylanie statku w czasie przeładunku.

Do mocowania kontenerów rozwinięto cały system specjalistycznych złączy i odciągów (przekładki stożkowe, łączniki skrętne, łączniki mostkowe), które mają za zadanie połączenie kontenerów stojących obok siebie i na sobie w jeden blok oraz zamocowanie ich do statku.

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Kontenerowiec":

1976 ...

A.P. Møller-Mærsk do Maersk Line z Odense Steel Shipyard, jak do tej pory, największy Kontenerowiec na świecie Emma Maersk . Jest on jedną z najbardziej przyjaznych dla ...

Kontener (transport) ...

Żegluga ...

Stocznia Szczecińska Nowa ...

Kontenerowiec Konterowiec CMA CGM Balzac w porcie w Zeebrugge Kontenerowiec – statek specjalnie wyposażony w prowadnice i przeznaczony do przewozu kontenerów , ...

Tankowiec ...

Masowiec ...

Piraci somalijscy ...

28 maja Leonarda da Vinci . 2000 – wybuchł wulkan Kamerun . 2008 – somalijscy piraci porwali niemiecki Kontenerowiec MV Lehmann Timber. 2008 – Zgromadzenie Narodowe Nepalu zniosło monarchię i proklamowało ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Kontenerowiec":

123. Usługi i ich rola w gospodarce światowej (plansza 11) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie