Autostrada 6 (
hebr.
כביש 6, Kvish Shisha) – jest
autostradą
położoną w
Izraelu
. Jest powszechnie znana jako Trans-Izraelska Autostrada (
hebr.
חוצה ישראל, Kvish Chotzeh Yisrael), chociaż oficjalnie nadano jej imię
Icchaka Rabina
(
hebr.
כביש יצחק רבין, Kvish Yitzḥak Rabin).
Jest to pierwsza i jak do tej pory jedyna izraelska autostrada wybudowana i obsługiwana przez sektor prywatny, który w zamian za prawo przejazdu pobiera od kierowców opłaty pobierane przy pomocy elektronicznych czytników. Jest to także największy projekt infrastrukturalny realizowany w ostatnich latach w Izraelu.
Historia budowy
Autostrada rozpoczęła swoją działalność na początku 2000 i jest nieustannie rozbudowywana. Celem jej budowy było stworzenie nowoczesnej drogi komunikacyjnej łączącej południe z północną częścią kraju, która umożliwiłaby kierowcom ominięcie zatłoczonego obszaru aglomeracji miejskiej
Gusz Dan
. Z tego powodu, jest to najbardziej wysunięta na wschód autostrada Izraela. W wielu miejscach przebiega tuż przy granicy
Autonomii Palestyńskiej
. Przez cały czas trwają prace budowlane nad kolejnymi odcinkami autostrady.
System opłat
Oznaczenie płatnej autostrady w Izraelu
Autostrada nr 6 wykorzystuje unikatowy system
kamer
i
transponderów
(
kanadyjski
system 407 ETR) do automatycznego pobierania opłat za przejazd pojazdów. Na drodze nie ma żadnych
punktów poboru opłat
, co zmniejsza koszty budowy autostrady i ułatwia szybkość przemieszczania się po niej. System opiera się na transponderach umieszczonych w samochodach.
Anteny radiowe
wykrywają transpondery pojazdów wjeżdżających i opuszczających autostradę, a następnie
system komputerowy
oblicza stawki opłat uzależnione od ilości przejechanych
kilometrów
. W przypadku pojazdów nie posiadających transpondery, system automatycznie rozpoznaje
tablice rejestracyjne
. Comiesięczne rachunki są wysyłane do użytkowników autostrady.
Począwszy od marca 2006 koszt przejazdu przez trzy segmenty autostrady wynosi 15,04
NIS
, za cztery segmenty 17,94 NIS i za pięć lub więcej segmentów 20,84 NIS. Cena jest uzależniona od wielkości pojazdu. Opłaty są niższe dla kierowców, którzy podpisują umowy z zarządem autostrady i instalują w swoich pojazdach transpondery lub wyrażają zgodę na umieszczenie swoich tablic rejestracyjnych w bazie danych. Jeśli tablica rejestracyjna nie jest zarejestrowana w bazie danych, wówczas rachunek jest przesyłany do właściciela pojazdu na podstawie danych Ministerstwa Transportu. Takie pojazdy płacą rachunki 40-80
%
wyższe.
Licencjonowany operator Derech Eretz obsługuje pojazdy serwisowe, które patrolują autostradę i udzielają pomocy technicznej potrzebującym kierowcom. Właściciel autostrady musi opłacać policję, za prowadzenie patroli drogowych.
Wyniki finansowe
Zarząd i centrum kontroli ruchu autostrady, w
Rosh HaAyin
W marcu
2006
Derech Eretz poinformował o osiągnięciu w 2005 zysku finansowego w wysokości 89 mln NIS, wyższy o 56% niż w 2004.
Pod koniec 2005 było 500 tys. zarejestrowanych użytkowników (jeden użytkownik może eksploatować wiele pojazdów). W ciągu tego roku zarejestrowano 1,35 mln pojedynczych użytkowników (wzrost z 1,1 mln w roku poprzednim), którzy odbyli 21 mln podróży po autostradzie. 80% zarejestrowanych podróży odbyli zalogowani w systemie użytkownicy.
Sprawność działania systemu identyfikacji użytkowników wyniosła 97%.
Przebieg
Autostrada nr 6 rozpoczyna się na węźle drogowym z
drogą ekspresową
nr 40
(
Kfar Saba
-
Qetura
), położonym na północ od
kibucu
Beit Kama
w północnej części
pustyni Negew
. Na zachód od tego miejsca leży
moszaw
Ahuzam
.
Autostrada nr 6 kieruje się w kierunku północnym i mija położony na zachodzie moszaw
No'am
, oraz położony na wschodzie moszaw
Lakisz
. Po przejechaniu 12
km
dojeżdża się do węzła drogowego z drogą ekspresową
nr 35
(
Aszkelon
-
Hebron
). Można tutaj zjechać na zachód do miasta
Qiryat Gat
i moszawu
Sde Moshe
, lub na wschód do moszawu
Lakhish
.
Po 3 km autostrada przejeżdża pod wiaduktem, którym przebiega droga nr 353, łącząca położony na zachodzie kibuc
Gat
z położonym na wschodzie kibucem
Gal'on
. Następnie autostrada delikatnie wykręca w kierunku północno-zachodnim i biegnąc wzdłuż zachodniej granicy
Szefeli
mija położony na zachodzie moszaw
Nahala
. Po jego minięciu autostrada wykręca na północ, mija położoną na zachodzie arabską wioskę
Al-Azi
i położony na wschodzie kibuc
Kfar Menahem
. W tym rejonie autostrada wjeżdża na
równinę Szaron
. Następnie przejeżdża pod wiaduktem, którym przebiega droga nr 383, łącząca położony na zachodzie moszaw
Kfar HaRif
z położonym na wschodzie kibucem Kfar Menahem.
Następnie autostrada mija położony na zachodzie kibuc
Revadim
i dociera do położonego na 34 km węzła drogowego z drogą ekspresową
nr 3
(
Aszkelon
-
Modi'in-Maccabim-Re'ut
). Można tutaj zjechać na zachód do wioski
Yad Binyamin
lub na wschód do moszawu
Yesodot
. Po 1 km jest węzeł drogowy z autostradą
nr 7
(
Gedera
-
Yad Binyamin
). Można tutaj zjechać na zachód do miasteczka
Gedera
.
Po minięciu tego dużego węzła drogowego autostrada wykręca na północny wschód i mija położoną na zachodzie
bazę lotniczą Tel Nof
i położony na wschodzie moszaw
Yesodot
. Następnie autostrada przejeżdża pod wiaduktem, którym przebiega droga nr 411 łącząca położone na zachodzie miasteczko
Mazkeret Batya
z położonym na wschodzie kibucem
Hulda
. Planuje się wybudowanie w tym miejscu nowego węzła drogowego.
Jadąc dalej, autostrada dociera do położonego na wschodzie moszawu
Pedaya
, na wysokości którego wykręca na północ. Następnie mija kolejno położony na zachodzie moszaw
Jatsis
, położony na wschodzie moszaw
Petahya
, oraz położone na zachodzie moszaw
Ramot Me'ir
, wioskę
Ganei Hadar
i kibuc
Na'an
. Na jego wysokości znajdują się stacje obsługi pojazdów ze stacjami benzynowymi i restauracjami.
Węzeł drogowy autostrad nr 6 z nr 431
Po 3 km autostrada mija położony na zachodzie moszaw
Matsiliah
i dociera do węzła drogowego z drogą ekspresową
nr 44
(
Holon
-
Eshta'ol
), autostradą nr 431 (
Riszon le-Cijjon
-
Kfar Shmu'el
) i drogą nr 424. Można tutaj zjechać na zachód do miasta
Ramla
lub na wschód do moszawu
Yad Rambam
.
Następnie autostrada wykręca na północny wschód, przebiega wiaduktem nad lokalną drogą łączącą tutejsze zakłady przemysłowe położone przy mieście Ramla, po czym przejeżdża pod wiaduktem z linią kolejową, wykręca ponownie na północ i dociera do węzła drogowego na którym łączy się z autostradą
nr 1
(
Tel Awiw
-
Jerozolima
). Przez następne 4 km obie autostrady biegną razem. Ten odcinek autostrady nr 6 jest zwolniony z opłat. Autostrada mija położony na zachodzie moszaw
Ahisamah
, położone na wschodzie moszawy
Gimzo
i
Kfar Daniel
, a następnie położone na zachodzie moszaw
Ben Shemen
i wioskę
Ben Shemen
.
Obie autostrady rozdzielają się tutaj i autostrada nr 1 wykręca na północny wschód, natomiast autostrada nr 6 wykręca na północny zachód. Znajduje się tutaj duży węzeł drogowy na którym można zjechać na drogę nr 443 i pojechać nią na zachód do moszawu Ben Shemen i wioski Ben Shemen. Można też zjechać na drogę nr 444 i pojechać nią do położonych na zachodzie moszawów
Hadid
i
Beit Nehemia
.
Mosty na autostradzie nr 6
Po minięciu tego dużego węzła drogowego autostrada nr 6 dojeżdża do wzgórza Tel Hadid. Wybudowano tutaj tunel o długości 662
metrów
, którym autostrada przejeżdża pod wzgórzem. Następnie na wysokości moszawu Beit Nehemia znajdują się dwa mosty o długościach 300 i 170 metrów. Po ich minięciu autostrada wykręca na północ. Autostrada biegnie tutaj granicą Szefeli i przebiega w pobliżu tzw. Zielonej Linii, która była granicą Izraela do
1967
.
Następnie autostrada mija położone na zachodzie miasteczko
Shoham
i przejeżdża dwoma wiaduktami nad lokalnymi drogami łączącymi zakłady przemysłowe z kamieniołomami. Po ich minięciu wykręca łagodnie na północny zachód, mija położony na zachodzie moszawy
Bareket
i
Giv'at Koah
. Przejeżdżając przez las Kula, autostrada przejeżdża wiaduktem nad drogą nr 444, która będzie dalej biegła wzdłuż autostrady po jej wschodniej stronie. Planuje się wybudowanie tutaj węzła drogowego umożliwiającego zjechanie na drogę nr 444.
Autostrada nr 6 mija kolejno położone na wschodzie miasto
El'ad
, położona na zachodzie moszawy
Rinatia
i
Mazor
, oraz położony na wschodzie kibuc
Nahshonim
. Następnie autostrada dojeżdża do węzła drogowego z drogą nr 471. Można tutaj zjechać na wschód do kibucu Nahshonim lub na zachód do drogi ekspresowej
nr 40
(
Kfar Saba
-
Qetura
).
Węzeł drogowy Kasem na skrzyżowaniu autostrad nr 5 i nr 6
Potem autostrada wykręca na północ i mija kolejno położone na zachodzie moszaw
Kfar Sirkin
i bazę wojskową Kfar Sirkin, oraz położony na wschodzie kibuc
Einat
. Po ich minięciu autostrada przejeżdża wiaduktem nad drogą nr 483, która łączy położone na wschodzie miasto
Rosh HaAyin
z położonym na zachodzie kibucem
Giv'at HaShelosha
. Następnie autostrada dojeżdża do dużego węzła drogowego Kasem, na którym krzyżuje się z autostradą
nr 5
(
Tel Awiw
-
Ariel
) i drogą nr 444. Można tutaj zjechać na wschód do miast
Rosh HaAyin
i
Kafar Qasem
, lub na północ do moszawu
Hagor
.
Następnie autostrada wykręca na północny wschód i kolejna mija położone na zachodzie moszawy
Neve Jaraq
i
Hagor
, oraz położone na wschodzie miasteczko
Kafr Bara
. Znajduje się tutaj węzeł drogowy z drogą nr 531, którą można zjechać na zachód do moszawu
Hagor
i miasteczka
Jaljulia
. Zaraz za węzłem drogowym autostrada przejeżdża wiaduktem nad drogą nr 5233, która łączy miejscowości położona na zachodzie z położonym na wschodzie kibucem
Horashim
i miasteczkiem
Kafr Bara
.
Jadąc dalej autostrada mija położone na zachodzie miasteczko
Jaljulia
, położone na wschodzie moszaw
Yarhiv
i wioskę
Mattan
, oraz położone na zachodzie wioskę
Sdei Hemed
i moszaw
Neve Jamin
. W tym rejonie autostrada zbliża się w bezpośrednie sąsiedztwo tzw. Zielonej Linii. Granica z
Autonomią Palestyńską
jest tutaj chroniona przez
mur bezpieczeństwa
, co zapewnia bezpieczeństwo użytkownikom autostrady. Autostrada przejeżdża tutaj pod wiaduktem, którym przechodzi droga ekspresowa
nr 55
(
Kfar Saba
-
Nablus
), łącząca położona na zachodzie miasto
Kfar Saba
z położoną na wschodzie enklawą miasteczka
Alfei Menashe
. Następnie autostrada mija położone na zachodzie miasto Kfar Saba i położone na wschodzie arabskie miasto
Kalkilja
. Na tym odcinku autostrada jest całkowicie chroniona przez mur bezpieczeństwa, który biegnie wzdłuż drogi.
Po minięciu Kalkilji autostrada wykręca na północny wschód, mija położony na zachodzie kibuc
Nir Elijahu
, i dociera do węzła drogowego z drogą nr 551. Droga ta łączy położone na zachodzie miasto Kfar Saba z położonym na wschodzie kibucem
Eyal
. Następnie autostrada mija kolejno położone na zachodzie kibuc
Ramat HaKovesh
i miasto
Tira
, oraz położone na wschodzie miasteczko
Kokhav Ya'ir
. Na tej wysokości autostrada przebiega wiaduktem nad drogą nr 554 łączącą obie te miejscowości.
Jadąc dalej w kierunku północno-wschodnim, autostrada mija położone na wschodzie miasto
Tayibe
, oraz położone na zachodzie moszaw
Azri'el
i miasto
Qalansawe
. Autostrada przejeżdża tutaj wiaduktem nad drogą nr 5614, która łączy miasta Tayibe z Qalansawe. Następnie autostrada mija położony na zachodzie moszaw
Sha'ar Efraim
, ponownie zbliża się w bezpośrednie sąsiedztwo Zielonej Linii i wykręca na północ. Biegnąc wzdłuż muru bezpieczeństwa mija położone na wschodzie palestyńskie miasto
Tulkarm
i położony na zachodzie moszaw
Nitsanei Oz
. Na wysokości moszawu znajduje się węzeł drogowy z drogą ekspresową
nr 57
(
Natanja
-
Nitsanei Oz
). Można tutaj zjechać na zachód do moszawu Nitsanei Oz, lub na wschód po przekroczeniu muru bezpieczeństwa do miasta Tulkarm.
Autostrada nr 6 mija następnie położone na zachodzie kibuc
Yad Hana
i moszaw
Olesh
, oraz położoną na wschodzie wioskę
Bat Hefer
. Autostrada przejeżdża tutaj wiaduktem nad drogą nr 5714, która łączy wioskę Bat Hefer z kibucem Yad Hana. Następnie autostrada wykręca na północny wschód i przejeżdża wiaduktem nad drogą nr 5803, która łączy położony na zachodzie moszaw
Gan Yoshiya
z położonym na wschodzie kibucem
Bahan
. Potem kolejno mijane są po stronie wschodniej miasteczko
Zemer
, po stronie zachodniej kibuce
Ometz
i
Lehavot Haviva
. Znajduje się tutaj punkt obsługi podróżnych, ze stacjami benzynowymi i restauracjami. 1 km dalej autostrada przejeżdża wiaduktem nad drogą nr 5815, która łączy położony na zachodzie kibuc Lahavot Haviva z położonym na wschodzie kibucem
Magal
.
Następnie autostrada mija położone na wschodzie miasto
Baqa-Jatt
i dojeżdża do węzła drogowego z drogą ekspresową nr 61, którą można zjechać na zachód do biegnącej równolegle do autostrady drogi nr 581. Po 1 km autostrada przejeżdża wiaduktem nad lokalną drogą, która łączy położone na wschodzie miasto Baqa-Jat z położonym na zachodzie moszawem
Maor
. Potem autostrada wykręca na północny wschód, mija położoną na zachodzie
bazę lotniczą Ein Shemer
i wioskę
Shaar Menashe
, położone na wschodzie kibuc
Metzer
i wioskę
Meiser
, przejeżdża mostem nad rzeką Narbeta i wykręca na północ. Następnie mija kolejno położony na zachodzie kibuc
Ma'anit
, położone na wschodzie wioski Harish i
Umm al-Qutuf
. Od tego miejsca autostrada wykręca na północny zachód i przejeżdża wiaduktem nad drogą nr 6353, która łączy położone na wschodzie wioski Harish i Umm al-Qutuf z położonym na zachodzie kibucem
Barkai
. 1 km dalej znajduje się węzeł drogowy z drogą ekspresową nr 65 (
Hadera
-
Kadarim
). Można tutaj zjechać na zachód do kibucu Barkai i moszawu
Ein Iron
, lub na wschód do miasteczka
Kafr Qara
.
Obecnie trwa budowa kolejnego odcinka autostrady do moszawu
Eliakim
, przy którym powstaje węzeł drogowy z drogą ekspresową nr 70 (
Zikhron Ya'aqov
-
Shlomi
).
Zobacz też
Linki zewnętrzne