Autostrada 1 (
hebr.
: כביש 1) - główna
autostrada
w
Izraelu
, łącząca
Tel Awiw
z
Jerozolimą
. Od Ramat Shlomo jest to
droga ekspresowa
, która na wysokości
Bet HaArava
przechodzi w drogę ekspresową 90 biegnącą wzdłuż
rzeki Jordan
od
Jeziora Galilejskiego
do
Morza Martwego
.
Autostrada jest bardzo przeciążona, szczególnie przy wjazdach do Tel Awiwu i Jerozolimy. Droga prowadzi przez trudną górską okolicę i z tego powodu posiada wiele zakrętów. Wpływa to na dużą ilość wypadków samochodowych. Podjazdy górskie powodują także spowolnienie jazdy samochodów ciężarowych, co jest dodatkowym czynnikiem utrudniającym ruch.
Historia budowy
Odcinek drogi pomiędzy
Latrun
a Jerozolimą idzie mniej więcej trasą starożytnej drogi łączącej
Jaffę
i Jerozolimę. Droga ta została wybrukowana przez
Turków
w latach 60.
XIX wieku
i od tego czasu służyła jako główny szlak komunikacyjny z wybrzeża do Jerozolimy.
Podczas
Wojny o Niepodległość
w
1948
odcinek drogi na wysokości Latrun został zajęty przez
Jordańczyków
, którzy odcięli w ten sposób Jerozolimę od pomocy z wybrzeża. Wymusiło to na Izraelczykach uruchomienie komunikacji drogowej na nowej trasie, nazwanej Drogą Męstwa (
hebr.
: Derekh Ha'Gvura) - fragmenty współczesnej
autostrady nr 38
i
nr 44
. W
1965
przeprowadzono prace budowlane, poszerzając starą drogę pomiędzy Sha'ar HaGai a Jerozolimą do czterech pasów jezdni. Jednak droga została otwarta dla ruchu na całej swojej długości dopiero po
Wojnie sześciodniowej
w
1967
. W latach 70.
XX wieku
wybudowano obwodnicę Abu Ghosh.
Prace budowlane w rejonie Jerozolimy
W
1978
otwarto nowy odcinek autostrady, łączący Sha'ar HaGai z
portem lotniczym im. Dawida Ben-Guriona
. Pomimo, że nowa droga była dłuższa o około 10
km
, to znacznie szybsza i bezpieczniejsza. Jedną z pierwszych osób, które jechały po tym nowym odcinku autostrady był
egipski
prezydent
Anwar Sadat
, który w
1977
odwiedził Izrael.
W
1998
poszerzono odcinek pomiędzy
Gannot
a
Ben Shemen
do sześciu pasów. W latach
1999
-
2003
, podczas budowy
Autostrady nr 6
całkowicie przebudowano węzeł drogowy przy Ben Shemen. Poszerzono wówczas odcinek drogi do
Kfar Daniel
do ośmiu pasów. Pomimo tych wszystkich prac modernizacyjnych, autostrada 1 nie spełnia wszystkich standardów wymaganych od autostrad, głównie z powodu wąskich poboczy, niebezpiecznych oraz stromych podjazdów, i ograniczenia prędkości miejscami do 80
km/h
. To właśnie dlatego od Sha'ar HaGai jest to
droga ekspresowa
.
W ostatnich latach przeprowadzono poważne prace budowlane przy budowie linii szybkiej kolei
Israel Railways
z Tel Awiwu do Jerozolimy. Nowa linia kolejowa w trzech punktach przecina autostradę, co wymagało wybudowania tuneli i nowych węzłów drogowych w rejonie Jerozolimy.
Przebieg
Autostrada nr 1 rozpoczyna się na południowo-wschodnich przedmieściach Tel Awiwu. Na wysokości
stacji kolejowej Tel Awiw HaHagana
odłącza się ona w kierunku południowo-wschodnim od
autostrady nr 20
(
Ayalon Highway). Pomiędzy dwoma nitkami autostrady biegnie koryto rzeki Ayalon oraz linia kolejowa
Israel Railways
. Po około 0,5
km
autostrada przebiega pod
wiaduktem
, którym biegnie droga nr 461
. Po następnym 1 km nitka wschodnia przebiega nad rzeką Ayalon, a nitka zachodnia przebiega nad torami kolejowymi. Następnie autostrada wykręca łagodnym łukiem w kierunku wschodnim i nad drogą przebiega niewielki wiadukt, którym przebiega droga rolnicza. Po kolejnym 1 km po stronie południowej autostrady rozpoczynają się zabudowania miejscowości
Azor
, która jednak nie ma bezpośredniego wjazdu na autostradę. W celu usprawnienia miejskiej komunikacji, nad autostradą poprowadzono wiadukt z lokalną drogą.
