Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Autostrada 2 (Izrael)

Autostrada 2 (Izrael)

A2
Długość:103 km
Dystrykty Dystrykt Tel Awiw ,
Dystrykt Centralny ,
Dystrykt Hajfy

Autostrada 2 ( hebr. : כביש 2) - jest autostradą położoną na przybrzeżnej równinie nad Morzem Śródziemnym , w Izraelu . Łączy Tel Awiw z Hajfą . Jest ona nazywana Autostradą Nadmorską ( hebr. : כביש החוף‎, Kvish HaHof) lub Autostradą Hajfa-Tel Awiw ( hebr. : כביש חיפה - תל אביב החדש‎, Kvish Hefa-Tel Aviv HaHadash).

Jest to najbardziej zatłoczona autostrada Izraela. Bardzo często występują tutaj korki, zwłaszcza w godzinach szczytu na odcinku pomiędzy Tel Awiwem a Natanją . Korki występują również podczas weekendów i wakacji, gdy wielu Izraelczyków wyjeżdża na odpoczynek na północ kraju.

Spis treści

Historia budowy

Pierwszy odcinek autostrady Tel Awiw-Hajfa został wybudowany na początku lat 50. XX wieku . Początkowo była to dwujezdniowa droga ze skrzyżowaniami. W latach 60. poszerzono odcinek drogi od Hajfy do Hadery , a w 1965 poszerzono odcinek pomiędzy Haderą a Tel Awiwem (powstały wówczas cztery jezdnie).

Gdy w 1969 otworzono ostatni odcinek przy Hajfie, droga ta była pierwszą autostradą w Izraelu. Niestety, długoletnie zaniedbania doprowadziły do pogorszenia się stanu nawierzchni drogi, która częściowo utraciła status autostrady i w wielu miejscach obowiązywały ograniczenia prędkości do 90 km/h . To właśnie dlatego w większości była to droga ekspresowa . W latach 90. przeprowadzono modernizację drogi i obecnie na odcinku od Hajfy do Hadery jest to autostrada, która posiada sześć jezdni.

Przebieg

Droga ekspresowa nr 2 rozpoczyna się na południowo-wschodnich przedmieściach Tel Awiwu. Na wysokości osiedla Kiryat Shalom i dawnej stacji kolejowej Tel Awiw Południowy (jest już obecnie nieczynna) odłącza się ona w kierunku północno-zachodnim od autostrady nr 20

(Ayalon Highway). Jest to dwujezdniowa droga o statusie drogi międzymiastowej, która biegnie przez centrum Tel Awiwu równolegle do autostrady Ayalon Highway.

Po przejechaniu około 1 km krzyżuje się ona z drogą nr 461

, która w tym miejscu przebiega pod autostradą nr 20. Skręcając na drogę nr 461 w kierunku wschodnim można dojechać do węzła drogowego z autostradą nr 1
. Po przejechaniu 0,5 km mijamy skrzyżowanie z wyjazdami z autostrady nr 1 położonymi przy moście Gadas. Po następnym 1 km znajduje się skrzyżowanie z ulicą Levinsky. Skręcając na zachód dojedzie się do głównego dworca autobusowego Tel Awiwu, natomiast skręcając na wschód dojedzie się do stacji kolejowej Tel Awiw HaHagana . Następne skrzyżowanie jest z ulicą La Guardia, po którym następuje kilka mniejszych skrżowań, by dojechać do dzielnicy Montifiori.

Po minięciu Ministerstwa Transportu, droga rozdziela się, umożliwiając minięcie kolejnych skrzyżowań tunelem Menahema Begina. Jadąc na powierzchni mija się duże skrzyżowanie przy Azrieli HaShalom Center. Po wyjechaniu z tunelu dojeżdża się do skrzyżowania z drogą nr 481

. Następnie po prawej stronie mija się park Volovelski-Karni i dojeżdża się do dworca autobusowego Arlozorov. Po minięciu osiedla Bavli droga przejeżdża nad rzeką Jarkon i mija po prawej stronie Muzeum Izraela . Po przejechaniu przez osiedla Ramat Aviv i Ramat Aviv Gimel wyjeżdża się na przedmieścia Tel Awiwu. Mija się tutaj po lewej stronie zespół różnych uczelni, a po prawej stronie zakłady przemysłowe Pi Glilot.

