Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Duhkha

Duhkha

Duḥkha (pal. dukkha दुक्ख; skt दुःख; chiń. ku 苦; kor. ko ( ); jap. ku ( ); wiet. khô) – buddyjski termin pochodzący z sanskrytu oznaczający cierpienie, często też tłumaczony jako brak trwałego zadowolenia.

Spis treści

Etymologia

Gorycz, nieszczęśliwość, cierpienie, ból, niedola, trudność, bolesność – to synonimy słowa duhkha. W buddyzmie pojęcie przezwyciężenia cierpienia ma zasadnicze znaczenie i związane jest z naukami o Czterech Szlachetnych Prawdach , które ukazują Szlachetną Prawdę o Ścieżce Prowadzącej do Ustania Cierpienia.

Opis różnych rodzajów cierpień

Wyodrębnia się różne rodzaje i poziomy cierpień w zależności, czy rozpatruje się je w stosunku do świata samsary , czy do czujących istot go zamieszkujących. Buddyzm zna wykazy dwóch, trzech, czterech, sześciu, ośmiu i dziesięciu rodzajów cierpienia.

  • Dwa rodzaje cierpienia
    • cierpienie wewnętrzne (fizyczne i umysłowe)
    • cierpienie zewnętrzne (np. atak z zewnątrz itd.)
  • Cztery cierpienia
    • narodziny
    • choroba
    • starość
    • śmierć
  • Sześć cierpień
  1. niepewność (zdrowia, bogactwa, czasu życia itp.)
  2. brak całkowitej satysfakcji
  3. odrodzenia ( reinkarnacja ) w ciałach wciąż znowu i od nowa
  4. narodziny wciąż znowu i od nowa
  5. utrata statusu (odrodzeń) wciąż znowu i od nowa
  6. brak towarzystwa, samotność odrodzeń
  • Osiem cierpień
  1. cierpienie narodzin
  2. cierpienie starzenia się
  3. cierpienie chorób
  4. cierpienie umierania
  5. cierpienie rozłąki z najbliższymi
  6. cierpienie doświadczania niechcianego
  7. cierpienie uzyskiwania własności
  8. cierpienie utrzymywania własności

Ponadto wyróżnia się cztery fakty o uwarunkowanym istnieniu w samsarze :

  1. każde narodziny prowadzą do śmierci
  2. to co zgromadzone musi ulec rozpadowi
  3. ci o wysokim statusie upadną w niższe stany
  4. wszystkie spotkania skończą się rozłąką

Na buddyjską koncepcję cierpienia można spojrzeć pod trzema aspektami:

  • Duhkha jako zwyczajne cierpienie. Mimo że słowo duhkha znaczy właśnie cierpienie, ból, smutek, nędzę, to jednak ma ono w buddyzmie z reguły głębsze filozoficzne znaczenie i łączy się z takimi określeniami jak niedoskonałość, nietrwałość, pustka, niesubstancjalność. Tu można zaliczyć wymienione uprzednio osiem cierpień, czyli wszelkie formy fizycznego i psychicznego cierpienia dające się zakwalifikować jako ból lub cierpienie.
  • Duhkha jako produkt zmienności. Wszystkie szczęśliwe chwile, uczucia, warunki życia nie są trwałe i wieczne. Zmieniają się wcześniej czy później. Te zmiany powodują ból i cierpienie. Niemożność utrzymania zadowolenia w doświadczaniu zjawisk, gdyż w miarę czasu choć doświadczanie początkowo przynosi mniej lub bardziej intensywną przyjemność, to zamienia się stopniowo w przesyt lub niedosyt aż w końcu nie można go znieść.
  • Duhkha jako uwarunkowane stany. To najbardziej filozoficzny aspekt pojęcia cierpienia, które jest związane z uwarunkowaną egzystencją. Punktem wyjścia jest analiza tego, co postrzegamy jako istnienie, jako indywidualne czy też jako ja. W buddyzmie to, co nazywamy ja jest tylko kombinacją ciągle zmieniających się umysłowych i fizycznych sił lub energii, które podzielone są na pięć skupisk zwanych skandhami lub pañcaskandhami. Cierpienie to obejmuje wszystkie istoty w Samsarze, gdyż posiadają skupiska ( sanskryt : skandhy) uwarunkowe zgromadzoną splamieniami karmą , tj. indywidualnie rozwinięte ciało, uczucia, percepcje, mentalne formacje oraz świadomość. Uniemożliwia to doświadczanie natury rzeczywistości i umysłu Siunjata i osiągniecie pełnej satysfakcji. Związane jest to z niewiedzą opisaną wg Dwunastu Ogniwach Współzależnego Powstawania .

Buddyzm hinajany podkreślał rolę wyzwolenia indywidualnego od cierpienia; praktyka była tu pewną formą ucieczki od cierpienia. Budda mówił Sarvam duhkham, sarvam anityamcały świat jest cierpieniem. Czy odczuwamy je, czy też nie, to nie ma znaczenia. Tak naprawdę wszystko nacechowane jest cierpieniem, bowiem wszystkie rzeczy są nietrwałe – i to jest stałe i niemal niezauważalne cierpienie nietrwałości, przenikające cały świat. Budda nazywał to bolesnością rzeczy.

Mahajana , zwłaszcza w swoich najbardziej rozwiniętych formach, podkreślała nie ucieczkę od cierpienia, ale uczestnictwo w cierpieniu, wzięcie na siebie cierpienia wszystkich żyjących stworzeń i bolesności świata lub, może lepiej, stania się z cierpieniem jednością. Tak więc małe cierpienie jest cierpieniem indywidualnym, powodującym ratowanie siebie czy bliskiej osoby. Wielkie cierpienie jest wielką miłością i wielkim współczuciem, empatią rozszerzającą się na cały wszechświat. Pustka jest formą, forma jest pustką - cierpienie i wszelkie przejawy codziennego życia są aspektem absolutu . Nirwana nie jest różna od codziennego życia.

Tylko stan buddy , bodhistattwy bądź arhata pozwala wykroczyć poza wszystkie rodzaje cierpień.

Bibliografia

  • Red. Stephan Schuhmacher i Gert Woerner. The Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion. Shambala. Boston, 1989
  • Sangharakshita. A Survey of Buddhism. Tharpa Publications. Londyn, 1987.
  • Je Gampopa "Gems of Dharma, Jewels of Freedom", Altea Publishing.
  • Geshe Kelsang Gyatso "Joyful Path of Good Fortune: The Complete Buddhist Path to Enlightenment", Tharpa Publication.

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Duhkha":

Buddyzm ...

Kategoria:Filozofia buddyjska ...

Zen ...

Oświecenie (religie Wschodu) ...

Niewiedza (buddyzm) ...

Duhkha też EtymologiaGorycz, nieszczęśliwość, cierpienie, ból, niedola, trudność, bolesność – to synonimy słowa Duhkha. W buddyzmie pojęcie przezwyciężenia cierpienia ma zasadnicze znaczenie i związane jest ...

Cztery Szlachetne Prawdy je."Są to:Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya Duhkha satya)Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia (pāli. dukkha samudayo ariya sacca; ...

Ego ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Duhkha":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie