Mury zbudowanego przez rzymian zamku w Edessie.
Şanlıurfa dawniej Edessa - miasto w dzisiejszej południowo-wschodniej
Turcji
. W starożytności, Edessa była centrum chrześcijaństwa syryjskiego znanym m.in. z nie ręką ludzką uczynionego wizerunku Chrystusa -
Mandylionu
oraz szkoły teologicznej
Efrema Syryjczyka
.
Nazwa
Miasto było znane pod wieloma nazwami: Ուռհա (Urhai) po
armeńsku
, ܐܘܪܗܝ (Urhāy) po
syriacku
, Riha po
kurdyjsku
, الروها (Ar-Ruha) po
arabsku
, Ορρα (Orra) i Ορροα (Orroa) po
grecku
.
Bizantyjczycy
nazwali miasto Justinopolis, jednak jego najbardziej znaną nazwą jest ta nadana przez
Seleucydów
: Εδεσσα (Edessa). Nazwa turecka Urfa została zmieniona w
1984
przez turecki parlament poprzez dodanie doń członu Şanlı oznaczającego wielki, zwycięski (uczyniono tak by upamiętnić opór miasta w tureckiej wojnie niepodległościowej z lat
1919
-
1923
).
Początki miasta
Tradycja głosi, że Edessa była pierwszym miastem założonym po
Potopie
. Nawet jeżeli to nieprawda, to z pewnością dzisiejsza turecka Urfa ma swoje korzenie w zamierzchłej starożytności.
Biblia
podaje, że patriarcha
Abraham
urodził się w Ur, co niektórzy odnoszą do Urfy, zamiast do Ur chaldejskiego. Pamięć Abrahama czczona jest przez
muzułmanów
w miejscowym meczecie.
Za czasów
diadochów
(
III w. p.n.e.
) władca
Syrii
Seleukos I Nikator
osiedlił w istniejącym już wcześniej mieście Orrhoe (t. Osrhoe – nazwa pochodząca prawdopodobnie od lokalnych władców imieniem
Chosroes
) żołnierzy greckich pochodzących z
Macedonii
. Na pamiątkę stolicy Macedonii Edessy (noszącej dziś nazwę Wodena) żołnierze nazwali jej imieniem zasiedlone miasto. W czasach
hellenistycznych
leżąca na
jedwabnym szlaku
Edessa stała się jednym z ważniejszych ośrodków miejskich ówczesnej Syrii.
W II poł.
II w. p.n.e.
na terenach otaczających Edessę plemiona przybyłe z północnej
Arabii
utworzyły królestwo
Osroene
pod rządami dynastii Abgarów (
132 p.n.e.
-
244
n.e.). Państwo to, leżące na pograniczu
Rzymu
i
Partii
, pozostawało w zależności na przemian od jednego i drugiego mocarstwa. Po długoletniej okupacji Rzymianie w
244
wcielili królestwo Osroene bezpośrednio do swego imperium. Edessa stała się ważnym pogranicznym garnizonem rzymskim,
Edessa chrześcijańska
Chrystianizacja Edessy
Edessa była jednym z pierwszych ośrodków
chrześcijaństwa
– pod przyjazną chrześcijaństwu władzą Abgarów skupiska chrześcijan istniały tu jawnie już w połowie
II
w. Według legendy pierwszym
biskupem
Edessy był uczeń samego
Chrystusa
Addai. Jednak według tradycji kościelnej
sukcesję apostolską
biskupi Edessy otrzymali od Serapiona, biskupa
Antiochii
(
190
-
203
). Lecz w odróżnieniu od Antiochii, w której mówiło się po
grecku
, językiem dominującym był
język syryjski
.[2]
W
197
odbył się pierwszy synod. Około 204 r., król Edessy
Abgar IX
(
ang.
) nawrócił się na chrześcijaństwo. Dzięki temu chrześcijaństwo w Edessie i okolicach rozkwitło, zbudowano też liczne monstery w dolinie Torâ-dOurhoï.
W
232
sprowadzono do Edessy z
Indii
relikwie
świętego Tomasza apostoła
.
Rzymskie prześladowania w
III
w. pozostawiły pamięć o wielu męczennikach.
W tym samym czasie misjonarze z Edessy nawrócili na chrześcijaństwo sporą część
Mezopotamii
i
Persji
– ich dziełem było ustanowienie kościoła w imperium
Sasanidów
.
Mandylion
W Edessie przechowywano
Mandylion
– wizerunek Chrystusa "nie ręką ludzką uczyniony".
Z jego przybyciem do miasta związana jest opowieść o królu
Abgarze V
, władcy
Edessy
, po raz pierwszy zanotowana przez
Euzebiusza z Cezarei
: kiedy zachorował na
trąd
, wysłał swego sługę
Ananiasza
, przez którego prosił Jezusa, którego sława uzdrowiciela była już wówczas głośna, aby przybył z Judei. Chrystus nie mógł jednak spełnić prośby króla, o czym zawiadamiał go w liście. Jezus obiecał też, że po jego śmierci do Abgara uda się jeden z jego uczniów (wspomina się Tadeusza), celem uzdrowienia władcy. W liście znajdowało się również zapewnienie, że Edessa nie zostanie nigdy zdobyta przez wrogów. Euzebiusz cytował tekst obu listów (Abgara do Chrystusa i Chrystusa do Abgara), które potem - często w nieco zmienionej wersji - krążyły po świecie chrześcijańskim w formie amuletów. Samą korespondencję uznano za apokryficzną już w dekrecie
Gelazjusza
(pocz. VI w.).
Przekazanie
Mandylionu
z Obliczem Chrystusa przez obywateli Edessy bizantyjczykom w 944 r. Anonim, XIII w.
W późniejszych wersjach legendy (począwszy od VI w.) wspomina się, że Abgar poprosił swojego wysłannika, aby w przypadku gdyby Chrystus nie mógł przybyć, sporządził jego portret[3][4] . W Jerozolimie okazało się jednak, że posłaniec nie jest w stanie namalować oblicza Zbawiciela. Wówczas Chrystus przyłożył chustę do swojej twarzy i w ten sposób powstał portret, którego kontemplacja uzdrowiła króla.
Począwszy od VI w. w Edessie przechowywano przedmiot, utożsamiany z mandylionem. Powszechnie przypisywano mu cudowną właściwość ochrony miasta przed wrogami. W wielu przekazach mówi się o cudownym ocaleniu Edessy w czasie najazdu perskiego. Niedługo potem Edessa padła jednak łupem Arabów. W X w. ekspansję na wschód podjęło cesarstwo bizantyńskie; w 944 wojska Bizancjum stały pod Edessą. Cesarz
Roman Lekapen
zgodził się na odstąpienie od oblężenia, pod warunkiem wydania przez Arabów mandylionu. Cudowny wizerunek został zabrany do Konstantynopola, do którego wieziono go w niezwykle uroczystej atmosferze 15 sierpnia 944 r. O wydarzeniach tych opowiada
Opowieść o wizerunku z Edessy
autorstwa cesarza
Konstantyna Porfirogenety
.
W źródle tym zreferowana jest również "brakująca" część historii mandylionu. Wspomina się tam, że następca Abgara V, Ma'nu V bar Abgar (panował 50 - 57 n.e.) powrócił do pogaństwa, obraz został zamurowany w ścianie miasta, a o miejscu tym zapomniano. W czasie oblężenia Edessy przez króla
Persów
Chosreoesa (554), biskupowi edeskiemu zostało objawione miejsce w którym znajdował się obraz Nie ręką ludzką uczyniony. Kiedy rozebrano zewnętrzne murowanie, mieszkańcy zobaczyli nie tylko pięknie zachowaną ikonę, ale także odcisk liku na glinianej desce (czrepii), która zakrywała obraz. Od tego zdarzenie bierze początek wersja ikony Zbawiciel na czrepii, gdzie zamiast mandylionu twarz Zbawiciela przedstawiona jest na jednolitym tle o fakturze kamiennego muru lub drewnianej deski.
Szkoła teologiczna
Na początku IV w. Edessa stała się
metropolią
kościelną kraju Osroene z jedenastoma
sufraganiami
, podległą
patriarsze Antiochii
. Edessa była wówczas ośrodkiem chrześcijańskiej nauki i kultury.
Po zajęciu przez Persów miasta
Nisibis
w
363
r., święty
Efrem Syryjczyk
przeniósł do Edessy tamtejszą
Szkołę teologiczną
(
fr.
).
Na początku V w. jednym z jej aktywnych wykładowców był
Ibas z Edessy
, popularyzator nauczania
Teodora z Mopswestii
na terenie
Bliskiego Wschodu
. Był on zwalczany przez biskupa Edessy
Rabbulasa
(zm. ok. 435 r.), a następnie, po jego śmierci został wybrany jego następcą. List Ibasa do Marisa, biskupa Hardaszir w Persji, pisany z
Soboru efeskiego
(431 r.), opisujący nauczanie
Cyryla Aleksandryjskiego
został w 553 r. włączony w tzw.
Trzy Dzieła
i potępiony przez
V Sobór powszechny
w
Konstantynopolu
.
Ze względu na przeważający w szkole
nestorianizm
, została ona zamknięta przez cesarza
Zenona
w
489
. Jej wykładowcy i studenci znaleźli azyl w
Persji
, przenosząc się z powrotem do
Nisibis
. Od tej pory Edessa stała się ośrodkiem
monofizytyzmu
. W czasach
Justyniana I Wielkiego
biskup Edessy
Jakub Baradeusz
położył podwaliny pod monofizycki syryjski
kościół jakobicki
, organizując od podstaw jego hierarchię i sieć parafialną.
VII - XI wiek
W
609
zdobyli ją
Persowie
, lecz szybko została odzyskana przez Bizancjum. W
640
została zdobyta przez
Arabów
, pod których panowaniem pozostawała do
1031
, kiedy to arabski gubernator poddał ją Bizantyjczykom. Potem miasto kolejno opanowywali Arabowie, ponownie
Grecy
,
Turcy seldżuccy
(
1087
-
1098
), wreszcie na dłużej –
krzyżowcy
.
Hrabstwo Edessy
Krzyżowcy utworzyli w okolicach miasta
Hrabstwo Edessy
(
1098
-
1144
) – najdalej wysunięty na północ i wschód organizm polityczny spośród łacińskich zdobyczy w Palestynie. Ze względu na swe graniczne położenie
Hrabstwo Edessy
nie było organizmem o tak rozwiniętym ustroju, jak
Królestwo Jerozolimskie
. Władza hrabiów miała charakter daleko bardziej despotyczny, niż feudalny. Ludności łacińskiej było niewiele, rządy hrabiów opierały się na warstwie ormiańskich urzędników, wyszkolonych na modłę bizantyjską. Kolejnymi hrabiami Edessy byli:
Islam w Edessie
W
1144
Zengi
, turecki
bej
Mosulu
, zdobył Edessę i zrównał ją z ziemią, co zapoczątkowało jej upadek. Następnie walczyli o nią, ze zmiennym powodzeniem, tureccy sułtanowie
Aleppo
,
Mongołowie
i
Mamelucy
. Od
1637
miasto należało już na stałe do
Imperium Ottomańskiego
. Początkowo znaczną część ludności miasta i okolic stanowili syryjscy chrześcijanie różnych wyznań (
jakobici
,
ormianie
i
katolicy
), ale w wyniku ucisku tureckiego, ukoronowanego masakrami w latach
1895
i
1915
, chrześcijanie wyginęli albo uciekli. Obecnie miasto jest zamieszkane przez
Turków
i
Kurdów
. Szybki wzrost liczby ludności datuje się od połowy
XX
w.
Mieszkali w Edessie
W Edessie mieszkali:
Edessa-Şanlıurfa dziś
Şanlıurfa liczy ponad 650 tys. mieszkańców. Jest ośrodkiem przemysłu i handlu, a także centrum administracyjnym
prowincji Şanlıurfa
(
ang.
).
Zobacz też
Bibliografia
- M. Tycner-Wolicka, Opowieść o wizerunku z Edessy. Cesarz Konstantyn Porfirogeneta i nieuczyniony ręką wizerunek Chrystusa, Kraków 2009.
- Walter Bauer, Orthodoxy and Heresy in Earliest Christianity, 1934
- A. von Gutschmid, « Untersuchungen über die Geschichte des Könligliches Osroëne », w: Mémoires de l'Académie impériale des Sciences de St.-Petersbourg, seria 7, tom. 35.1, Sankt-Petersburg 1887.
- J.B. Segal, Edessa, The Blessed City, Oxford and New York, University Press, 1970.
Przypisy
- ↑
Şanlıurfa: divisions administratives (population et superficie).
(
fr.
•
ang.
•
niem.
•
hiszp.
). W: World Gazetteer [on-line]. [dostęp 2010-08-30].
- ↑ Por. K. S. Latourette: A History of the Expantion of Christianity. Wyd. 4. T. 1: The First Five Centuries. Grand Rapids, Michigan: The Paternoster press, 1971, ss. 101-102. .
- ↑ Jacek Stachiewicz, Skarby podkarpackie, Nr 3(16)2009, s. 4-10, ISSN 1898-6579
- ↑ tamże: Jarosław Giemza, Replika Jackowi Stachiewiczowi, s. 12-13