Arhant (
pāli
.) (
sanskr.
. arahat;
hindi
Arihant अरिहन्त;
tyb.
draciompa;
chin
阿羅漢 āluóhàn, luóhàn;
kor.
arahan 아라한;
jap.
arakan, rakan;
wiet.
A la hán). Nazwa pochodzi od pālijskiego araha = godny, stąd – arahanta, arahant.
Popularna ludowa etymologia wyprowadza słowo od sanskryckiego ari "wróg" i hanti "zabił/ła", gdzie "wróg" to trucizny skalań. Tybetańskie tłumaczenie draciompa ("Niszczyciel Wrogów") opiera się na tej etymologii.
Buddyzm
W buddyzmie istnieje wiele szkół – co za tym idzie, różne jest rozumienie słowa "arahant".
Ogród przedstawiający opisy różnych arhatów (świątynia Hsi Lai,
Kalifornia
)
We
wczesnych szkołach buddyjskich
i tradycji
theravādy
to istota, który osiągnęła Oświecenie – spełniła arahattamagga, czyli ścieżkę wiodącą ku Oświeceniu. Jest to czwarty stopień "świętości":
- "Wkraczający w strumień" (pāli. sotāpanna)
- "Raz powracający" (pāli. sakadāgāmi)
- "Nie powracający" (pāli. anāgāmī)
- Arahant
Arahant to synonim
buddy
, często pojawiający się w
Kanonie palijskim
jako jedno z dziesięciu określeń oświeconego. W theravādzie często używa się tego słowa na określenie oświeconego ucznia
Sidhatthy Gotamy
. Arahant to ostateczny cel ścieżki – wyzwolenie się ostatecznie z wszystkich 10 pęt (pāli. saṃyojana):
- Poglądy o samoidentyfikacji (pāli. sakkāya-diṭṭhi)
- Niepewność (pāli. vicikicchā)
- Wiara we wskazania i rytuały (pāli. sīlabbata-parāmāsa)
- Pożądanie zmysłowości (pāli. kāmacchanda)
- Zła wola (pāli. vyāpādo)
- Pragnienie materialnego istnienia (pāli. rūpa-rāga)
- Pragnienie niematerialnego istnienia (pāli. arūpa-rāga)
- Próżność (pāli. māna)
- Nieuważność (pāli. uddhacca)
- Ignorancja (pāli. avijjā)
Zdobywa tym samym moce nadnaturalne, lecz nie one są najważniejsze. Po śmierci przechodzi w Parinibbanę ("Ostateczne Zdmuchnięcie").
Tutaj arahant nie jest tożsamy z Buddą, a jedynie uznaje się go za oświeconego ucznia Buddy (pāli. savakabuddha, sanskr. śrāvaka).
Dżinizm
W
dżinizmie
, termin arhat (lub arihant) jest synonimem dla Dżaina lub Tirthankara. Dżinijska Navakar Mantra zaczyna się od słów "Namo Arhantanam". Arihant zniszczył wszelaką karmę (ari = wróg, hant = niszczyciel) i tak osiągnął
Nirwanę
.