Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Wolf Vostell

Wolf Vostell

VOAEX, 1976, Muzeum Vostell Malpartida.

Wolf Vostell (ur. 14 października 1932 w Leverkusen , zm. 3 kwietnia 1998 w Berlin ) – niemiecki malarz, rzeźbiarz, tworzył także muzykę oraz zajmował się happeningiem – głównie w drugiej połowie XX stulecia, jest uznany za jednego z pionierów video art-u, rzeźby „ environment ”, happeningu oraz ruchu Fluxus, charakterystyczną dla jego prac techniką było zamazywanie, dé-collage, a także zakorzenianie obiektów w bryłach betonu.

Spis treści

Młodość

Wolf Vostell zaczął wcielać w życie swoje artystyczne pomysły mniej więcej od 1950 roku. W 1953 rozpoczął naukę na wydziale grafiki Akademii Sztuk Użytkowych w Wuppertal . W roku 1954 stworzył swój pierwszy dé-coll/age. W latach 1955/56 studiował na École Nationale Superieur des Beaux Arts w Paryżu, następnie w 1957 kontynuował naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Dusseldorfie.

Działalność artystyczna

Wolf Vostell zbudował swoją filozofię wokół idei, że zniszczenie jest wszędzie wokół nas i przebiega przez wszystkie stulecia. Użył terminu dé-coll/age (oznaczającego kraksę lotniczą) by odnieść się do procesu rozdzierania plakatów, oraz używania ruchomych fragmentów rzeczywistości. Jego pierwszy happening „Theater is in the Street” –„Ulica jest Teatrem” miał miejsce w Paryżu w 1958. w tym samym roku Vostell wziął udział w pierwszym europejskim happeningu oraz skonstruował swój pierwszy obiekt z użyciem odbiorników telewizyjnych oraz części samochodowych. Był poruszony dziełem Karlheinz Stockhausen którą następnie spotkał w 1964 roku w Niemieckim studiu radiowym WDR. W roku 1959 tworzył swoje elektroniczne TV dé-coll/age. Ustanowiło to początek jego pełnego oddania ruchowi Fluxus, którego był współzałożycielem w 1960 roku. Mniej więcej w tym samym czasie założył Archiwum „Vostell Archive” konsekwentnie, z wielką gorliwością oraz surowością, zgromadził fotografie, teksty oraz prywatne korespondencje prowadzone ze swoimi przyjaciółmi takimi jak Nam June Paik , Joseph Beuys , Dick Higgins oraz innymi artystami, kolekcjonował wycinki z prasy, zaproszenia na wystawy, książki oraz katalogi dokumentujące jego prace i jemu współczesnych. W początkach lat sześćdziesiątych był jednym z aktywistów zaangażowanych w happeningi oraz działania video ruchu Fluxus . W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wciąż powiększające się zbiory archiwum Wostala stały się cennym i bogatym źródłem informacji dla publicystów oraz kuratorów z całego świata. Kolekcjonerska pasja Vostella nie zmalała tak w latach osiemdziesiątych jak i dziewięćdziesiątych, do tego czasu jego prywatna biblioteka liczyła ponad 6000 książek stanowiła część Archiwum. Istotną część rozległego dzieła Vostella stanowi dokumentacja fotograficzna. Liczący ponad 25 000 dokumentów, gromadzony przez cztery dekady, zbiór archiwalny Vostella stał się prawdziwym skarbem dla historyków sztuki. Od 2006 roku archiwum to zostało umieszczone w Museo Vostell Malpartida w Hiszpanii, jest ono dostępne dla historyków sztuki oraz publicystów.

Volf Wostell zrealizował wiele happeningów na całym świecie, New York, Berlin, Kolonia, Wuppertal, Ulm oraz wielu innych. W 1962 roku współuczestniczył wraz z George'em Maciunasem oraz Nam June Paikiem w organizowaniu pierwszego festiwalu Fluxusu „Festum Fluxorum” który odbył się Wiesbaden . W roku 1963 po wystawie 6 TV dé-coll/age w Smollin Gallery w Nowym Yorku Vostell został uznany za pioniera video art-u, obecnie instalacja ta znajduje się w kolekcji Museo Reina Sofía w Madrycie. W 1967 artysta zainteresował się tematem wojny wietnamskiej, powstał w tedy Happening Miss Wietnam. Rok później wraz z Mauricio Kagelm oraz innymi artystami, założył grupę „Labor e.V” której zadaniem było badanie dźwiękowych i wizualnych wydarzeń artystycznych.

Wolf Vostell był pierwszym artystą w historii sztuki który włączył odbiornik telewizyjny do dzieła sztuki, praca ta pod tytułem „Deutscher Ausblick” stworzył w 1958 obecnie znajduje się ona w kolekcji berlińskiego muzeum Berlinische Galerie. Inne jego wczesne praze w których wykorzystywał telewizory to Transmigracion I-III z 1958 roku, oraz Elektronischer De-coll/age „Happeningraum Room” z 1969 roku.

W 1974 roku miała miejsce jego pierwsza wielka retrospektywna wystawa, miała ona miejsce w Musée d'Art Moderne de la Ville w Prużu rok później, ta sama lecz jeszcze poszerzona wystawa została otwarta w Neue National Galerie.

W 1992 roku miasto Kolonia uhonorowało artystę generalną wystawą retrospektywną, jego prace zostały jednocześnie umieszczone w 6 obiektach wystawienniczych, Stadtmuseum Köln, Kunsthalle Köln, Rheinisches Landesmuseum Bonn, Kunsthalle Mannheim, Schloss Morsbroich Leverkusen oraz Städtisches Museum Mülheim/Ruhr. Został także nakręcony dokumęt „VOSTELL 60-REVIEW 92” w tworzeniu którego pomagał David Vostell.

Rzeźby Vostela zrobione z części samochodów oraz cemętu można oglądać w Cologne Ruhender Verkeh, w Berlinie Beton Cadillacs a także w VOEX (Viaje de Hormigón por la Alta Extremadura) w Muzeum Wolfa Vostella Malpartida w miasteczku Malpartida w Hiszpanii.

Vostel zasłynął również ze swoich rysunków oraz obiektów, takich jak obraz Amerykańskiego bombowca B-52 opublikowany pod rubryką „Kapitalistyczny realizm” a także poprzez włączanie do swoich obrazów odbiorników telewizyjnych, Wolfa Vostela podobnie jak Nam June Paika charakteryzowało duże zainteresowanie tak kulturą masowa jak i telewizją, zarazem obydwaj artyści są wielkimi postaciami Ruchu Fluxus .

Wybrane dzieła

  • Deutscher Ausblick“ 1958 Berlinische Galerie Berlin
  • „6 TV De-coll/age“ 1963 Museo Reina Sofía Madrid
  • „YOU“ 1964
  • „HOURS OF FUN“ 1968 Berlinische Galerie Berlin
  • „Ruhender Verkehr“ 1969 Köln
  • „Coca-Cola“ 1969 De-coll/age Museum Ludwig Köln
  • „Miss Amerika“ 1968, „Coca-Cola“ 1969 Dé-coll/age Museum Ludwig Köln
  • „Heuschrecken“ 1971 Museum Ludwig Wien
  • „Elektronischer De-coll/age Happening Raum“ 1969 Neue Nationalgalerie Berlin
  • „Beton Cadillacs“ 1987 Rathenauplatz Berlin
  • „Auto-Fieber“ 1973 Environment Museo Vostell Malpartida
  • „Mythos-Berlin“ 1987 Museo Vostell Malpartida
  • „Der Fall der Berliner Mauer“ 1989
  • „La Siberie d'Estremadure (III)“ 1961 Stedelijk Museum Actuele Kunst, Gent, België

Zobacz też

  • Anti-art
  • Gutai group
  • Art intervention
  • Pop art
  • Neo-Dada
  • Performance art
  • Noise music

Linki zewnętrzne

Bibliografia

Jose Antonio Agundez Garcia, Wolf Vostell, Garcia Jose Antonio Agundez, Valerio Deho: Wolf Vostell: Disasters of Peace Charta (February 2, 2000) Rene Block, Ingeborg Flagge, Pablo J. Rico, Jose Antonio Agundez Garcia, Jorn Merkert: Vostell Automobile Wasmuth (June 15, 2001)

Źródło tłumaczenia strony

Strona tłumaczona z Wikipedia En


Inne hasła zawierające informacje o "Wolf Vostell":

Salwinia pływająca ...

Długosz królewski ...

1929 ...

1976 ...

1943 ...

U-Boot ...

Filharmonia Narodowa ...

Filologia klasyczna ...

Olsztyn ...

14 Dywizja Grenadierów SS (1 ukraińska) ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Wolf Vostell":

040. Salzburg - miasto Mozarta. (plansza 5) ...

179. Niemieckie przysłowia (plansza 14) ...

179. Niemieckie przysłowia (plansza 17) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie