Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Xunzi

Xunzi

Xunzi (ok. 298 -ok. 238 p.n.e. ) – filozof chiński , kontynuator myśli Konfucjusza .

Jego prawdziwym imieniem było Xun Kuang (荀況) lub Xun Qing (荀卿)[1]. Pochodził z państwa Zhao . W wieku 50 lat przeniósł się do Qi , skąd na skutek intryg musiał wyemigrować do Chu , gdzie prawdopodobnie zmarł[2]. Pozostawił po sobie napisane w formie traktatów filozoficznych, składające się z 32 rozdziałów dzieło nazwane jego imieniem[1].

Nauczał, że każda z trzech potęg wszechświata: Niebo , Ziemia i Człowiek , ma swoje własne, konkretne powołanie. Powołaniem człowieka jest wykorzystywanie tego, co daje mu Ziemia i Niebo i tworzenie kultury. Pod pojęciem Nieba rozumiał nieosobowy, bezimienny i bezstronny ład przyrody[1].

Xunzi głosił, że człowiek jest zły z natury i rodzi się z wrodzonym pragnieniem korzyści i przyjemności zmysłowych. Tylko wychowanie i kultura mogą uczynić go wartościowym. Wyróżniał 2 nurty pochodzenia moralności:

  • współpraca społeczna, przejawiająca się w organizacji społecznej, dzięki której ludzie mogą współpracować i wspierać się wzajemnie w zaspokajaniu własnych pragnień.
  • człowiek potrzebuje moralności nie dlatego, że nie może się bez niej obejść, ale dlatego, iż powinien ją mieć.

Aby organizacja społeczna zaistniała, trzeba wypracować reguły postępowania (li) – obrzędy, ceremonie, konwencje społeczne. Zapewniają one kontrolę, pielęgnację i upiększenie ludzkiej natury[1].

Zaprzeczał istnieniu duchów, zjawisk nadprzyrodzonych i przepowiedni, kładł jednak duży nacisk na ceremonie pogrzebowe i ofiarne (zwłaszcza składane przodkom), które uważał za ważne elementy kultury[1]. Muzykę traktował jako narzędzie wychowania.

Rozwinął teorie logiczne wykorzystując je do krytyki późniejszych moistów i szkoły nazw.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Encyklopedia historyczna świata. Tom III. Kraków: Wyd. Opres, 2000, s. 323. . 
  2. Wstęp. W: Mencjusz i Xunzi: O dobrym władcy, mędrcach i naturze ludzkiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG, 1999. . 

Bibliografia


Inne hasła zawierające informacje o "Xunzi":

Qin Shi Huang ...

Konfucjanizm ...

Xunzi Xunzi Chińskie nazwisko i imię Hanyu pinyin Xún Zǐ Wade-Giles Hsün Tzu Zn. tradycyjne 荀子 Zn. uproszczone 荀子Xunzi (ok. 298 -ok. 238 ...

Filozofia chińska ...

298 p.n.e. ...

238 p.n.e. ...

Kategoria:Chińscy filozofowie ...

Kategoria:Konfucjanizm ...

Kategoria:Starożytni Chińczycy ...

Konfucjusz była rozwijana początkowo przez uczniów, a później przez filozofów-następców i komentatorów (Mencjusz, Xunzi, neokonfucjanizm). Myśl konfucjańska objęła zasięgiem obszar Chin, Japonii, Korei i Wietnamu. Życie Biografia ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Xunzi":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie