Intranet –
sieć komputerowa
ograniczająca się do
komputerów
w np. firmie lub organizacji. Po zamontowaniu
serwera
, umożliwiającego korzystanie w obrębie sieci
LAN
z usług takich, jak strony
WWW
,
poczta elektroniczna
itp., czyli usług typowo
internetowych
, można mówić o intranecie. Do intranetu dostęp mają zazwyczaj tylko pracownicy danej firmy.
Intranet przypomina Internet, z tym jednak zastrzeżeniem, że jest ograniczony do wąskiej grupy osób (np. pracowników firmy).
Kiedyś intranety działały tylko w zamkniętych sieciach wewnętrznych firm. W obecnych czasach intranet wychodzi poza firmę (można się zalogować do zasobów firmy z Internetu np. poprzez login i hasło lub bardziej zaawansowane zabezpieczenia).
Przykładem intranetu jest
północnokoreański
Kwangmyong
– sieć przeznaczona dla mieszkańców tego kraju, którzy poza nielicznymi wyjątkami nie mają dostępu do ogólnoświatowego
Internetu
.
Funkcje intranetu
W początkowej fazie rozwoju intranety były
biuletynami
informacyjnymi (niektóre firmy mogły zrezygnować z dotychczasowego biuletynu wydawanego w formie drukowanej). Obecnie intranet może pełnić więcej funkcji, na przykład umożliwiać dostęp do innych systemów firmy.
Intranet umożliwia rozproszone korzystanie z następujących elementów:
- systemu sprzedaży
- systemu wymiany danych dla działów firmy (księgowości, działu kadr, magazynu itp.)
- systemu pracy grupowej
- systemu obsługi klienta i
CRM
- biuletynu informacyjnego
Zobacz też