Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Dogmat o nieomylności papieża

Dogmat o nieomylności papieża

Pius IX - inicjator Soboru Watykańskiego I

Dogmat o nieomylności papieżadogmat ogłoszony w roku 1870 na soborze watykańskim I w konstytucji dogmatycznej Pastor aeternus (Konstytucja o Kościele Chrystusowym). Dogmat ten odnosi się do tzw. nauczania ex cathedra . Nieomylność papieża należy rozumieć jako bezbłędność w sprawach wiary i obyczajów, nie zaś w sprawach codziennych.

Ustanowienie tego dogmatu spotkało się ze sprzeciwem części duchownych i wiernych, w wyniku czego w 1870 powstał starokatolicyzm .

Spis treści

Treść dogmatu

Konstytucja powstała na IV sesji soboru i jest wynikiem prac 37 kongregacji lokalnych. Zawiera ona nie tylko definicję dogmatu, ale również teologiczne uzasadnienie jego ogłoszenia. Według ojców soboru nauka o nieomylności papieża jest ściśle związana z jego prymatem oraz biblijnym zapewnieniem Jezusa o stałości wiary Piotra Apostoła [1], którego papież jest następcą. Jej potwierdzenie znaleźć można również w tradycji Kościoła i w nauczaniu wcześniejszych soborów .

(...) Za zgodą świetego Soboru nauczamy i definiujemy jako dogmat objawiony przez Boga, że Biskup Rzymski, gdy mówi ex cathedra - tzn. gdy sprawując urząd pasterza i nauczyciela wszystkich wiernych, swą najwyższą apostolską władzą określa zobowiązującą cały Kościół naukę w sprawach wiary i moralności - dzięki opiece Bożej przyrzeczonej mu w osobie św. Piotra Apostoła posiada tę nieomylność, jaką Boski Zbawiciel chciał wyposażyć swój Kościół w definiowaniu nauki wiary i moralności. Toteż takie definicje są niezmienne same z siebie, a nie na mocy zgody Kościoła.
Jeśli zaś ktoś, co nie daj Boże, odważy się tej naszej definicji przeciwstawić, niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych[2].

Zastosowanie

Papieskie wypowiedzi nieomylne miały miejsce przede wszystkim we wcześniejszych wiekach i dotyczyły zazwyczaj definicji dogmatycznych. Zostałe one zebrane, usystematyzowane i wydane pierwszy raz wspólnie w 1854 przez Heinricha Denzingera w Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, który działał na polecenie Piusa IX . Współcześnie wydania Enchiridionu są wznawiane i aktualizowane o kolejne wypowiedzi nieomylne.

Opozycja

Część duchownych i teologów katolickich nie chciała zaakceptować tego dogmatu uważając go za nieuzasadniony i niemożliwy do obrony na gruncie historii Kościoła. Jeszcze w trakcie obrad soboru grupa 14 profesorów niemieckich historyków i teologów katolickich skupionych wokół Johanna Dollingera opublikowała Der Papst und das Konzil, w którym wykazano błędy w nauczaniu papieży, a kwestię nieomylności papieskiej przedstawiono jako główny punkt zabiegów ultramontanistów i jezuitów , pragnących przywrócenia stosunków średniowiecznych. Autor tego protestu - Johann Döllinger został ekskomunikowany 17 kwietnia 1871 roku. Ekskomunika ta przypieczętowała rozłam i utworzenie Kościoła starokatolickiego[3].

Opór wobec dogmatu przejawiali także niektórzy ojcowie soborowi, którzy na znak protestu opuścili sobór, nie chcąc uczestniczyć w uroczystym głosowaniu końcowym nad dogmatem[4].

W 1872 Otto von Bismarck wydał okólnik, w którym sugerował, że ogłoszenie dogmatu o nieomylności papieża i potwierdzenie jego prymatu ma wyłącznie kontekst polityczny. Obawiał się bowiem, że papież przejmie władzę jurysdykcjną w niemieckich diecezjach i będzie powoływać na ordynariuszy biskupów, którzy wobec II Rzeszy staną się urzędnikami obcego władcy, a mianowicie takiego władcy, który na mocy swej nieomylności jest władcą całkowicie absolutnym, bardziej niż jakikolwiek absolutny monarcha świecki[5]. Przeciw tej opinii wystąpił episkopat Niemiec wydając w 1875 Oświadczenie na temat stosunku prymatu do urzędu biskupiego.

Ostatnim, który zaakceptował dogmat był biskup Wiednia, Józef Strossmayer, który zrobił to dopiero w 1881 roku[6].

Zobacz też

Przypisy

  1. Łk 22,31-32 w przekładach Biblii.
  2. Sobór Watykański I : Pastor aeternus. W: Breviarium fidei.... S. 86. 
  3. Klaus Schatz, Sobory powszechne - punkty zwrotne w historii Kościoła, s. 256-7, WAM, 2001
  4. Klaus Schatz, Sobory powszechne - punkty zwrotne w historii Kościoła, s. 255, WAM, 2001
  5. Oświadczenie na temat stosunku prymatu do urzędu biskupiego. W: Breviarium fidei.... S. 87. 
  6. Klaus Schatz, Sobory powszechne - punkty zwrotne w historii Kościoła, s. 257, WAM, 2001

Bibliografia

  1. Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła. Stanisław Głowa, Ignacy Bieda. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 1998. . 
  2. Klaus Schatz, Sobory powszechne - pukty zwrotne w historii Kościoła, WAM, Kraków 2001

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Dogmat o nieomylności papieża":

Dzień Zaduszny ...

Dogmat ...

Brno ...

Adolf Giżyński ...

Huldrych Zwingli ...

Klasztor w Pożajściu ...

Wittenberga ...

1362 ...

Klemens Maria Hofbauer ...

John Dryden ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Dogmat o nieomylności papieża":

233 Życie religijne w XX wieku (plansza 14) ...

229 Stosunki państwo-Kościół w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (plansza 4) ...

233 Życie religijne w XX wieku (plansza 6) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie