Bitwa pod Anghiari (obraz Leonarda da Vinci)
Bitwa pod Anghiari (obraz Leonarda da Vinci)Szkic elementu do malowidła Bitwa pod Anghiari wykonany prawdopodobnie przez samego Leonardo Szkic wykonany przez nieznanego ucznia Leonarda na podstawie kartonu swego mistrza Szkic wykonany przez
Rubensa
na podstawie kartonu Leonarda Bitwa pod Anghiari - malowidło tworzone w latach
1503
-
06
przez włoskiego artystę
renesansowego
Leonarda da Vinci
. ZlecenieMalowidło zostało zlecone przez Signorię do Sali Rady w
Palazzo Vecchio (Pałacu Vecchio)
we Florencji. Leonardo otrzymał zlecenie dzięki znajomości z
Niccolò Machiavellim
. WykonaniePrace rozpoczęły się w
1503
r. Leonardo nigdy nie ukończył obrazu. Powstał jedynie karton (który uległ zniszczeniu bądź zaginął). Dzieło (karton umieszczony już w swym miejscu przeznaczenia) przyczyniło się do rywalizacji Leonarda z
Michałem Aniołem
, który ubiegał się o zlecenie mu przez Signorię malowidła na sąsiedniej ścianie (które ostatecznie otrzymał, lecz go nie zrealizował ze względu na inne kontrakty i wezwanie go przez papieża Juliusza II do Rzymu), obok rozpoczętego już dzieła swego rywala. Gdyby Bitwa pod Anghiari jednak powstała, byłaby ostatnim dziełem Leonarda wykonanym we Florencji. Według badań przeprowadzonych przez Irvinga Stone’a do swej książki o Michale Aniele Udręka i ekstaza (dokonanych na pod kierunkiem i dzięki pomocy naukowców takich jak Bernard Bernson, Ludwik Goldscheider, Aldo Fortuna, dr Ulrich Middledorf ) malowidło zostało zrealizowane przez Leonarda, lecz uległo zniszczeniu przez źle wykonaną eksperymentalną miksturę jaką artysta zastosował. Zmieszał on mianowicie wosk z rozpuszczalnikiem oraz gumą arabską, a następnie składniki te poddał działaniu gorąca, co spowodowało roztopienie wosku i spłynięcie farb. Była to ponoć zaprawa opisana przez
Pliniusza
. PrzedstawienieWedług kontraktu na malowidle przedstawione miało być istotne wydarzenie w historii Florencji, uświetniające jej wielkie zwycięstwa. Konkretne wydarzenie wybrał sam artysta. Malarz realistycznie przedstawił w swym dziele pełną dynamizmu i grozy scenę batalistyczną, w której kłębowiska ciał ludzi i koni przeplatają się we wzajemnych uściskach. W ten sposób ukazał swoją wizję wojny. Podobnie zrobił to w jednym ze swych późniejszych szkiców (wykonanym po
1503
roku), który występuje pod nazwą Pazzia bestialissima – Bestialski obłęd (tak właśnie nazywał Leonardo wojnę, co chyba najlepiej obrazującego jego do niej stosunek), który w pewnej mierze nawiązuje zapewne do Bitwy pod Anghiari. Do naszych czasów zachowały się jedynie rysunki wykonane przez różnych malarzy na podstawie kartonu oraz jeden szkic samego Leonardo. To nie ukończone, a może i nawet nie rozpoczęte dzieło, już inspirowało wielu artystów samym swym zarysem. Najsłynniejsze dziś szkice stworzył
Peter Paul Rubens
. Zobacz też Bibliografia- Białostocki, J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. PWN, Warszawa 1969,
- Lessing, M., Leonardo da Vinci’s Pazzia bestialissima, w: The Burlington Magazine for Connoisseurs, Vol. 64, No. 374, maj, 1934
- Rosci, M., Leonardo da Vinci, w: Sztuka świata, t.5, Wyd. Arkady, Warszawa 2006,
- Stone, I., Udręka i ekstaza, Wyd. Czytelnik, Warszawa 1990,
Inne hasła zawierające informacje o "Bitwa pod Anghiari (obraz Leonarda da Vinci)":
Wszystkich Świętych
...
Dziady (zwyczaj)
...
Pęcice
...
Rodzimy Kościół Polski
...
Dzień Zmarłych
...
II wiek
...
Biegun północny
...
Biskup
...
Brescia
...
Mieszko II Lambert
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Bitwa pod Anghiari (obraz Leonarda da Vinci)":
01 Znaki drogowe - informacyjne - część 2 (plansza 3)
...
01 Znaki drogowe - informacyjne - część 3 (plansza 6)
...
01 Znaki drogowe - informacyjne - część 3 (plansza 7)
...
|