Ciągnik siodłowy z naczepą i przyczepą
Ciągnik siodłowy -
ciągnik drogowy
, przystosowany do ciągnięcia
naczepy
. Elementem pozwalającym na połączenie naczepy z ciągnikiem siodłowym jest
siodło
. Nie stanowi ono sztywnego połączenia, ale pozwala na skręcanie naczepy względem ciągnika. Siodło znajduje się nad tylną, napędzaną osią/osiami ciągnika, dzięki czemu część ciężaru naczepy zostaje na nie przeniesiona. Dzięki skrętnemu połączeniu ciągnika z naczepą, zespoły takie mimo znacznej długości pozwalają zachować relatywnie niewielki promień skrętu.
Ciągniki siodłowe są powszechnie stosowane w transporcie z powodu ich licznych zalet w stosunku do zwykłych
samochodów ciężarowych
. Mogą przewozić większe obciążenia, dzięki rozłożeniu ciężaru na więcej osi. Nastręczają mniej problemów przy manewrowaniu niż samochody ciężarowe z przyczepą o tej samej długości. Zestawy takie są bardzo uniwersalne: do jednego ciągnika można przyłączać różnego rodzaju naczepy, przeznaczone do przewozu zupełnie różnych ładunków. Jest to bardzo korzystne ze względów ekonomicznych - w razie potrzeby zamiast kupna kolejnego samochodu z odpowiednim nadwoziem, wystarczy zakupić odpowiednią naczepę. Zaczepienie i odczepienie naczepy od ciągnika nie zajmuje wiele czasu.
Znane firmy produkujące ciągniki siodłowe to m.in.
MAN
,
DAF
,
Scania
,
Mercedes
,
Iveco
,
Kenworth
,
Renault
,
Peterbilt
,
Volvo
oraz
Mack
.
Schemat układu ciągnik siodłowy - naczepa (układ najbardziej typowy w Europie)
1. ciągnik siodłowy
2.
naczepa
(odłączalna)
3. przedział
silnika
4. kabina
5. część sypialna (nie występuje we wszystkich ciągnikach)
6. owiewka
7.
zbiornik paliwa
8.
siodło
9. przestrzeń ładunkowa
10. łapy - używane gdy naczepa jest odłączona
Zobacz też
samochód ciężarowy
,
samochód
,
przyczepa
,
naczepa
,