Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Ogólnopolski Turniej Chórów "Legnica Cantat"

Ogólnopolski Turniej Chórów \"Legnica Cantat\"

Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat” nawiązuje do bogatej tradycji muzycznej Legnicy , sięgającej czasów Henryka Brodatego , który był trubadurem , a miasto szczyciło się wówczas posiadaniem największego skriptorium oraz czasów Jerzego Libana z Legnicy (1464) - śląskiego kompozytora, teoretyka muzyki i filologa-grecysty. Jego imię nosi Główna Nagroda Turnieju.

Spis treści

Historia konkursu

Pierwszy Konkurs odbył się w dniach 9-11 czerwca 1967 roku pod nazwą „Dolnośląskie Święto Pieśni”. Inicjatorem konkursu był Henryk Karliński , zasłużony animator kultury, dyrygent i założyciel legnickiego chóru „Madrygał” działającego do dziś. Impreza od razu wzbudziła zainteresowanie zespołów chóralnych oraz dyrygentów i bardzo szybko zyskała rangę ogólnopolskiej. Rozwój Turnieju polegał nie tylko na zwiększeniu zasięgu i zdobywaniu coraz lepszej opinii. Z czasem impreza wzbogacała się o nowe formy kontaktu z uczestnikami i publicznością, takie jak: koncerty towarzyszące, wystawy, warsztaty i seminaria.

Od początku trwania imprezy (1967) w Turnieju uczestniczyło ponad 650 chórów (wiele z nich kilkakrotnie). Publiczność festiwalowa miała okazję usłyszeć tysiące utworów reprezentujących chyba wszystkie epoki, style i gatunki wielogłosowej muzyki wokalnej.

Uczestnicy

Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat” jest obecnie jednym z najbardziej renomowanych i jedynym w Polsce festiwalem o otwartej formule, nie stawiającym uczestnikom warunków dotyczących rodzaju i liczebności chóru czy wykonywanego programu konkursowego. Cieszy się on niesłabnącym zainteresowaniem wśród najlepszych zespołów w kraju. Najczęściej na udział w „Legnicy Cantat” decydują się zespoły, które już zostały laureatami nagród w innych konkursach krajowych ( Bydgoszczy , Kaliszu , Międzyzdrojach czy Rumi ). Natomiast laureaci legnickiego Turnieju zapraszani są jako goście honorowi na inne krajowe konkursy. Biorą też udział w najbardziej liczących się festiwalach zagranicznych, zdobywając najwyższe laury (np. Olsztyński Chór Kameralny COLLEGIUM MUSICUM na Festiwalu Muzycznym w Llanollen w Walii uplasował się na pierwszym miejscu w dwóch kategoriach, w których występował, a dyrygent Janusz Wiliński otrzymał nagrodę dla dyrygenta jednego z 4 najlepszych chórów świata).

Kwalifikacji do udziału w zmaganiach konkursowych dokonuje Rada Artystyczna na podstawie nadesłanych płyt CD i kaset magnetofonowych i wideo. Zwykle w konkursie uczestniczy 20 zespołów (około 1500 uczestników).

Chóry wykonują 20 minutowe, zróżnicowane stylistycznie, programy a cappella utworów muzyki dawnej i współczesnej (regulamin dopuszcza wykonanie jednego utworu z towarzyszeniem instrumentu w oryginalnym układzie, co bardzo urozmaica publiczności odbiór koncertów konkursowych).

Oprócz chórów, podczas „Legnicy Cantat” goszczą również: dyrygenci, chórmistrzowie, kompozytorzy, rektorzy i wykładowcy uczelni muzycznych oraz przedstawiciele władz państwowych i lokalnych, a także przedstawiciele mediów.

Fundatorzy

Fundatorami nagród są zwykle:

Ważną rolę w konkursie legnickim odgrywają działania związane z edukacją muzyczną. W tym zakresie organizatorzy współpracują z wieloma autorytetami z dziedziny chóralistyki w kraju i za granicą, powierzając im rolę wykładowców podczas Ogólnopolskiego seminarium dla dyrygentów chórów organizowanego w ramach imprezy wspólnie z Centrum Animacji Kultury w Warszawie. Uczestnikami seminarium są dyrygenci, chórzyści, studenci uczelni muzycznych, nauczyciele muzyki, chcący doskonalić swój warsztat dyrygencki, wymienić doświadczenia w zakresie metodyki i innych aspektów pracy z chórem. Wśród interesujących zagadnień realizowanych w ramach seminarium znalazł się na przykład temat dotyczący wykonawstwa utworów negro spirituals realizowany przez prof. Roberta Morisa z udziałem chóru uniwersyteckiego z Minesoty w USA.

Imprezy towarzyszące

Istotne znaczenie dla programu festiwalu mają imprezy towarzyszące, stanowiące przykład mistrzowskiego wykonawstwa, w ramach których odbywają się:

  • prawykonania utworów znanych kompozytorów np.: Missa Festiva Józefa Świdra ,
  • koncerty krajowych i światowych znakomitości z dziedziny muzyki - np. światowej klasy Zespół Muzyki Dawnej Micrologus z Asyżu (Włochy), chóry: The Southern Chorale i Macalaster College Choir z USA, Zespoły Ars Nova z Warszawy i Affabre Concinui z Poznania, Poznańskie Słowiki , wspaniali soliści: Jadwiga Rappe, Urszula Kryger, Ewa Pobłocka , Gunter Wehinger,
  • koncerty plenerowe w różnych punktach miasta, gromadzące liczne grono słuchaczy,
  • koncerty chórów w okolicznych miejscowościach ( Legnickie Pole , Kunice , Lubin , Złotoryja , Jawor )
  • spektakle teatralne i muzyczne,
  • wystawy plastyczne o tematyce muzycznej - np. muzyka w rysunku satyrycznym, wystawa plakatów,
  • happeningi organizowane w ramach plenerowego otwarcia Turnieju,
  • kiermasze wydawnictw muzycznych i nutowych oraz wystawy sprzętu muzycznego.

Wydawnictwa festiwalowe

Dużą wagę organizatorzy przykładają do oprawy plastycznej, którą powierzają najwybitniejszym twórcom - np. J. Starowieyski, Rafał Olbiński , Stasys Eidrigevičius , Jan Młodożeniec i do wydawnictw festiwalowych - plakatu, programów, afiszy.


Laureaci

Na najlepsze zespoły i dyrygentów czeka wiele nagród i wyróżnień, a wśród nich najbardziej cenna: Nagroda Główna Lutnia im. Jerzego Libana z Legnicy - nagroda przechodnia, którą chór otrzymuje na własność po trzykrotnym jej zdobyciu (Brązową Lutnię otrzymał w 1986 roku Chór Politechniki Szczecińskiej pod dyr. Jana Szyrockiego, Srebrną Lutnię otrzymał w 1997 roku Olsztyński Chór Kameralny COLLEGIUM MUSICUM pod dyr. Janusza Wilińskiego, a Złotą Lutnię otrzymał w 2009 roku Zespół Wokalny PRO FORMA pod dyr. Marcina Wawruka ). Ponadto jury przyznaje równorzędne pierwsze nagrody im. Henryka Karlińskiego w poszczególnych kategoriach - chórów dziecięcych, młodzieżowych, studenckich i innych.

Ciekawą i jedyną w swoim rodzaju formą seminarium jest funkcjonowanie w jego ramach nieoficjalnego jury złożonego z uczestników. Podczas obrad prowadzonych równolegle z jury oficjalnym seminarzyści mają sposobność poznać kryteria oceny chórów oraz zetknąć się z trudną sztuką oceny i wyboru najlepszych z bardzo dobrych. Oba werdykty są konfrontowane podczas wspólnej dyskusji.

Rubinowa lutnia

ZDOBYWCY RUBINOWEJ LUTNI 2010...

Złota lutnia

ZDOBYWCY ZŁOTEJ LUTNI 1998-2009

Srebrna lutnia

ZDOBYWCY SREBRNEJ LUTNI 1987-1997

Brązowa lutnia

ZDOBYWCY BRĄZOWEJ LUTNI 1967-1986

  • 1986: Chór Politechniki Szczecińskiej dyr. Jan Szyrocki (Brązowa Lutnia przechodzi na własność chóru)
  • 1985: Chór Akademicki ORGANUM w Krakowie dyr. Bogusław Grzybek
  • 1984: Zespół Madrygalistów w Czechowicach Dziedzicach dyr. Anna Szostak-Myrczek
  • 1983: Częstochowski Chór Kameralny dyr. Krzysztof Pośpiech
  • 1981: Chór REZONANS CON TUTTI IV LO i Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 2 w Zabrzu dyr. Norbert Kroczek
  • 1980: Chór Akademicki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze dyr. Irena Marciniak
  • 1979: Akademicki Chór ORGANUM przy Klubie Inteligencji Katolickiej w Krakowie dyr. Bogusław Grzybek
  • 1978: Chór Kameralny Lubuskiego Towarzystwa Muzycznego w Zielonej Górze dyr. Stanisław Malawko
  • 1977: Chór Męski Politechniki Poznańskiej dyr. Janusz Dzięcioł
  • 1976: Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dyr. Stanisław Kulczyński
  • 1975: Chór MADRYGAŁ Legnickiego Domu Kultury dyr. Henryk Karliński
  • 1974: Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej dyr. Jan Szyrocki
  • 1973: Chór Akademii Medycznej w Gdańsku dyr. Ireneusz Łukaszewski
  • 1972: Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej dyr. Jan Szyrocki
  • 1970: Chór Męski Politechniki Poznańskiej Janusz Dzięcioł
  • 1969: Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego dyr. Maciej Jaśkiewicz
  • 1968: Chór Związku Zawodowego Kolejarzy przy DOKP w Katowicach dyr. Krystyna Świder
  • 1967: Chór Studencki Uniwersytetu Wrocławskiego dyr. Mieczysław Matuszczak

Zobacz też

Linki zewnętrzne

Bibliografia


Inne hasła zawierające informacje o "Ogólnopolski Turniej Chórów "Legnica Cantat"":

Teatr Nasz ...

1977 ...

Kowary ...

Armia Czerwona ...

1969 ...

Lista Przebojów Programu Trzeciego ...

Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność" ...

1925 ...

1958 ...

Toruń ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Ogólnopolski Turniej Chórów "Legnica Cantat"":

202. Historia geologiczna i budowa Polski. Rozmieszczenie zasobów mineralnych (plansza 11) ...

032 Najazdy mongolskie w XIII w. (plansza 12) ...

108 Życie religijne w okresie nowożytnym (plansza 2) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie