|
| S3 |
|
Długość: | 53
km
|
Dystrykty
|
Dystrykt Południowy
,
Dystrykt Centralny
,
Dystrykt Jerozolimy
,
Dystrykt Judei i Samarii
|
zachód-wschód przebieg trasy |
---|
| | (0) |
Aszkelon
4
| | (0,5) |
Kfar Silver
| | (2) |
Nir Isra'el
/
Hodija
| | (4) |
Hodija
| | (4,1) |
Hodija
| | (7) |
Negba
| | (8) |
Massu'ot Ichak
| | (9) |
Merkaz Szappira
| | (10) |
Ein Tzurim
| | (11) |
Shafir
| | (13) |
Avigdor
| | (13,1) |
Kfar Warburg
| | (14) |
Qiryat Mal'akhi
| | (14,5) |
Qiryat Mal'akhi
(centrum handlowe) | | (14,6) |
Qiryat Mal'akhi
/
Be'er Tuvia
| | (15) |
Qiryat Mal'akhi
| | (15,5) |
Qiryat Mal'akhi
| | (16) |
Qiryat Mal'akhi
40
| | (16,3) |
Arugot
| | (17) |
Talme Jehi'el
/
Kfar Ahim
/
Ahawa
/
Arugot
/
Yinnon
| | (18) |
Bene Re'em
40
| | (19) |
Kfar HaRif
| | (20) |
Bene Re'em
/
Hafez Haim
| | (20,1) |
Revadim
| | (23) |
Beit Hilkia
/
Hafez Haim
| | (24) |
Yad Binyamin
| | (24,2) |
Yad Binyamin
6
| | (25) |
Yad Binyamin
7
| | (27) |
Yesodot
| | (27,5) | Baza wojskowa IDF | | (31) |
Tal Shahar
| | (31,1) |
Mishmar David
/
Hulda
| | (33) |
Tal Shahar
44
| | (35) |
Beqoa
| | (38) |
Nahshon
/
Neve Szalom
| | (40) |
Latrun
| | (41) |
Latrun
1
| | (42) | Park Kanada | | (45) |
Nof Ayalon
/
Sha'alvim
/
Modi'in-Maccabim-Re'ut
| | (45) |
Mevo Horon
| | (47) | Beit Liqya | | (53) |
Modi'in-Maccabim-Re'ut
|
|
Autostrada 3 (
hebr.
: כביש 3) - jest
drogą ekspresową
położoną w
Izraelu
. Zaczyna się na skrzyżowaniu z
Autostradą 4
na peryferiach miasta
Aszkelon
, przechodzi przez
Qiryat Mal'akhi
, i kończy się na skrzyżowaniu z drogą nr 443 w pobliżu
Modi'in-Maccabim-Re'ut
.
W przeszłości droga docierała do
Ramallah
i
Jerycho
, kończąc się na granicy z
Jordanią
na rzece
Jordan
. Jednak
Porozumienia z Oslo
zawarte w
1993
przeniosły odcinek drogi pomiędzy Ramallah a Jerychem pod kontrolę palestyńską. Ta część dawnej drogi nr 3 została wówczas przemianowana w podrzędne lokalne drogi położone na terenie
Autonomii Palestyńskiej
.
Przebieg
Droga nr 3 rozpoczyna się na wschodnich przedmieściach miasta
Aszkelon
. Na wysokości
stacji kolejowej Aszkelon
, znajduje się skrzyżowanie drogi ekspresowej
nr 4
(
Netiv HaAsara
-
Rosh HaNikra
) z rozpoczynającą się w tym miejscu drogą nr 3, która kieruje się na wschód. Jest to w tym miejscu droga nie posiadająca standardu drogi ekspresowej. Po 0,5
km
jest skrzyżowanie z drogą zjazdową do wioski
Kfar Silver
, która znajduje się na południe od drogi.
Po przejechaniu 1,5 km znajduje się skrzyżowanie, na którym można zjechać do położonego na północy
moszawu
Nir Isra'el
i położonych na południu moszawów
Hodija
i
Berekhia
. Po następnych 2 km znajduje się skrzyżowanie z drogą nr 232
. Można tutaj zjechać na południe do moszawu
Hodija
i do położonej dalej na południu drogi ekspresowej
nr 35
(
Aszkelon
-
Hebron
).
Przez następne 100
metrów
droga ekspresowa nr 3 biegnie razem z drogą nr 232, która następnie odbija w kierunku północnym, kierując się do bazy wojskowej
Sił Obronnych Izraela
, i do dalej położonego na północ
kibucu
Nizanim
i przebiegającej przy nim drogi ekspresowej
nr 4
(
Netiv HaAsara
-
Rosh HaNikra
).
Po przejechaniu 3 km dojeżdża się do skrzyżowania, na którym można zjechać w kierunku północnym do bazy wojskowej Sił Obronnych Izraela, a w kierunku południowym do kibucu
Negba
. Po następnym 1 km jest skrzyżowanie ze zjazdem do położonego na północy moszawu
Massu'ot Ichak
. Po przejechaniu 1 km dojeżdża się do skrzyżowania i położonej przy nim na południu religijnej wioski
Merkaz Szapira
, w której znajdują się znane uczelnie religijne. Po kolejnym 1 km jest zjazd do położonego na południu kibucu
Ein Tzurim
, a po 1 km skrzyżowanie z prowadzącą na południe drogą nr 3613
. Można tutaj zjechać do moszawu
Shafir
.
Następnie droga nr 3 przechodzi w drogę dwupasmową i wykręca w kierunku północno-wschodnim. W odległości 2 km znajduje się skrzyżowanie ze zjazdem do położonego na wschodzie moszawu
Avigdor
. Po dalszych 100 metrach jest kolejne skrzyżowanie ze zjazdem do położonego na północnym zachodzie moszawu
Kfar Warburg
.
Po przejechaniu około 1 km dojeżdża się do miasta
Qiryat Mal'akhi
. Pierwsze skrzyżowanie prowadzi do zachodniego przedmieścia mieszkalnego Qiryat Mal'akhi. Po około 500 metrach jest skrzyżowanie ze zjazdem do centrum handlowego położonego przy strefie przemysłowej Be'er Tuvya. Po kolejnych 100 metrach jest skrzyżowanie z drogą nr 3703
, która prowadzi zachodnim obrzeżem Qiryat Mal'akhi do pobliskiego moszawu
Be'er Tuvia
. Następnie droga nr 3 dochodzi do głównego skrzyżowania Qiryat Mal'akhi, na którym można skręcić do położonego na północy centrum miasta, lub do położonej na południu strefy przemysłowej. Po około 300 metrów jest skrzyżowanie ze zjazdem do wschodniej części miasta i drugiej strefy przemysłowej. Przy wyjeździe z Qiryat Mal'akhi znajduje się duże skrzyżowanie z drogą ekspresową
nr 40
(
Kfar Saba
-
Qetura
).
Następnie przez 2 km obie drogi ekspresowe nr 3 i nr 40 biegną razem w kierunku północno-wschodnim. Po około 300 metrach jest zjazd do położonego na południowym wschodzie moszawu
Arugot
i po następnych 700 metrach dojeżdża się do skrzyżowania, na którym można zjechać do położonych na północy moszawów
Talme Jehi'el
i
Kfar Ahim
, i do położonych na południu wioski
Ahawa
oraz moszawów
Arugot
i
Yinnon
. Po przejechaniu 1 km dojeżdża się do moszawu
Bene Re'em
, przy którym droga ekspresowa nr 40 wykręca na północny zachód, a droga ekspresowa nr 3 wykręca na północny wschód.
Droga ekspresowa nr 3 omija od północy kompleks budynków administracji
samorządu regionu Yoav
i po 200 metrach dociera do skrzyżowania z drogą nr 383
, którą można dojechać do położonego na południu moszawu
Kfar HaRif
. Następnie, w odległości 1 km znajduje się skrzyżowanie ze zjazdem na północ do moszawu
Bene Re'em
i kibucu
Hafez Haim
. Po przejechaniu 100 metrów znajduje się kolejne skrzyżowanie ze zjazdem do położonego na południu kibucu
Revadim
. Po 1 km jest skrzyżowanie z drogą nr 3933
, która prowadzi na północny zachód do moszawu
Beit Hilkia
i kibucu
Hafez Haim
. Po 1 km jest skrzyżowanie ze zjazdem do położonej na północy wioski
Yad Binyamin
. Około 200 metrów dalej znajduje się węzeł drogowy z
autostradą
nr 6
(
Bet Qama
-
Eliakim
). Po 0,5 km jest skrzyżowanie, od którego rozpoczyna się autostrada
nr 7
(
Gedera
-
Yad Binyamin
).
Następnie droga ekspresowa nr 3 wykręca na wschód, wchodzi w obszar
Szefeli
i po 2 km dociera do skrzyżowania, na którym można zjechać do położonego na północy moszawu
Yesodot
. Po przejechaniu 0,5 km jest skrzyżowanie ze zjazdem do położonej na południu dużej bazy wojskowej Sił Obronnych Izraela. W jej obrębie jest
baza rakietowa Sedot Mikha
. Po przejechaniu 4,5 km dojeżdża się do skrzyżowania, na którym można zjechać do położonego na południu moszawu
Tal Shahar
. W odległości 100 metrów jest skrzyżowanie z drogą nr 411
, która prowadzi na północ do kibuców
Mishmar David
i
Hulda
. Po 2 km dojeżdża się do węzła drogowego z drogą ekspresową
nr 44
(
Holon
-
Eshta'ol
).
Następnie droga ekspresowa nr 3 wykręca łagodnie w kierunku północno-wschodnim i po 2 km dociera do węzła drogowego, na którym można zjechać do położonego na północy moszawu
Beqoa
. Po 3 km jest następny węzeł drogowy ze zjazdami do kibucu
Nahshon
i wioski
Neve Szalom
. Po kolejnych 2 km jest węzeł drogowy z drogą nr 424
przy
Latrun
. Droga traci tutaj status drogi ekspresowej i po 1 km dociera do węzła drogowego z autostradą
nr 1
(
Tel Awiw
-
Jerozolima
). Po jej minięciu droga wykręca w kierunku północnym i po 1 km dociera do skrzyżowania, na którym można zjechać do Parku Ayalon (znanego także jako Park Kanada)
W odległości 3 km od tego miejsca jest skrzyżowanie, na którym można zjechać na północ do wioski
Nof Ayalon
, kibucu
Sha'alvim
i miasta
Modi'in-Maccabim-Re'ut
. Droga ekspresowa nr 3 wykręca tutaj na wschód i po 2 km dociera do skrzyżowania, na którym można zjechać na południe do moszawu
Mevo Horon
. Po jego minięciu, droga wykręca na północ i po 2 km dociera do skrzyżowania, na którym można zjechać do położonego na wschodzie arabskiego miasteczka Beit Liqya. Po kolejnych 5 km dociera do skrzyżowania, na którym można zjechać na wschód do arabskiej wioski Beit Sira. W odległości 1 km od tego miejsca jest skrzyżowanie z drogą nr 443 , która prowadzi na zachód do miasta
Modi'in-Maccabim-Re'ut
i na wschód do arabskiego miasta
Ramallah
.
Plany budowy
Izraelskie Ministerstwo Transportu planuje utworzyć z drogi ekspresowej nr 3 najważniejszą trasę komunikacyjną łączącą
Dystrykt Południowy
z
Dystryktem Jerozolimy
, z ważnym skrzyżowaniem z
autostradą 1
na wysokości
Latrun
. Obecnie trwają prace modernizacyjne i budowlane związane z przebudową drogi w wielojezdniową trasę szybkiego ruchu. Pomimo to, droga nie spełnia wymagań
autostrady
, ponieważ nadal jest zbyt wiele skrzyżowań z lokalnymi drogami prowadzącymi do małych okolicznych osiedli.
Zobacz też
Linki zewnętrzne