św. Jan Ewangelista - marmurowa rzeźba
Donatella
z lat (1408-1415)
Pierwszy List św. Jana [1 J lub 1 Jan] – księga
Nowego Testamentu
. Już od II wieku
Tradycja
przypisuje autorstwo listu
Janowi Apostołowi
, synowi Zebedeusza, a autorowi
jednej z Ewangelii
. Potwierdza to porównanie Listu z Ewangelią, bowiem istnieje szereg podobieństw między oboma dziełami, tak pod względem gramatycznym, stylistycznym (np. zastosowanie
antytez
) czy łączenie zdań za pomocą inkluzji (czyli zamknięcia pewnego fragmentu między dwoma takimi samymi słowami),
rytmika
. Zarówno Ewangelia, jak i List posiadają te same semityzmy (np. "czynić prawdę") czy wyrazy (np. "Słowo" na określenie Jezusa). Również podobieństwo tematów wskazuje na tego samego Autora, ponieważ oba dzieła mówią o tym, że:
-
Jezus Chrystus
oddaje swoje życie, aby zbawić świat oraz że jest to dzieło miłości;
- ten, kto miłuje
Ojca
, miłuje też
Syna
;
- miłość polega na zachowywaniu przykazań;
- szatan jest od początku grzesznikiem.
List był przeznaczony prawdopodobnie do grupy Kościołów, znajdujących się być może w
Azji Mniejszej
, i chociaż Jan nie był ich założycielem, to interesował się ich działalnością. Ich adresatami byli chrześcijanie, nawróceni z
judaizmu
, mówiący po
grecku
. Autor chce ich zapewnić, że znajdują się na drodze zbawienia, rozbudzić wiarę oraz przestrzec przed fałszywymi prorokami, którzy głosili
gnostycyzm
. Treść Listu jest bowiem skierowana przeciwko tezom gnostyków, którzy głosili, iż ten, kto posiada wiedzę, otrzymuje
zbawienie
. Autor kwestionuje również
doketyzm
.
Przesłaniem Listu poza wyżej wspomnianymi jest to, że "Bóg jest światłością" (1 J 1,5; 2,8-10), tzn. jest miłością (która objawiła się w wydaniu Syna, który umarł na krzyżu na przebłaganie za nasze grzechy), świętością, najwyższym dobrem, człowiek poprzez wiarę współpracuje z Jego dziełem zbawienia i staje się z Nim jednością, a miłość bliźniego jest nierozerwalnie związana z miłością Boga.
List został napisany na przełomie I i II wieku, przy czym powstał prawdopodobnie później od Ewangelii. Nie ma on charakteru typowo starożytnego (brakuje adresu i zakończenia; co ciekawe, adresy pojawiają się w
2.
i
3.
Liście, a nawet w
Apokalipsie
). Mimo to dzieło posiada wiele elementów charakterystycznych dla listów, takich jak odwołanie do warunków lokalnych, błędów, osobistych akcentów.
Zobacz też
Linki zewnętrzne
Źródło
- Ks. Józef Kudasiewicz, Wstęp do I Listu Jana [w:] Pismo Święte. Stary i Nowy Testament w przekładzie z języków oryginalnych (
Biblia Poznańska
), 2004 .