Przy węźle drogowym Glilot droga spotyka się z autostradą nr 5

i od tego miejsca posiada status autostrady. Przy węźle drogowym znajduje się olbrzymie centrum rozrywkowe, z licznymi centrami handlowymi, klubami i multipleksem Rav-Hen. Na wysokości kina, po drugiej stronie autostrady, znajduje się pomnik poświęcony pamięci 35 Izraelczyków zamordowanych w tym miejscu 11 marca 1978 przez palestyńskiego terrorystę z Organizacji Wyzwolenia Palestyny [1].

Po przejechaniu 2 km dojeżdża się do przedmieść Herzliji . Z lewego pasa znajduje się tutaj zjazd do mariny . Natomiast jadąc pasem prawym, aby zjechać do mariny trzeba jechać jeszcze 1 km, aby zjechać na węźle drogowym z drogą nr 541 . Po lewej stronie drogi jest tutaj duża strefa przemysłowa. Po przejechaniu kolejnych 2 km dojeżdża się do węzła drogowego położonego w centrum Herzliji. Jest tutaj zjazd do miasteczka Kfar Shemaryahu , które następnie mija się po prawej stronie drogi.

Po następnych 2 km jest zjazd do położonego na prawo moszawu Rishpon . Po kolejnych 2 km jest zjazd do położonych na lewo od drogi kibucu Shefaim i wioski Arsuf . Z tego miejsca można również dojechać do moszawu Rishpon. W odległości 2 km jest następny zjazd, tym razem do położonego na lewo od drogi kibucu Ga'ash . Można stąd dojechać także do kibucu Yaqum , do którego za 2 km jest bezpośredni zjazd z autostrady (jednak tylko z pasa prawego). Po kolejnych 3 km jest zjazd z prawego pasa do moszawu Udim . Po lewej stronie mija się tutaj osiedle Ramat Poleg w Natanji .


Kolejnym ważnym punktem na autostradzie jest węzeł drogowy z drogą nr 553

. Można tu zjechać do położonych na lewo od drogi osiedli Natanji (Ramat Poleg i Kiriat Nordau), oraz do położonych na prawo moszawów Kfar Netter i Beit Jehoshua . Przy węźle drogowym znajduje się strefa przemysłowa Natanji z licznymi zakładami przemysłowymi, ośrodkami naukowo-doświadczalnymi i centrum handlowym. Po przejechaniu 2 km jest drugi węzeł drogowy przy strefie przemysłowej. Jest to jednocześnie skrzyżowanie z drogą nr 5611
. Można tędy dojechać do położonego na prawo miasteczka Even Yehuda . Następnie przejeżdża się pod wiaduktem Ha-Ashdud, którym przebiega droga łącząca osiedla Natanji: Ramat Hen i Ben Tsijon z Kiryat Rabin i Ne'ot Ganim. Najważniejszym węzłem komunikacyjnym w Natanji jest jednak rozległy węzeł drogowy autostrady nr 2 z drogą ekspresową nr 57
. Na lewo od tego miejsca znajduje się centrum Natanji, natomiast na prawo jest strefa przemysłowa i duże centrum handlowe. Można tędy także zjechać do położonego na prawo moszawu Beit Yitzhak .

Po wyjechaniu z Natanji mija się położony na lewo moszaw Avihayil i przejeżdża się pod wiaduktem, którym przebiega lokalna droga łącząca moszaw Avihayil z położonymi na wschodzie moszawami Beit Yitzhak, Kfar Yedidia i Hadar Am . Za wiaduktem autostrada lekko wykręca w kierunku północno-zachodnim i dojeżdża do węzła drogowego z drogą nr 5710 . Można tutaj zjechać do położonego na lewo moszawu Havatzelet HaSharon i wioski Zuqi Yam oraz do położonych na prawo od autostrady wioski Bat Hen oraz moszawów Givat Shapira i Beitan Aharon .

Po przejechaniu 3 km znajduje się węzeł drogowy z drogą nr 5720

. Można tutaj zjechać do położonego na lewo moszawu Beit Yanay oraz położonych na prawo wioski Hofit oraz moszawów Kfar Vitkin i Beit Herut . Autostrada biegnie dalej na północ tuż przy wybrzeżu Morza Śródziemnego . Za rzeką autostrada wykręca w kierunku północno-wschodnim i mija położony na wybrzeżu moszaw Mikhmoret .

Po kolejnych 2 km dojeżdża się do położonego na prawo lasu Hadera, natomiast po lewej stronie rozpoczynają się pierwsze nadmorskie osiedla Hadery : Eli Cohen, Givat Olga i Kidmat Yam. Następnie dojeżdża się do węzła drogowego, w którym istnieje możliwość zjazdu do centrum Hadery. Przy wyjeździe z Hadery mija się położone po prawej stronie autostrady Centrum Medyczne Hillel Yaffe. Następnie przejeżdża się mostem nad rzeką Hadera i dojeżdża do węzła drogowego z drogą ekspresową nr 65

. Można tu zjechać do elektrowni i portu Hadera , a także do kibucu Sedot Yam i wioski Cezarea .

Od tego miejsca autostrada wykręca łagodnie na północny wschód i mija łukiem po lewej stronie Cezareę i położony przy niej kompleks pól golfowych . Po prawej stronie mijane jest miasto Or Aqiva , nie ma jednak tutaj bezpośredniego zjazdu z autostrady. Trwają przygotowawcze prace budowlane do budowy nowego węzła drogowego w tym miejscu.

Następnie autostrada kieruje się na północ mijając kolejno: moszaw Bet Hananya (po prawej), miejscowość Dżisr a-Zarka (po lewej), dwa mosty na rzekach Ada i Tanninim, oraz kibuc Maagan Michael (po lewej). Po czym autostrada przejeżdża wiaduktem nad linią kolejową Israel Railways i dociera do węzła drogowego z drogą ekspresową nr 70 . Można tą drogą zjechać do miasta Zikhron Ya'aqov i miasteczka Fureidis .

Przez kolejne 15 km autostrada mija kolejno: moszaw Dor i kibuc Nahsholim (po lewej), moszaw Ein Ayala (po prawej), moszaw HaBonim (po lewej), moszawy Tsrufa i Geva Karmel oraz kibuc Ein Carmel (po prawej), a także kibuc Newe Yam (po lewej). Następnie mija łukiem wioskę Atlit i dojeżdża do węzła drogowego z drogami nr 721

i nr 7110
. Po czym autostrada łagodnie wykręca w kierunku północno-zachodnim i dalej biegnie przy samej nadbrzeżnej plaży na północ, mijając kolejno przez 9 km: moszaw Megadim , kibuc HaHoterim i strefę przemysłową przy mieście Tirat Karmel . Po jej minięciu dociera do południowych przedmieść Hajfy i węzła drogowego z drogą ekspresową nr 4
. Autostrada nr 2 w tym miejscu kończy swój bieg.

Plany rozbudowy

Istnieją plany dalszej rozbudowy i modernizacji autostrady. Między innymi w styczniu 2007 rozpoczęto budowę tunelu pod górą Karmel , tak aby ominąć zatłoczone centrum Hajfy.

Przypisy

  1. A Sabbath of Terror ( ang. ). W: Time [on-line]. [dostęp 24 października 2008].

Zobacz też

Linki zewnętrzne



Inne hasła zawierające informacje o "Autostrada 2 (Izrael)":

Wag ...

Odense ...

Linz ...

Grenoble ...

Fosforan wapnia ...

1972 ...

1986 ...

1977 ...

Tablica rejestracyjna ...

Chrześcijaństwo ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Autostrada 2 (Izrael)":

02a Pojęcia podstawowe - część 1 (plansza 5) ...

02a Pojęcia podstawowe - część 1 (plansza 1) ...

221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie