Claudio Monteverdi
Claudio MonteverdiClaudio Giovanni Crettinnieo Antonio Monteverdi (ur.
15 maja
1567
w
Cremonie
, zm.
29 listopada
1643
w
Wenecji
) – włoski kompozytor, skrzypek (grał na violi da braccio) i śpiewak. Pierwszy wielki twórca
oper
. ŻyciorysPierwszą księgę świeckich
madrygałów
wydał w roku
1587
. Od roku
1592
związany z dworem
Gonzagów
w
Mantui
, gdzie powstały między innymi jego opery Orfeusz (
L'Orfeo
,
1607
) i Ariadna (L'Arianna,
1608
. Do dziś zachował się tylko Lament Ariadny pochodzący z tej opery), kolejne księgi madrygałów oraz Nieszpory najświętszej Maryi Panny (Vespro della Beata Vergine z
1610
roku). Z okresem działalności w Mantui związane jest także jego małżeństwo z Claudią de Cattaneis, z którą miał troje dzieci (jedno z nich zmarło w dzieciństwie). W roku 1607 owdowiał. Narastające po śmierci żony problemy finansowe i zdrowotne przyczyniły się do opuszczenia przez Monteverdiego dworu Gonzagów w Mantui. W roku 1613 przejął obowiązki maestro di cappella
weneckiej
Bazyliki Św. Marka. W roku
1632
przyjął święcenia kapłańskie. W Wenecji powstały między innymi jego ostatnie księgi madrygałów oraz dialog dramatyczny Combattimento di Tancredi e Clorinda (oparty na Jerozolimie wyzwolonej
Tassa
). Obfitą twórczość religijną z tego okresu podsumowuje zbiór Selva morale e spirituale. W roku
1640
powrócił do formy opery, tworząc Powrót Ulissesa do ojczyzny (Il ritorno d'Ulisse in patria). W rok później powstało Wesele Eneasza i Lavinii (Le nozze d'Enea con Lavinia, obecnie zaginione), podsumowaniem zaś jego doświadczeń na polu opery okazała się Koronacja Poppei (L'incoronazione di Poppea), przez niektórych uważana za pierwsze arcydzieło w historii opery. TwórczośćBył jednym z najważniejszych twórców w historii muzyki i przyczynił się do powstania stylu
barokowego
w muzyce[]. Był świadom dokonywanych zmian i wprowadził pojęcie seconda prattica na określenie nowego stylu podporządkowującego muzykę znaczeniu śpiewanego tekstu i poszukującego nowych form ekspresji. Przeciwstawiał przy tym seconda prattica dawnemu prima prattica, stylowi kojarzonemu z takimi mistrzami renesansu jak
Josquin des Prés
. W swym dorobku ma także dzieła związane ze stylem prima prattica, którym również potrafił znakomicie się posługiwać (przykładem jest Missa In illo tempore z 1610 roku, w której zastosował technikę parodii, wykorzystując motet Gomberta). Dzieła Madrygały- Księga I: Madrigali a cinque voci (1587),
- Księga II: Il secondo libro de madrigali a cinque voci (1590),
- Księga III: Il terzo libro de madrigali a cinque voci (1592),
- Księga IV: Il quarto libro de madrigali a cinque voci (1603),
- Księga V: Il quinto libro de madrigali a cinque voci (1605),
- Księga VI: Il sesto libro de madrigali a cinque voci (1614),
- Księga VII: Concerto. Settimo libro di madrigali (1619),
- Księga VIII: Madrigali guerrieri, et amorosi con alcuni opuscoli in genere rappresentativo, che saranno per brevi episodi fra i canti senza gesto (1638),
- Księga IX: Madrigali e canzonette a due e tre voci (1651).
Opery-
Orfeusz, baśń muzyczna.
- L'Orfeo, favola in musica. (1607),
- Ariadna. - L'Arianna. (1608)
- Balet Pań Niewdzięcznych. - Il ballo delle Ingrate. (1608)
- Andromeda (1620).
- Pojedynek Tankreda z Kloryndą. - Il combattimento di Tancredi et Clorinda. (1624)
- Armida (1626).
- Udane szaleństwo Licori. - La finta pazza Licori. (1627) - utwór zaginiony.
- Powrót Ulissesa do ojczyzny. - Il ritorno d'Ulisse in patria (1640)
- Wesele Eneasza z Lawinią. - Le nozze d'Enea con Lavinia (1641) - utwór zaginiony.
- Koronacja Poppei - L'incoronazione di Poppea (1642).
Dzieła sakralne- Missa In illo tempore (1610),
- Vespro della Beata Vergine (1610),
- Missa solenissima (1631),
- Selva morale e spirituale (1640),
- Magnificat,
- Missa a quattro voci (opublikowana pośmiertnie w roku 1650).
Literatura- E. Obniska Monteverdi, Gdańsk (Stella Maris) 1993,
- Koronacja Poppei. Kolekcja Wielkie Opery - Gazeta Wyborcza 2009 (tekst Piotr Kamiński).
- Monteverdi Claudio w: Tysiąc i jedna opera. tom I A-M, Piotr Kamiński, PWM, Kraków 2008, str. 989-1002
Inne hasła zawierające informacje o "Claudio Monteverdi":
1933
...
Święty Mikołaj (kultura masowa)
...
Orfeusz
słowu, lecz muzykę połączył z tekstem w proporcji idealnej. Mowa tu o
Claudio Monteverdim
. Jego
L’Orfeo
, też wystawiony z okazji książęcego wesela (w 1607 ...
Wenecja
1613-67 "maestro di capella" w bazylice św. Marka był najwybitniejszy ówczesny kompozytor
Claudio Monteverdi
. Europejską sławą cieszyli się także organiści angażowani w bazylice; to ...
Eurydyka (mitologia)
zatytułowana właśnie Eurydyka (Euridice). Również tą samą tematyką zajmowali się później m.in.
Claudio Monteverdi
(
Orfeusz
),
Christoph Willibald Gluck
(
Orfeusz i Eurydyka
) i
Jacques Offenbach
...
Claudio Monteverdi
Claudio Monteverdi, mal.
B.Strozzi
Claudio Giovanni Crettinnieo Antonio Monteverdi (ur.
15 maja
1567
...
Orfeusz (opera)
OrfeuszL'OrfeoMuzyka
Claudio Monteverdi
LibrettoAlessandro StriggioLiczba aktów5Język oryginałuwłoskiŹródło literackie
Owidiusz
:
Przemiany
Czas trwaniaok. 140 minPremiera
24 II
1607
Claudio ...
Orfeusz i Eurydyka
przykładem jest tu choćby jedna z pierwszych oper w ogóle –
Orfeusz
Claudio Monteverdiego
, jednak opera Glucka odbiła się równie szerokim echem. Muzycznie cytował ...
1607
...
Tour de France
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Claudio Monteverdi":
109 Kultura europejskiego baroku (plansza 13)
...
116. Barok (plansza 6)
...
|