Jońska filozofia przyrody
Jońska filozofia przyrodyJońska filozofia przyrody (szkoła milezyjska, szkoła jońska) - reprezentuje archaiczny, grecki materializm żywiołowy zapoczątkowany przez Talesa z Miletu około
VI
-
IV wieku p.n.e.
. Podjęła pierwsze niemitologiczne, racjonalne próby wyjaśnienia natury (physis), będące punktem wyjścia dla rozwoju filozofii i nauki europejskiej. GenezaPowstanie milezyjskiego ośrodka filozofii przyrody nie zostało wystarczająco historycznie wyjaśnione. Według H. Dielsa miała to być szkoła zorganizowana w Milecie, który na przełomie VII i VI wieku p.n.e był przodującym państwem-miastem w Joni. Zarówno pod względem społeczno-ekonomicznym jak i kulturalnym. Tu również dokonał się zwrot umysłowy od mitu do wiedzy i umiejętności teoretyczno-praktycznych, skąd wiodła droga do nauki i filozofii. Aktywność społeczna i wzmożenie działalności politycznej, jakie pociągał za sobą rozwój ekonomiczny, rodziły potrzebę teoretycznego oparcia w rozumie. Ta potrzeba wynikała również z uświadomienia sobie niewystarczalności dotychczasowych wyobrażeń o świecie i życiu w obliczu konfliktów społecznych i ekonomicznych. Stan ten zrodził nurt umysłowy, który był pierwszym helleńskim ośrodkiem filozoficznym, niezależnym od wiedzy dostarczanej przez kolegia kapłańskie. Do ośrodka tego zalicza się Talesa, Anaksymandra i Anaksymanesa. Poglądy- W
ontologii
reprezentowali
monizm
materialistyczny
- Świat ma jednorodną, materialną strukturę, jest zbiorem konkretnych ciał. Początkiem i zasadą świata, a zarazem właściwą naturą rzeczy jest przenikająca wszystko, wieczna pramateria (prasubstancja, prapierwiastek, pierwotny żywioł), która ulegając nieustannej przemianie - ożywia i różnicuje
byt
. Na tej zasadzie z jedności (pierwotnego żywiołu) powstaje różnorodność.
- Badania filozoficzne polegały na poszukiwaniu początku-zasady (
arche
) natury
-
Tales
- pramaterią jest woda; wysnuł ten wniosek na podstawie potocznych obserwacji, według których woda jest ośrodkiem życia, z wody wywodzi się życie, a dzięki temu, że zmienia stany skupienia - występuje w każdej formie
-
Anaksymander
- apeiron (bezkres, nieskończoność, która nie ma zasady, zatem sama musi być zasadą)
-
Anaksymenes
- powietrze przenika wszystko wypełniając bezkres
-
Heraklit
- osnową wszechświata jest ogień; jest on przejawem dynamicznej energii (panta rei)
-
Hylozoizm
(hilozoizm) - atrybutem materii jest ruch, wszystko co jest - jest w ruchu, rozwija się, co jest objawem życia
- Panpsychizm - cała przyroda ma charakter dynamiczny i kreatywny, żyje, jest jednym wielkim organizmem.
- Koncepcja czasu cyklicznego - wszystko się powtarza
- W gnoseologii -
racjonalizm
Trzeba jednak brać pod uwagę, że informacje na temat poglądów jońskich filozofów przyrody pochodzą z niezbyt wiarygodnych źródeł, jakimi są fragmenty
Metafizyki
i Fizyki
Arystotelesa
, oraz Historii filozofii jego ucznia
Teofrasta
.
Eric Alfred Havelock
wskazuje, że celem obu autorów nie było rzetelne przedstawienie historyczne, lecz uzasadnienie przyjmowanego modelu systematyzacji poglądów filozoficznych, czego dowodzą nieścisłości w referowaniu stanowisk filozofów znanych z niezależnych źródeł (m. in.
Heraklita
,
Anaksagorasa
i
Parmenidesa
) oraz
anachronizmy
pojęciowe (czego przykładem, zdaniem autora, jest samo określenie "szkoła").[1] ŹródłaJ. Legowicz, "Zarys historii filozofii", wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1976 r. Przypisy- ↑ Eric A. Havelock, The Linguistic Task of the Presocratics, Part Two: The Language of the Milesian "School", w: Kevin Robb (red.), Language and Thought in Early Greek Philosophy, Monist Library of Philosophy, La Salle (IL) 1983, ss. 42-82.
Inne hasła zawierające informacje o "Jońska filozofia przyrody":
Rodzimy Kościół Polski
...
Sztuka
...
Uniwersytet Witolda Wielkiego
...
Antanas Smetona
...
Walka
...
Nowa Anglia
...
Wojciech Brudzewski
...
Ignacy Hołowiński
...
Czarna Góra (Czeski Grzbiet)
...
Łączna Góra
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Jońska filozofia przyrody":
008b. Grecja (plansza 18)
...
010c. Rzym (plansza 4)
...
232 Kultura i nauka w latach 1945 ? 2003 (plansza 12)
...
|