Śmigło Hamilton Standard 54H60
Śmigło – rodzaj
pędnika
, urządzenie służące do przetwarzania
momentu obrotowego
(a ściślej
mocy
) napędzającego
silnika
na
siłę ciągu
. Siła ta powstaje podczas ruchu obrotowego śmigła w wyniku różnicy ciśnienia przed i za powierzchnią składających się na śmigło łopat. Oprócz łopat śmigło posiada również piastę. Niektóre śmigła mają urządzenia do zmiany kąta natarcia (może być zmieniany ręcznie lub automatycznie tzw. skok śmigła}, do ustawienia w tzw.
chorągiewkę
(po awarii silnika), do odladzania
krawędzi natarcia
.
Śmigła stosuje się do napędu
samolotów
,
motoszybowców
,
poduszkowców
,
motolotni
itp.
Sprawność śmigła zmienia się wraz z prędkością samolotu. Przy dużych prędkościach samolotu (ok. Ma=0,8) sprawność śmigła gwałtownie spada.
Śmigła mogą być wykonane z drewna (najczęściej klejone), metalu lub
kompozytów
.
W małych samolotach najczęściej są stosowane śmigła dwułopatowe, o stałym skoku, w większych (dla poprawienia sprawności) stosuje się śmigła o zmiennym skoku (pełna regulacja skoku śmigła i ustawienie w chorągiewkę) oraz spotyka się śmigła o większej ilości łopat (od trzech do sześciu) i z reguły są to śmigła w pełni nastawne. Śmigła o liczniejszych łopatach określane są jako wentylatory.
W przypadku
silnika tłokowego
śmigło, posiadając duży
moment bezwładności
, pełni też rolę
koła zamachowego
.
Odpowiednikiem śmigła działającego w wodzie jest
śruba okrętowa
.