Po następnych 1,5 km znajduje się rozległy węzeł drogowy, z bezkolizyjnymi zjazdami na
autostradę nr 4
i położoną 1 km na południe
drogę ekspresową nr 44
. Przy tym węźle drogowym, od strony północnej znajduje się
moszaw
Gannot
, a od strony południowej moszaw
Mishmar HaShiv'a
.
Po kolejnych 1,5 km nitka północna przebiega wiaduktem nad linią kolejową, która kieruje się w stronę
międzynarodowego portu lotniczego im. Ben Guriona
. Po następnych 0,5 km znajduje się węzeł drogowy z wiaduktem, którym biegnie droga nr 412
. Na południe od węzła jest miasteczko
Bet Dagan
, a na północ moszaw
Hemed
.
Po około 2 km nitka południowa przebiega wiaduktem nad linią kolejową i autostrada wykręca w kierunku portu lotniczego im. Ben Guriona. Po drodze mija pod wiaduktem lokalną drogę łączącą położoną na południu wioskę
Kfar Chabad
z położonym na północ moszawem
Zafrija
. Przebiegając przy terminalu lotniska, autostrada mija po stronie południowej moszawy
Yagel
i
Ahi'ezer
, oraz lokalną drogę nr 4044. Na wysokości starego terminala lotniska znajduje się bezkolizyjny węzeł drogowy łączący autostradę z portem lotniczym im. Ben Guriona poprzez lokalną drogę nr 453
, która łączy się dalej z
drogą ekspresową nr 40
i
drogą ekspresową nr 46
. Następnie nad autostradą przebiega wiadukt z linią kolejową biegnącą z portu lotniczego Ben Guriona w stronę
Ramli
, a po 0,5 km pod autostradą przebiega linia kolejowa z położonego bardziej na północy miasta
Kfar Saba
. Zaraz za tymi wiaduktami znajduje się węzeł drogowy, w którym pod autostradą przebiega
droga ekspresowa nr 40
. Można tutaj zjechać do położonych na południe miast Ramla i
Lod
.
Następnie autostrada mija położony na południe moszaw
Ginnaton
i dochodzi do dużego węzła drogowego z płatną
autostradą nr 6
oraz z drogami nr 443 i nr 444
. Istnieje tutaj możliwość zjechania do moszawu
Hadid
i wioski
Ben Shemen
. W tym miejscu autostrada nr 1 wykręca na południe i razem z autostradą nr 6 mija moszaw
Kfar Daniel
, by po 4 km odłączyć się w kierunku południowo-wschodnim. Od tego miejsca (86
m
n.p.m.
) autostrada zaczyna wspinać się w Dolinę Ayalon w
Szefeli
.
Widok z powietrza na Autostradę 1 wijącą się wśród
Gór Judzkich
Po kolejnych 3 km, pod autostradą tunelem przebiega linia szybkiej kolei biegnącej do Jerozolimy. Po następnym 1 km znajduje się węzeł drogowy z autostradą nr 431
(
Riszon le-Cijjon
-
Kfar Shmu'el
), przy moszawie
Kfar Shmu'el
. Istnieje tutaj możliwość zjechania do położonego na północny wschód miasta
Modi'in-Maccabim-Re'ut
. Autostrada osiąga tutaj wysokość 117 m n.p.m. i po przejechaniu 2 km przebiega wiaduktem nad lokalną drogą łączącą położone na południe moszawy
Mishmar Ayalon
i
Kfar Bin Nun
z położonymi na północ
kibucem
Sha'alvim
i wioską
Nof Ayalon
.
Po następnych 2 km autostrada osiąga w rejonie monastyru
Latrun
wysokość 249 m n.p.m. Znajduje się tutaj węzeł drogowy z
autostradą nr 3
. Po kolejnych 3 km autostrada dochodzi do wysokości 290 m n.p.m. (
góry Judzkie
), na której jest węzeł drogowy z
drogą ekspresową nr 38
. Przy węźle znajduje się stacja benzynowa z parkingiem i punktem obsługi podróżnych. Istnieje tutaj możliwość zjechania do położonego na południe moszawu
Mesillat Syjon
.
Następnie autostrada wspina się na wysokość 650 m n.p.m. i po 6 km dociera do węzła drogowego z drogą nr 3955
przy moszawie
Sho'eva
. Istnieje możliwość zjechania tutaj do położonego dalej na południe moszawu
Shoresh
. Po kolejnym 1 km znajduje się zjazd na drogę nr 425
, prowadzącą do miejscowości
Qiryat Je'arim
oraz moszawów
Newe Ilan
i
Yad HaShemona
. W odległości 4 km znajduje się następny węzeł drogowy i nad autostradą wiaduktem przebiega droga nr 3975
. Można tutaj zjechać w kierunku północnym do miejscowości
Qiryat Je'arim
,
Abu Ghosh
, moszawu
Bet Neqofa
oraz kibucu
Qiryat Anavim
, a na południe do wiosek
Ein Naquba
i
Ein Rafa
.
W odległości 3 km znajduje się węzeł drogowy, w którym nad autostradą przebiega droga nr 3965. Jest to zjazd do miejscowości
Mevasseret Syjon
. Przy zjeździe jest stacja benzynowa z parkingiem i punktem obsługi podróżnych. Po pokonaniu następnych 3 km autostrada dociera do Jerozolimy. Jest tutaj zjazd do położonego na południe
Motza Illit
. Następnie autostrada wykręca ostro na północ i mija po stronie wschodniej osiedla
Motza
i
Romema
(jest zjazd). Po 1 km znajduje się węzeł drogowy z drogą nr 386
i autostrada wykręca na wschód przejeżdżając przez tunel w Nahal Sorek (długość 400 m). Po wschodniej stronie tunelu znajduje się podwójny węzeł drogowy z drogami nr 436 i 404
. Obie drogi przechodzą wiaduktami ponad autostradą. Można tędy zjechać do osiedla
Ramot
. W tym miejscu droga traci standard autostrady i dalej biegnie już jako droga ekspresowa 1. Po kolejnym 1 km jest zjazd do położonego na północ osiedla
Ramat Szlomo
. Po następnych 2 km jest skomplikowane skrzyżowanie i węzeł drogowy z przebiegającą wiaduktem drogą ekspresową nr 60
(zjazd do osiedla Pisgat Ze'ev). Następnie droga dociera do Jerozolimy Wschodniej oraz omija od północy i wschodu górę Scopus.
Po opuszczeniu Jerozolimy droga kieruje się na wschód, opadając w kierunku depresji rzeki
Jordan
. W odległości 5 km od Jerozolimy jest węzeł drogowy z drogą nr 417
. Jest tutaj kilka zjazdów do miasta
Ma'ale Adummim
. Ostatni zjazd znajduje się po 10 km (na drogę nr 437
). W tym miejscu droga traci standard drogi ekspresowej i dalej biegnie jako droga międzymiastowa.
Po kolejnych 3 km droga mija położoną na północ wieś
Kefar Adummim
. Przy zjeździe znajduje się stacja benzynowa. Kilometr dalej jest skrzyżowanie z drogą nr 458
, którą można dojechać do wioski
Alon
. Po 5 km jazdy przez pustynną okolicę dociera się do wioski
Mizpe Jerycho
, za którą droga mija punkt o wysokości 0 m n.p.m. Po następnych 5 km znajduje się kilka skrzyżowań z drogami prowadzącymi do moszawu
Vered Jerycho
i kibucu
Almog
. W tej okolicy droga biegnie już w depresji (- 230 m.p.p.m.). Droga nr 1 kończy swój bieg na południe od kibucu
Bet HaArava
, krzyżując się z drogą ekspresową nr 90
.
Plany rozbudowy
Obecnie trwają prace budowlane na wschodnim odcinku autostrady, pomiędzy
Ma'ale Adummim
a
Jerycho
.
Przy wjeździe do Tel Awiwu trwa budowa drogi ekspresowej, która ma odciążyć autostradę na odcinku pomiędzy portem lotniczym Ben-Guriona a Tel Awiwem. Budowa rozpoczęła się w
2007
, a jej ukończenie jest planowane na
2010
.
Potrzeba jest też pilna modernizacja autostrady na odcinku pomiędzy Sha'ar HaGai a Jerozolimą. Planowane jest poszerzenie drogi o dodatkowe pasy i złagodzenie podjazdów poprzez budowę nowego mostu i tunelu. Ziemia wydobyta przy budowie tunelu zostanie wykorzystana do poszerzenia drogi o 5
m
. Oczekuje się, że prace budowlane rozpoczną się w
2009
i potrwają przez 3,5 roku. Koszt budowy wyniesie 2,5
mld
NIS
. Pojawiły się jednak liczne protesty ze strony ekologów i budżet państwa jeszcze nie zatwierdził tej inwestycji.
Zobacz też
Linki zewnętrzne