Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Księga, którą warto poznać...

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum

Od odwiedzono tę wizytówkę 2534 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum

 

 

Temat:  Księga, którą warto poznać…     

 

Scenariusz z wykorzystaniem dyskusji moderowanej

45 min

 

Cele lekcji

  • uczeń potrafi: dokonać podziału ksiąg biblijnych i podać ich przykłady; scharakteryzować przekłady Biblii; wymienić języki, w których została spisana Biblia; omówić sakralne, poznawcze i estetyczne funkcje Biblii

 

Metody nauczania

  • metoda aktywizująca ‒ dyskusja moderowana; praca z tekstem

 

Środki dydaktyczne

  • podręcznik, prezentacja PowerPoint Biblia – księga ksiąg, karta pracy

 

 

Przebieg lekcji:

 

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel odwołuje się do informacji z poprzedniej lekcji na temat świata judeochrześcijańskiego i zadaje pytania: „Co łączy świat judaizmu i chrześcijaństwa? Co oznacza termin Biblia i jakie jest jego pochodzenie? Jak można interpretować termin Biblia?”.

 

 

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pokazuje kolejne slajdy prezentacji PowerPoint i omawia zamieszczone na nich zagadnienia. Poleca uczniom, by w tym czasie sporządzili notatkę na temat podziału ksiąg biblijnych, kanonu, sposobów utrwalania Biblii oraz języków, w których została spisana.
  2. Uczniowie zapoznają się z podrozdziałami z podręcznika wprowadzającymi do omawiania Biblii (s. 75‒79). Wykonują zadanie 1. w karcie pracy, a następnie porównują swoje odpowiedzi.
  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat roli Biblii jako źródła wiedzy, nakazów etycznych i księgi o znaczeniu kulturotwórczym. Zadaje uczniom pytania:
  • „Co oznacza funkcja poznawcza danego dzieła? Czym się ona przejawia? Odpowiedzcie na przykładach różnych tekstów kultury”
  • „Kiedy możemy mówić o tym, że tekst kultury pełni funkcję sakralną? Co to oznacza?”
  • „Co to jest estetyka i jaką rolę odgrywa w życiu człowieka?”.

Jeśli uczniowie podadzą niepełne wyjaśnienie terminu estetyka, nauczyciel powinien uzupełnić informacje (estetyka, gr. asthetikos ‘odczuwający’, nauka o społecznych i psychologicznych źródłach powstania sztuki i poglądów na sztukę; piękno, poczucie piękna).

Dopiero wówczas można kontynuować dyskusję.

  1. Na polecenie nauczyciela uczniowie zapoznają się z podrozdziałem Jak odczytywać Biblię (podręcznik, s. 79). Na podstawie tego tekstu uczniowie uzupełniają zadanie 2. z karty pracy, a następnie prezentują swoje rozwiązania.

 

 

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozpoczyna dyskusję podsumowującą zajęcia. Będzie ona stanowić podstawę pracy domowej. Zadaje również pytania pomocnicze: „Jaką wartość dla współczesnego człowieka może mieć Biblia? Czym dla Ciebie – młodego człowieka żyjącego w XXI w. – jest Biblia?”.

 

 

Praca domowa

Czym dla Ciebie – młodego człowieka żyjącego w XXI w. – jest Biblia? Napisz pracę na podstawie zdobytych na lekcji wiadomości na temat Biblii, a także własnych spostrzeżeń i przemyśleń. Uzasadnij swoje stanowisko.

 

 

 

 


Karta pracy

Święta księga

 

  1. Uzupełnij tabelę informacjami na temat Biblii.

 

Biblia

znaczenie terminu

części Biblii

religie odnoszące się do Biblii

sposoby utrwalania Biblii

języki Biblii

przekłady Biblii i ich autorzy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Wymień wyznaczniki poszczególnych funkcji Pisma Świętego.

 

Funkcje Biblii

wyznaczniki funkcji sakralnej

wyznaczniki funkcji poznawczej

wyznaczniki funkcji estetycznej









 

 

 

 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie