Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

C2P

C2P

C2P
Model ciągnika C2P w Muzeum Techniki w Warszawie
Dane podstawowe
Państwo   Polska
Producent PZInż.
Typ pojazdu ciągnik artyleryjski
Trakcjagąsienicowa
Historia
Prototypy 1934
Produkcja 1934 - 1939
Wyprodukowano196
Dane techniczne
Silnik1 silnik benzynowy , 6-cylindrowy Fiat 122B (PZInż. 367) o mocy 46 KM przy 2600 obr./min.
Transmisja mechaniczna
Poj. zb. paliwa70 l
Długość2,85 m
Szerokość1,80 m
Wysokość1,58 m
Prześwit0,30 m
Masa2 750 kg (własna)
Moc jedn.16,7 KM/t
Nacisk jedn.0,41 kg/cm²
Osiągi
Prędkość45 km/h (po drodze)
Zasięg150 km (po drodze)
100 km (w terenie)
Pokonywanie przeszkód
Brody (głęb.)0,50 m
Rowy (szer.)1,20 m
Kąt podjazdu36°
Dane operacyjne
Użytkownicy
Polska , Niemcy

C2P – polski ciągnik artyleryjski z okresu przed II wojną światową .

Spis treści

Historia

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski C2P, powstał w Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych. Jego konstruktorami byli inżynierowie J. Łapuszewski i A. Schmidt. Początkowo wóz nosił oznaczenie C2T. W jego konstrukcji wykorzystano zmodernizowane podwozie tankietki TKS . Nowy pojazd przeszedł wyjątkowo długie (trwające dwa lata) badania techniczne i próby przedprodukcyjne. Produkcja seryjna ruszyła w 1937 . Pierwsza seria liczyła 196 egzemplarzy. Druga seria, zamówiona w 1939 , nie została do końca zrealizowana.

Służba

Ciągniki C2P były przeznaczone do holowania armaty przeciwlotniczej Bofors kal. 40 mm wz. 36 . Znajdowały się na wyposażeniu Dywizjonów Artylerii Przeciwlotniczej mających na uzbrojeniu te działa. C2P holowały też przyczepki z amunicją. Projektowano także użycie ciągnika do holowania działa przeciwpancernego wz. 36. W 1938 na jego podwoziu powstało działo samobieżne TKS-D .

Zachowane egzemplarze

Egzemplarz pochodzący z Francji znajdował się w Victory Memorial Museum w Arlon w Belgii, lecz wraz z całą kolekcją muzealną został on zakupiony przez amerykańskie World War II Victory Museum w Auburn w Indiana , a przeprowadzka odbyła się pomiędzy październikiem 2001 a styczniem 2002[1]. Ten sam pojazd powrócił do Polski w 2010 roku. Aktualnie nie jest on w pełni kompletny, nosi barwy niemieckie. W Polsce powstaje drugi C2P, którego podstawą była wanna pojazdu, kompletny silnik oraz oryginalne gąsienice. Drugi został sprowadzony z Niemiec.

Przypisy

  1. WwiiVictory.org . [dostęp 2009-09-03].

Bibliografia

  • Adam Jońca, Rajmund Szubański, Jan Tarczyński Wrzesień 1939 Pojazdy Wojska Polskiego wyd. WKiŁ Warszawa 1990

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "C2P":

Ciągnik ...

C2P C2PModel ciągnika C2P w Muzeum Techniki w Warszawie Dane podstawowe Państwo   Polska Producent PZInż.Typ pojazdu ciągnik artyleryjski TrakcjagąsienicowaHistoria Prototypy 1934 Produkcja 1934 - 1939 Wyprodukowano196Dane ...


Inne lekcje zawierające informacje o "C2P":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie