Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Linia kolejowa nr 4

Linia kolejowa nr 4

Linia kolejowa nr 4
Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie
mapa LK4
Dane podstawowe
Zarządca PKP PLK S.A.
Numer linii4
Tabela SRJP 100
Długość223,833 km
Rozstaw szyn 1435 mm
Sieć trakcyjna 3 kV
Prędkość maksymalna 250 km/h
Zdjęcie LK4

stacja Włoszczowa Północ
Przebieg


1Warszawa Centralna
30,604
1,056
1,057 Grodzisk Mazowiecki
1Katowice
14,574 Korytów
12Łuków
23,640575 → Marków-Świnice
23,542 Szeligi
57,381 Strzałki
22Radom
80,330573 → Radzice
80,470574 ← Zapowiedź
80,608 Idzikowice
25Dębica
92,142 Opoczno Południowe
124,808 Olszamowice
154,390 Włoszczowa Północ
572 ← Żelisławice
61Lubliniec
160,495571 → Knapówka
170,479 Psary
170,861570 → Starzyny
64Koniecpol
206,688 Góra Włodowska
223,484 182Tarnowskie Góry
224,050 Zawiercie
1Katowice
strona kolej.one.pl

Linia kolejowa nr 4, Centralna Magistrala Kolejowalinia kolejowa o długości 223,833 km, łącząca Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem . Wybudowana została w latach 1971 - 1977 .

Planowano jej przedłużenie na północ do Gdańska , roboty zostały rozpoczęte, ale przerwano je.

Spis treści

Przewoźnicy

PKP Intercity , Przewozy Regionalne (ruch pasażerski) i PKP Cargo (ruch towarowy)

Ruch pasażerski

Na linii nr 4 jeżdżą pociągi:

  • PKP Intercity – w komunikacji międzynarodowej:
  • Przewozy Regionalne – w komunikacji krajowej:

Ruch towarowy

Obsługa PKP Cargo, czasami prywatni przewoźnicy, mający odpowiednie licencje

Historia

Pierwotnie jej przeznaczeniem były przewozy towarowe i właśnie temu służyła zaraz po otwarciu. Już podczas jej projektowania ustalono geometrię trasy, która pozwalała na poruszanie się pociągów z prędkością powyżej 160 km/h, jednak nawierzchnia i sieć trakcyjna oraz urządzenia aktywne ( SHP , brak systemu sygnalizacji kabinowej) pozwalały na poruszanie się z prędkością maksymalną wynoszącą 160 km/h (do roku 1985 ograniczenie do 140 km/h). Przeszkodą był także brak elektrowozów zdolnych do osiągnięcia wyższych prędkości.

Obecnie niektóre odcinki trasy są przystosowane lub w trakcie przystosowywania (polegającego na wymianie właściwie wszystkiego: podtorza, nawierzchni torowej, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem) do prędkości 250 km/h (dla EZT , 200 km/h dla składów wagonowych) (odcinek Psary – Zawiercie 200 km/h import PLK).

W latach 2009-2011 na CMK będzie wprowadzany system sygnalizacji kabinowej zgodny ze standardem ETCS [1].

Ciekawostki

Rekord prędkości

Na CMK 11 maja 1994 został ustanowiony rekord prędkości na torach Europy Środkowo-Wschodniej – podczas testów włoskiego pociągu Pendolino (ETR 460 nr 007) uzyskano prędkość 250,1 km/h[2]. Trzeba jednakże zwrócić uwagę, że ze względu na brak nasypów na całej trasie i innych środków bezpieczeństwa linia nie nadaje się do obsługi szybkich połączeń (300-350 km/h), jak w przypadku TGV .

Włoszczowa Północ

Od 16 października 2006 jedynym otwartym dla pasażerów przystankiem kolejowym jest Włoszczowa Północ , na którym zatrzymywały się początkowo 3 pary pociągów: ekspresowy Ernest Malinowski relacji Warszawa-Kraków/Krynica, Tanich Linii Kolejowych Augustyn Kordecki relacji Gliwice-Warszawa Wschodnia (w poprzednim rozkładzie jazdy pociąg ten kursował z Częstochowy), sezonowy pospieszny do Zakopanego (z Poznania Głównego ) i Posp. Vltava Moskwa BiełorusskajaPraha hl.n. W listopadzie 2009 wskutek degradacji niektórych pociągów ekspresowych i IC do rangi TLK zwiększyła się liczba pociągów zatrzymujących się na stacji. Oprócz tego, od czerwca 2009 Włoszczowa Północ obsługiwana jest przez pociągi InterRegio .

Planuje się budowę drugiego przystanku osobowego, na węźle idzikowickim , ze względu na zapotrzebowanie ze strony miasta Opoczna i powiatu opoczyńskiego.

Podpory nieistniejącego wiaduktu Olimpijki nad nieistniejącą północną odnogą CMK

Północna odnoga CMK

Kolejnym etapem budowy magistrali miała być trasa do stacji Gdańsk Port Północny przez Wyszogród , Płock , Sierpc , Brodnicę , Malbork , lecz budowy zaniechano ze względu na niekorzystną sytuację ekonomiczną kraju w latach 80. Budowę linii po roku 2020 przewiduje Plan Zagospodarowania Przestrzennego woj. kujawsko-pomorskiego [3].

CMK miała krzyżować się z również niewybudowaną Olimpijką w okolicach Baranowa . Ciekawostką są betonowe słupy (patrz obok) pozostałe po niewybudowanym wiadukcie na planowanej krzyżówce.

Przypisy

Więcej informacji

CMK na Mazowszu


Inne hasła zawierające informacje o "Linia kolejowa nr 4":

Wag ...

Cava de' Tirreni ...

Brescia ...

Tiumeń ...

Odense ...

Linz ...

Tampere ...

Brno ...

Koszykówka ...

1972 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Linia kolejowa nr 4":

01 Znaki drogowe - tabliczki do znaków drogowych - część 1 (plansza 14) ...

01 Znaki drogowe - znaki poziome (plansza 5) ...

01 Znaki drogowe - znaki poziome (plansza 6) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie