|
| A2 |
|
Długość: | 103
km
|
Dystrykty
|
Dystrykt Tel Awiw
,
Dystrykt Centralny
,
Dystrykt Hajfy
|
południe-północ przebieg trasy |
---|
| | (0) |
Tel Awiw
(os. Kiryat Shalom)
20
| | (1) |
Tel Awiw
(os. Kiryat Shalom) | | (1,5) |
Tel Awiw
| | (2,5) |
Tel Awiw
(ul. Levinsky) | | (3,5) |
Tel Awiw
(ul. La Guardia) | | (3,6) |
Tel Awiw
(ul. Ha-Tsfira) | | (3,7) |
Tel Awiw
(ul. Ha-Miktso'a) | | (3,9) |
Tel Awiw
(ul. Yad Harutsim) | | (4) |
Tel Awiw
(ul. Rival) | | (4,1) |
Tel Awiw
(ul. HaRehev) | | (4,4) |
Tel Awiw
(ul. Beit Oved) | | (4,5) |
Tel Awiw
(ul. Yitshak Sadeh) | | (4,7) |
Tel Awiw
(ul. Ha-Melaha) | | (4,9) |
Tel Awiw
(ul. Ha-Ta'asiya) | | (5) |
Tel Awiw
(ul. Ben Avigdor) | | (5,4) |
Tel Awiw
(ul. Israel Bak) | | (5,5) |
Tel Awiw
(ul. Dereh Menahem Begin) | | (5,8) |
Tel Awiw
(ul. Sderot Yehudit) | | |
tunel
Menahem Begin (2000 m) | | (7) |
Tel Awiw
(Azrieli HaShalom Center) | | (8) |
Tel Awiw
(ul. Yehuda and Noah Mozes) | | (9) |
Tel Awiw
(ul. Sderot Sha'ul Ha-Melech) | | (10,5) |
Tel Awiw
(ul. Al Parashat Drachim) | | (12) |
Tel Awiw
(ul. Ya'akov Dori) | | (14) |
Tel Awiw
(ul. Pinkas) | | (16) |
Tel Awiw
(ul. Ha-Rav Herzog) | | (19) |
Tel Awiw
(ul. Ha-Rav Kosowski) | | |
most
nad rzeką
Jarkon
| | (20) |
Tel Awiw
(ul. Sderot Rokah) | | (22) |
Tel Awiw
(os. Ramat Aviv) | | |
MOP
przy os. Ramat Aviv | | (25) |
Tel Awiw
(ul. Einstein) | | (28) |
Tel Awiw
(os. Ramat Aviv Gimel) | | | | Od
Tel Awiwu
droga ekspresowa
| | |
MOP
| | (26) |
Tel Awiw
5
| | | | Od węzła Gilot
autostrada
| | (28) |
Herzlija
(marina) | | (29) |
Herzlija
(strefa przemysłowa) | | |
MOP
| | (31) |
Herzlija
/
Kfar Shemaryahu
| | | | | (proj) |
Ra'anana
| | | | | (33) |
Rishpon
| | (35) |
Shefaim
/
Arsuf
| | (37) |
Ga'ash
| | (39) |
Yaqum
| | |
st. benz.
Yaqum
| | (42) |
Udim
| | (43) |
Natanja
/
Kfar Netter
/
Beit Jehoshua
| | (45) |
Natanja
/
Even Yehuda
| | |
MOP
przy
Natanja
| | (49) |
Natanja
/
Beit Yitzhak
57
| | (53) |
Havatzelet HaSharon
/
Bat Hen
/
Givat Shapira
| | (56) |
Beit Yanay
/
Hofit
/
Kfar Vitkin
/
Beit Herut
| | |
most
nad rzeką
Aleksander
| | |
st. benz.
Hadera
| | (64) |
Hadera
| | |
most
nad rzeką Hadera | | (67) |
Port Hadera
/
Cezarea
/
Sedot Yam
| | | | | |
Or Aqiva
| | | | | |
most
nad rzeką Ada | | |
most
nad rzeką Tanninim | | (79) |
Zikhron Ya'aqov
/
Fureidis
| | (94) |
Atlit
| | (103) |
Hajfa
4
|
|
Autostrada 2 (
hebr.
: כביש 2) - jest
autostradą
położoną na przybrzeżnej równinie nad
Morzem Śródziemnym
, w
Izraelu
. Łączy
Tel Awiw
z
Hajfą
. Jest ona nazywana Autostradą Nadmorską (
hebr.
: כביש החוף, Kvish HaHof) lub Autostradą Hajfa-Tel Awiw (
hebr.
: כביש חיפה - תל אביב החדש, Kvish Hefa-Tel Aviv HaHadash).
Jest to najbardziej zatłoczona autostrada Izraela. Bardzo często występują tutaj korki, zwłaszcza w godzinach szczytu na odcinku pomiędzy Tel Awiwem a
Natanją
. Korki występują również podczas weekendów i wakacji, gdy wielu Izraelczyków wyjeżdża na odpoczynek na północ kraju.
Historia budowy
Pierwszy odcinek autostrady Tel Awiw-Hajfa został wybudowany na początku lat 50.
XX wieku
. Początkowo była to dwujezdniowa droga ze skrzyżowaniami. W latach 60. poszerzono odcinek drogi od Hajfy do
Hadery
, a w
1965
poszerzono odcinek pomiędzy Haderą a Tel Awiwem (powstały wówczas cztery jezdnie).
Gdy w
1969
otworzono ostatni odcinek przy Hajfie, droga ta była pierwszą autostradą w Izraelu. Niestety, długoletnie zaniedbania doprowadziły do pogorszenia się stanu nawierzchni drogi, która częściowo utraciła status autostrady i w wielu miejscach obowiązywały ograniczenia prędkości do 90
km/h
. To właśnie dlatego w większości była to
droga ekspresowa
. W latach 90. przeprowadzono modernizację drogi i obecnie na odcinku od Hajfy do
Hadery
jest to autostrada, która posiada sześć jezdni.
Przebieg
Droga ekspresowa
nr 2 rozpoczyna się na południowo-wschodnich przedmieściach Tel Awiwu. Na wysokości osiedla Kiryat Shalom i dawnej stacji kolejowej Tel Awiw Południowy (jest już obecnie nieczynna) odłącza się ona w kierunku północno-zachodnim od autostrady
nr 20
(
Ayalon Highway). Jest to dwujezdniowa droga o statusie drogi międzymiastowej, która biegnie przez centrum Tel Awiwu równolegle do autostrady
Ayalon Highway.
Po przejechaniu około 1
km
krzyżuje się ona z drogą nr 461
, która w tym miejscu przebiega pod autostradą nr 20. Skręcając na drogę nr 461 w kierunku wschodnim można dojechać do węzła drogowego z autostradą
nr 1
. Po przejechaniu 0,5 km mijamy skrzyżowanie z wyjazdami z autostrady nr 1 położonymi przy moście Gadas. Po następnym 1 km znajduje się skrzyżowanie z ulicą Levinsky. Skręcając na zachód dojedzie się do głównego dworca autobusowego Tel Awiwu, natomiast skręcając na wschód dojedzie się do
stacji kolejowej Tel Awiw HaHagana
. Następne skrzyżowanie jest z ulicą La Guardia, po którym następuje kilka mniejszych skrżowań, by dojechać do dzielnicy Montifiori.
Po minięciu Ministerstwa Transportu, droga rozdziela się, umożliwiając minięcie kolejnych skrzyżowań tunelem Menahema Begina. Jadąc na powierzchni mija się duże skrzyżowanie przy Azrieli HaShalom Center. Po wyjechaniu z tunelu dojeżdża się do skrzyżowania z drogą nr 481
. Następnie po prawej stronie mija się park Volovelski-Karni i dojeżdża się do dworca autobusowego Arlozorov. Po minięciu osiedla Bavli droga przejeżdża nad rzeką
Jarkon
i mija po prawej stronie
Muzeum Izraela
. Po przejechaniu przez osiedla Ramat Aviv i Ramat Aviv Gimel wyjeżdża się na przedmieścia Tel Awiwu. Mija się tutaj po lewej stronie zespół różnych uczelni, a po prawej stronie zakłady przemysłowe
Pi Glilot.
Przy węźle drogowym Glilot droga spotyka się z autostradą
nr 5
i od tego miejsca posiada status autostrady. Przy węźle drogowym znajduje się olbrzymie centrum rozrywkowe, z licznymi centrami handlowymi, klubami i
multipleksem
Rav-Hen. Na wysokości kina, po drugiej stronie autostrady, znajduje się pomnik poświęcony pamięci 35 Izraelczyków zamordowanych w tym miejscu
11 marca
1978
przez palestyńskiego
terrorystę
z
Organizacji Wyzwolenia Palestyny
[1].
Po przejechaniu 2 km dojeżdża się do przedmieść
Herzliji
. Z lewego pasa znajduje się tutaj zjazd do
mariny
. Natomiast jadąc pasem prawym, aby zjechać do mariny trzeba jechać jeszcze 1 km, aby zjechać na węźle drogowym z drogą nr 541 . Po lewej stronie drogi jest tutaj duża strefa przemysłowa. Po przejechaniu kolejnych 2 km dojeżdża się do węzła drogowego położonego w centrum Herzliji. Jest tutaj zjazd do miasteczka
Kfar Shemaryahu
, które następnie mija się po prawej stronie drogi.
Po następnych 2 km jest zjazd do położonego na prawo
moszawu
Rishpon
. Po kolejnych 2 km jest zjazd do położonych na lewo od drogi
kibucu
Shefaim
i wioski
Arsuf
. Z tego miejsca można również dojechać do moszawu Rishpon. W odległości 2 km jest następny zjazd, tym razem do położonego na lewo od drogi kibucu
Ga'ash
. Można stąd dojechać także do kibucu
Yaqum
, do którego za 2 km jest bezpośredni zjazd z autostrady (jednak tylko z pasa prawego). Po kolejnych 3 km jest zjazd z prawego pasa do moszawu
Udim
. Po lewej stronie mija się tutaj osiedle Ramat Poleg w
Natanji
.
Kolejnym ważnym punktem na autostradzie jest węzeł drogowy z drogą nr 553
. Można tu zjechać do położonych na lewo od drogi osiedli Natanji (Ramat Poleg i Kiriat Nordau), oraz do położonych na prawo moszawów
Kfar Netter
i
Beit Jehoshua
. Przy węźle drogowym znajduje się strefa przemysłowa Natanji z licznymi zakładami przemysłowymi, ośrodkami naukowo-doświadczalnymi i centrum handlowym. Po przejechaniu 2 km jest drugi węzeł drogowy przy strefie przemysłowej. Jest to jednocześnie skrzyżowanie z drogą nr 5611
. Można tędy dojechać do położonego na prawo miasteczka
Even Yehuda
. Następnie przejeżdża się pod wiaduktem Ha-Ashdud, którym przebiega droga łącząca osiedla Natanji: Ramat Hen i Ben Tsijon z Kiryat Rabin i Ne'ot Ganim. Najważniejszym węzłem komunikacyjnym w Natanji jest jednak rozległy węzeł drogowy autostrady nr 2 z drogą ekspresową
nr 57
. Na lewo od tego miejsca znajduje się centrum Natanji, natomiast na prawo jest strefa przemysłowa i duże centrum handlowe. Można tędy także zjechać do położonego na prawo moszawu
Beit Yitzhak
.
Po wyjechaniu z Natanji mija się położony na lewo moszaw
Avihayil
i przejeżdża się pod wiaduktem, którym przebiega lokalna droga łącząca moszaw Avihayil z położonymi na wschodzie moszawami Beit Yitzhak,
Kfar Yedidia
i
Hadar Am
. Za wiaduktem autostrada lekko wykręca w kierunku północno-zachodnim i dojeżdża do węzła drogowego z drogą nr 5710 . Można tutaj zjechać do położonego na lewo moszawu
Havatzelet HaSharon
i wioski
Zuqi Yam
oraz do położonych na prawo od autostrady wioski
Bat Hen
oraz moszawów
Givat Shapira
i
Beitan Aharon
.
Po przejechaniu 3 km znajduje się węzeł drogowy z drogą nr 5720
. Można tutaj zjechać do położonego na lewo moszawu
Beit Yanay
oraz położonych na prawo wioski
Hofit
oraz moszawów
Kfar Vitkin
i
Beit Herut
. Autostrada biegnie dalej na północ tuż przy wybrzeżu
Morza Śródziemnego
. Za rzeką autostrada wykręca w kierunku północno-wschodnim i mija położony na wybrzeżu moszaw
Mikhmoret
.
Po kolejnych 2 km dojeżdża się do położonego na prawo lasu Hadera, natomiast po lewej stronie rozpoczynają się pierwsze nadmorskie osiedla
Hadery
: Eli Cohen, Givat Olga i Kidmat Yam. Następnie dojeżdża się do węzła drogowego, w którym istnieje możliwość zjazdu do centrum Hadery. Przy wyjeździe z Hadery mija się położone po prawej stronie autostrady Centrum Medyczne Hillel Yaffe. Następnie przejeżdża się mostem nad rzeką Hadera i dojeżdża do węzła drogowego z drogą ekspresową nr 65
. Można tu zjechać do elektrowni i
portu Hadera
, a także do kibucu
Sedot Yam
i wioski
Cezarea
.
Od tego miejsca autostrada wykręca łagodnie na północny wschód i mija łukiem po lewej stronie Cezareę i położony przy niej kompleks
pól golfowych
. Po prawej stronie mijane jest miasto
Or Aqiva
, nie ma jednak tutaj bezpośredniego zjazdu z autostrady. Trwają przygotowawcze prace budowlane do budowy nowego węzła drogowego w tym miejscu.
Następnie autostrada kieruje się na północ mijając kolejno: moszaw
Bet Hananya
(po prawej), miejscowość
Dżisr a-Zarka
(po lewej), dwa mosty na rzekach Ada i Tanninim, oraz kibuc
Maagan Michael
(po lewej). Po czym autostrada przejeżdża wiaduktem nad linią kolejową
Israel Railways
i dociera do węzła drogowego z drogą ekspresową nr 70 . Można tą drogą zjechać do miasta
Zikhron Ya'aqov
i miasteczka
Fureidis
.
Przez kolejne 15 km autostrada mija kolejno: moszaw
Dor
i kibuc
Nahsholim
(po lewej), moszaw
Ein Ayala
(po prawej), moszaw
HaBonim
(po lewej), moszawy
Tsrufa
i
Geva Karmel
oraz kibuc
Ein Carmel
(po prawej), a także kibuc
Newe Yam
(po lewej). Następnie mija łukiem wioskę
Atlit
i dojeżdża do węzła drogowego z drogami nr 721
i nr 7110
. Po czym autostrada łagodnie wykręca w kierunku północno-zachodnim i dalej biegnie przy samej nadbrzeżnej plaży na północ, mijając kolejno przez 9 km: moszaw
Megadim
, kibuc
HaHoterim
i strefę przemysłową przy mieście
Tirat Karmel
. Po jej minięciu dociera do południowych przedmieść
Hajfy
i węzła drogowego z drogą ekspresową
nr 4
. Autostrada nr 2 w tym miejscu kończy swój bieg.
Plany rozbudowy
Istnieją plany dalszej rozbudowy i modernizacji autostrady. Między innymi w styczniu
2007
rozpoczęto budowę tunelu pod
górą Karmel
, tak aby ominąć zatłoczone centrum Hajfy.
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne