Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Święconka

Święconka

Współczesnny koszyk Wielkanocny tzw. "Święconka" w Polsce

Święconka (w niektórych regionach Polskiświęcone; niem. Österliche Fleischweihe; Fleischweihe zu Ostern; Speisensegnung[1]; łac. benedictio agni et carnium in die Sanctae Paschae[2] – nazwa pokarmów (głównie mięsa, jaj, chrzanu, chleba etc.) święconych w Wielką Sobotę w Kościołach katolickich Polski , oraz graniczących ze Słowenią austriackich regionach Styrii , Karyntii , południowego Tyrolu oraz Bawarii [3]. Święcone oznacza również uroczyste śniadanie wielkanocne . Zwyczaj ten ma wczesnośredniowieczną tradycję, korzeniami sięgajacą prawdopodobnie czasów pogańskich[4][5];. Błogosławieństwo żywności zgodnie z tradycją sięga VII wieku, z chlebem i jajkami odnotowane od XII wieku. Obrzęd ten znany był w rycie mediolańskim, rzymskim i starohiszpańskim. O przyjęciu w Polsce tego obrzędu potwierdziły źródła z przełomu XIII i XIV wieku. Świadczą one o wpływach rzymsko-germańskich i czeskich na terenie Polski. Euchologię "Święconki" ujednoliciła reforma potrydencka w Rituale Romanum z 1614 , w Polsce od roku 1631 wg rytuału piotrkowskiego. Obrzęd ten był atakowany przez Reformację [6].

Obecnie w wielu miescowościach święcenie potraw odbywa się nie wewnątrz, a przed kościołem, gdzie na wystawionych stołach na czas obrzędu wierni pozostawiają koszyki. Błogosławieństwo potraw w tradycjnej formie przetrwało do dnia dzisiejszego w południowej Austrii , na Słowenii w regionach zamieszkałych przez Gottscheer oraz południowych Niemczech [7].

W obecnych czasach pokarmy mogą święcić kapłani , diakon , akolici oraz lektorzy (którzy przyjęli posługę lektoratu w stopniu do święceń kapłańskich i są alumnami wyższych seminariów duchownych).

W koszyczku wielkanocnym nie może przede wszystkim zabraknąć jajek (symboli nowego życia), w postaci kolorowych pisanek , kraszanek; baranka (dawniej formowanego z masła [8] lub ciasta ) w specjalnych formach, później cukrowego i z chorągiewką z napisem Alleluja , obecnie często z czekolady , a symbolizującego zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa ; soli (która miała chronić przed zepsuciem). Poświęcić należy również: chleb , wędlinę , chrzan , pieprz , ciasta świąteczne (pascha, lub paska, niem. Osterbrot; nl. Paasbrood, wł. pane votivo). Koszyczek, najczęściej z wikliny , przystraja się listkami bukszpanu [9].

Spis treści

Święconka w polskiej tradycji

Zwyczaj ten znany jest powszechnie w języku ogólnopolskim. Jedynie na Kaszubach przed 1945 był prawie nieznany, tam też zamożniejsi gburzy i szlachcice w wielką sobotę przywozili końmi proboszcza dla poświęcenia pożywienia świątecznego[10]. Święcenie potraw w Wielką Sobotę niegdyś odbywało się w Polsce na dworach szlacheckich [11], ponieważ poświęcone musiało być wszystko, co miało znaleźć się na świątecznym stole. Czynność ta jednak zajmowała zbyt wiele czasu proboszczom, biskupi stopniowo wprowadzili zakaz święcenia pokarmów w domach i zwyczaj ten przenieśli do kościoła. Jeszcze w okresie międzywojennym ubiegłego wieku w wiejskich parafiach przywożono w koszach, do poświęcenia, całość pokarmów przeznaczonych na śniadanie wielkanocne. W całej Polsce na stole wielkanocnym obok mięs i ciast stawia się koszyk ze święconką, drobne różnice wynikają tylko z lokalnych tradycji[12]. Śniadanie wielkanocne rozpoczyna zwyczaj dzielenia się poświęconym jajkiem, podobny w swej formie i symbolice do bożonarodzeniowego łamania się opłatkiem . Dawny zwyczaj na wsiach nakazywał, aby wracając ze święconym obejść dom trzy razy, zgodnie ze wskazówkami zegara, co miało wypędzić złe moce z gospodarstwa. W zamożnych domach na stole znajdowało się pieczone prosię, często z pisanką w pysku. Obok stały półmiski z mięsiwem, szynką, kiełbasą oraz ciasta. Głównym ciastem wielkanocnym do dzisiaj pozostała babka drożdżowa , tzw. baba wielkanocna . Popularne są również mazurki . Według badań CBOS (2000) w zwyczaju święcenia pokarmów w Wielką Sobotę uczestniczy 95% obywateli Polski[13]. Poza Polską z obyczajem tym możemy się jeszcze spotkać na Słowacji i w tej części Śląska Cieszyńskiego , która jest zamieszkana przez Polaków, a także wśród polskich emigrantów.

"Naobchodziwszy po kościołach obrzędowe groby w piątek i sobotę , gotowano się do uroczystej procesji niedzielnej , do święcenia bab i kołaczów, szołdr i jaj, aby spożywszy razem jajko powetować na mięsie uprzykrzony post . Pstre pisanki z tłuczeniem jaj o wygraną bawiły dzieci, barenek pieczony młodzież wiejska i miejska śpiewając pieśni wielkanocne obchodziła domy po dyngusie zbierając datki ..."

Aleksander Brückner . Encyklopedia staropolska (t.1-2, 1937 -1939; reprint: 1990 ); wybór ilustracji Karol Estreicher jr, str. 670, święta)

Pascha

U chrześcian wyznania prawosławnego tradycyjna "święconka" to słodki chleb, w tradycji rosyjskiej nazywany Кулич lub пасха[14]). Słodki "chleb" ma swoją Wielkanocną tradycję (pod różnymi nazwami) również na Białorusi, Węgrzech, Czechach, Grecji, Turcji i Armenii.

Przypisy

  1. "Fleischweihe (Speisenweihe) Zum Abschluss der 40 tägigen Fastenzeit vor Ostern gehört bestimmt die Osterjause welches heute noch "Weichfleischessn" genannt wird. (Weich – bedeutet Weihe, also Weihfleisch bzw. geweihtes Fleisch) Für diesen Zweck wird ein Schinken schon am Morgen mit "geweihtem Feuer" gekocht. Würste, eine geselchte und gekochte Zunge, gefärbte Ostereier, Krenn und ein Kärnter Reindling gehören auch dazu. Diese Speisen werden in einen Korb gegeben und mit einem schön bestickten Tuch (Weihkorbdecke) bedeckt. Mit diesem Korb geht die Bäuerin bzw. die Hausfrau zur Kirche oder zu einer Kapelle, mancherorts auch in ein Bauernhaus, wo ein Priester die Fleischweihe bzw. Speisenweihe abhält. Nach der Weihe wird in manchen Familien schon die Osterjause abgehalten. Viele Familien werden jedoch erst nach der Auferstehungsfeier in der Kirche das "Weichfleisch" essen." [w:] Brauchtum aus dem Lavanttal – Ostern
  2. für die vorösterliche »Fleischweihe« (benedictio agni et carnium in die Sanctae Paschae) oder zu gleichem Anlaß nach der Fastenzeit die Weihe
  3. "Ost er tage gebührt sich die Eier- Salz- Brod< und Fleischweihe. Die rothen Eier und Wecken, welche der Dod dem ..." [w:] Bavaria: Oberpfalz und Regensburg. 1803. s. 309
  4. Leopold Kretzenbacher. Ethnologia Europaea: Studienwanderungen und Erlebnisse auf volkskundlicher 1986. s. 159
  5. Roman Landowski. Dawnych obyczajów rok cały: między wiarą, tradycją i obrzędem. 2000. s. 205
  6. Ks, Marian Pisarzak MIC. Błogosławienie pokarmów wielkanocnych. Kontekst paschalny i postny. op. cit. Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych w Polsce. Studium historyczno-liturgiczne. Warszawa 1979, ss. 378. [przypisy tamże]
  7. Oficjalna strona Diecezji Gurk "Dieser Brauch wird besonders in Bayern, Südtirol und Österreich gepflegt. Er lässt sich bis ins 7. Jahrhundert zurückverfolgen. Speisen wie Eier und Fleisch, deren Genuss in der strengen mittelalterlichen Fastenordnung verboten war, gewannen durch diese österliche Segnung im Volksglauben besondere Bedeutung und Kräfte."
  8. "na Rusi z masła ulepiony" [w:] Aleksander Brückner . Encyklopedia staropolska t.2. s. 670
  9. Lud: organe de la Société polonaise d'ethnologie, t. 84 Polskie towarzystwo etnologicane, Towarzystwo ludoznawcze we Lwowie. 2000. s. 109; "Fleischweihe – Die Segnung der Osterspeisen (Schinken und Würste, Eier, Kren, Reindling ... u.a. ) gehört zu den bestbesuchten kirchlichen Feiern. Sie wird oft auch im Freien vor Kapellen oder Bildstöcken abgehalten, um die Verbindung dieses Brauches mit der erwachenden Natur auszudrücken. Die Speisen in den mit Blumen geschmückten Körben sind oft mit kunstvoll gestickten Weihkorbdecken im typischen Kreuzstichmuster abgedeckt." [w:] Karyntia [1]
  10. Jan Perszon. Na brzegu życia i śmierci: zwyczaje, obrzędy oraz wierzenia pogrzebowe. 1999 s. 614
  11. "Do zamożniejszych gospodarzy, dworów szlacheckich i magnackich, może na wzór miast, ksiądz przybywał osobiście". [w:] Dorota Simonides . Folklor Górnego Śląska . 1989 s. 204]
  12. "jajka, szynka i biała kiełbasa, chleb, sól, pieprz, chrzan, ciasto". [w:] Łódzkie studia etnograficzne, 1992 . Łódź , t. 65. s. 65; "wielkanocna baba, jajka, baranek, masło, kiełbasa, słonina, wędzonka, chrzan, sól. Świąteczne baranki mogą być wykonywane z cukru" [w:] Adam Bartosz. Rzepiennik Strzyżewski: materiały etnograficzne. Tarnów . 1992. s. 52; "kiełbasa, jaja, pieprz, sól, bochenek chleba, oliwę, ocet, wódkę, ser, masło i chrzan" [w:] Józef Burszta, Stanisław Błaszczyk. Kultura ludowa Wielkopolski : 1960. s. 439; "wchodziła przeważnie kiełbasa, czasem szynka gotowana, jajka malowane, czasem chrzan, pieprz, masło." [w:] Teresa Karwicka. Kultura ludowa Ziemi Dobrzyńskiej . 1979. s. 196.
  13. Komunikat CBOS Wielki Post i Wielkanoc w rodzinach, 2000, oprac. Bogna Wciórka
  14. "Кулич (пасха, паска) – обрядовый хлеб, обязательная принадлежность пасхального стола. Обычай освящения хлеба и угощение им на Пасху имеет как христианские, так и языческие корни." [tłum.] Kulicz (Wielkanocna Pascha) – rytuał błogasławieństwa chleba. Obowiązkowa, tradycyjna potrawa na stałach wielkanocny wyznawców prawosławia. [w:] The Russian Museum of Ethnography [2] .

Zobacz też

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Święconka":

Wielkanoc ...

Nietoperze ...

Święconka Współczesnny koszyk Wielkanocny tzw. "Święconka" w PolsceŚwięconka (w niektórych regionach Polski – święcone; niem. Österliche Fleischweihe; ...

Antoni Olszewski (minister) ...

Wielka Sobota ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Święconka":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie