Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

program czterech reform

program czterech reform, opracowany i wprowadzony przez rząd Jerzego Buzka program złożony z czterech reform: oświatowej, emerytalnej, administracyjnej i zdrowotnej.

Reforma oświatowa

Reforma oświatowa miała na celu upowszechnienie średniego wykształcenia i podniesienie jego poziomu. Zakładała zmiany strukturalne w systemie oświaty oraz programowe. Skrócono o 2 lata (do 6 klas) czas nauki w szkole podstawowej i wprowadzono nowy typ szkoły gimnazjum, w którym nauka trwa trzy lata. Kolejnym elementem systemu oświaty są szkoły ponadgimnazjalne. Należą do nich trzyletnie licea ogólnokształcące, czteroletnie technika, dwuletnie lub trzyletnie szkoły zawodowe (czas trwania nauki zależny jest od wybranego przez ucznia zawodu) oraz nowy typ szkoły – trzyletnie licea profilowane.

Nowym elementem było wprowadzenie systemu zewnętrznych egzaminów, które przeprowadzane są przez centralną komisję egzaminacyjną. W ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i w gimnazjum uczniowie przystępują odpowiednio do zewnętrznego sprawdzianu lub do egzaminu gimnazjalnego. Przystąpienie do nich jest warunkiem niezbędnym do ukończenia wymienionych szkół. Absolwenci liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników przystępują do egzaminu maturalnego. Absolwenci szkół zawodowych przystępują do zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Wprowadzanie systemu egzaminów zewnętrznych było procesem długofalowym. Pierwszy sprawdzian na zakończenie szóstej klasy szkoły podstawowej oraz pierwszy egzamin gimnazjalny odbył się w roku 2002 (rok szkolny 2001/2002). Egzaminy kończące szkoły kładą nacisk na stosowanie zdobytych umiejętności i rozumienie poleceń.

Reforma emerytalna

Reforma emerytalna zakładała uzupełnienie dotychczasowej metody finansowania rent i emerytur tworząc trzy filary. Finansowanie świadczeń wypłacanych przez ZUS i pochodzących od składek osób pracujących odbywa się w I filarze. Wysokość emerytury wynikającej z I filaru (obejmującego wszystkie osoby, które w momencie rozpoczęcia reformy nie przekroczyły 50 lat) uzależniono od stażu pracy i wysokości zarobków każdego pracującego. Składka wynosi 80% poprzedniej składki i stanowi 36% zarobków. II filar opiera się o Otwarte Fundusze Emerytalne (OFE), tworzone przez Powszechne Towarzystwa Emerytalne (PTE) . Składka wynosi 20% składki nie wpłacanej do I filaru, zbierana jest na indywidualnych kontach emerytalnych i inwestowana na rynku finansowym. III filar przeznaczony jest dla osób, które chcą ubezpieczyć się dodatkowo, np. w towarzystwach ubezpieczeniowych lub pracowniczych programach emerytalnych.

Reforma administracji

Reforma administracji zastąpiła dawny dwustopniowy podział administracyjny (gminy i 49 województw) nowym, trójstopniowym podziałem, w którym podstawową jednostką administracji jest gmina (na czele gminy wiejskiej stoi wójt, gminy miejsko-wiejskiej lub mniejszej miejskiej burmistrz, a większej miejskiej prezydent), większą jednostką jest powiat na którego czele stoi starosta, a największą jednostką organizacyjną jest województwo. Wg nowego podziału administracyjnego województw jest 16.

Reforma służby zdrowia

Reforma służby zdrowia decentralizowała system ubezpieczeń zdrowotnych i wprowadzała Kasy Chorych, regionalne lub branżowe instytucje podpisujące umowy o finansowaniu z zakładami opieki zdrowotnej. Wprowadzała także instytucję lekarza rodzinnego.

Oceny reform

Istnieje zgoda, że przeprowadzenie tych reform było konieczne. Wzbudzają one jednak wiele kontrowersji, zwłaszcza ze względu na pośpiech przy ich wprowadzaniu.

Stosunkowo najmniej krytycznych ocen zebrała reforma emerytalna. Jeżeli pominiemy początkowe trudności z wprowadzeniem systemu informatycznego, to można ją uznać za przeprowadzoną dobrze. Problemem jest jednak fakt, iż w przepisach nie określono, czy część emerytury pochodząca z OFE będzie wypłacana bezpośrednio przez fundusze, czy też za pośrednictwem ZUS-u. Obawy związane są również z częściowym przywróceniem przez późniejsze rządy prawa do przejścia na wcześniejszą emeryturę dla niektórych grup zawodowych (m.in. górników) oraz z utrzymaniem wbrew pierwotnym założeniom odrębnych systemów emerytalnych dla służb mundurowych. Taki wyłom w przepisach może spowodować zapaść i niewypłacalność systemu, który był konstruowany przy założeniu równości wszystkich grup zawodowych i społecznych wobec praw i obowiązków wynikających z przepisów emerytalnych.

Reforma służby zdrowia nie zyskała pozytywnych opinii. Do systemu trafiło zbyt mało funduszy. Nie udało się zrealizować hasła tej reformy, że pieniądz pójdzie za pacjentem. Dochodziło też do sytuacji, w których pacjentowi podlegającemu jednej kasie chorych odmawiano przyjęcia w placówkach zdrowotnych podlegających innej kasie, a stosowany system tzw. promes był skrajne zbiurokratyzowany. Kiedy po paru latach sytuacja zaczynała się porządkować, rząd Leszka Millera zastąpił Kasy Chorych ponowną centralizacją wprowadzając Ustawę o Narodowym Funduszu Zdrowia, co nie zlikwidowało podstawowej bolączki jaką jest brak funduszy w systemie ochrony zdrowia.

Reforma administracyjna zmniejszyła rozczłonkowanie na najwyższym szczeblu administracji wojewódzkiej. Nadmierna liczba utworzonych powiatów spowodowała jednak, że wiele z nich to jednostki słabe i nieefektywne. Przez niektórych fachowców szczebel ten uważany jest w ogóle za zbędny. Ponadto problemem jest również brak jednoznaczności kompetencyjnych pomiędzy administracją rządową (wojewodowie) a samorządową (marszałkowie województw).

W reformie szkolnictwa zastrzeżenie budzi utworzenie gimnazjów. Zmiana przez uczniów środowiska po 6 klasie szkoły podstawowej spowodowała duże problemy wychowawcze w gimnazjach, przejawiające się wzrostem agresji, zwłaszcza wśród dziewcząt, co uprzednio nie miało miejsca. Pozytywnie oceniane są egzaminy zewnętrzne, które po raz pierwszy pozwalają na obiektywną ocenę wiedzy u uczniów oraz ocenę pracy szkoły.


Inne hasła zawierające informacje o "program czterech reform":

Dzień Zaduszny ...

Biegun północny ...

Adwentyzm ...

Oddychanie komórkowe ...

Linz ...

I wiek ...

Wiktor Sukiennicki ...

Uniwersytet Witolda Wielkiego ...

Ewangeliści ...

Klemens Maria Hofbauer ...


Inne lekcje zawierające informacje o "program czterech reform":

204 Kryzys europejskiej myśli demokratycznej (plansza 7) ...

202 System wersalski. Europa po I Wojnie Światowej (plansza 6) ...

203 Okres międzywojenny na świecie. Postęp techniczny i kryzys gospodarczy (plansza 8) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie