Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz konkursu ekologicznego dla klas pierwszych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2833 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od wielu lat Święto Ziemi w naszej szkole na poziomie kształcenia zintegrowanego obchodzimy organizując „Show” ekologiczne. Celem tych zajęć jest przede wszystkim wprowadzenie uczniów poprzez zabawę w problem ekologii, który od kilku lat pojawia się w programie nauczania już na tym etapie kształcenia. Zajęcie organizacyjnie posiada charakter konkursu, lecz na końcu okazuje się, że nie ma zwycięzców i nie ma przegranych. W ogólnym podliczeniu punktacji wszyscy okazują się być najlepsi i wszyscy zasługują na nagrodę.

Ekologia to nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Zajęcia, które tutaj przedstawię noszą miano konkursu, ale w rzeczywistości są lekcją ekologii dla najmłodszych uczniów podstawówki.
Od wielu lat Święto Ziemi w naszej szkole na poziomie kształcenia zintegrowanego obchodzimy organizując „Show” ekologiczny. Celem tych zajęć jest przede wszystkim wprowadzenie uczniów poprzez zabawę w problem ekologii, który od kilku lat pojawia się w programie nauczania już na tym etapie kształcenia. Zajęcie organizacyjnie posiada charakter konkursu, lecz na końcu okazuje się, że nie ma zwycięzców i nie ma przegranych. W ogólnym podliczeniu punktacji wszyscy okazują się być najlepsi i wszyscy zasługują na nagrodę.
Zajęcie skierowane jest do wszystkich klas na poziomie klasy pierwszej. Każda klasa zobowiązana zostaje do wytypowania trzyosobowego zespołu, który będzie reprezentował wszystkich uczniów . W zajęciach biorą udział również kibice, dla których również przewidziane są zadania. Kibice śpiewają także piosenkę o tematyce ekologicznej . Może to być piosenka pani Majki Jeżowskiej „Planeta SOS” lub „Śmieciu precz”- wydawnictwo WSiP.
Zadania skonstruowane zostają w ten sposób, aby w jak najmniejszym stopniu wymagać wiedzy, a przede wszystkim dostarczać jej uczniom. Poprzez rozsypankę wyrazową, uzupełnianie luk w zdaniach, czy też działania praktyczne otrzymać informacje ważne, na temat ekologii.
Zajęcie odbywa się na holu, gdzie zawodnicy w danych zespołach zajmują miejsca przy stolikach, a kibice siedzą na materacach i przyglądają się zmaganiom.
Konkurs prowadziłam przez trzy kolejne lata roku szkolnego i przedstawię poniżej zadania do wyboru. Nigdy nie zmieniałam charakteru przebiegu i zadań dla dzieci. Bardzo pomocną okazała się dla mnie książeczka z serii „Moje pierwsze lekcje”- Zabawy z ekologią” pań: Danuta Klimkiewicz i Wiesławy Drabik.Z książeczki czerpałam pomysły na ilustracje związane z ekologicznymi i nieekologicznymi rozwiązaniami życia codziennego.
Znakomitym wprowadzeniem okazuje się również wierszyk odpowiadający na temat „Co to jest ekologia?”
Ekologia mądre słowo, a co znaczy powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała:
To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko w paru zdaniach o wzajemnych powiązaniach między nimi,
Bo to wszystko to jest nasze środowisko. Masz je chronić i szanować-powiedziała mądra sowa.

Nieraz trzeba ruszyć głową, aby mądrze żyć i zdrowo.
Tu przykłady poznasz liczne, co znaczy: ekologiczne!( Zabawy z ekologią –P. Danuta Klimkiewicz, Pani WiesławaDrabik)


Zadanie 1. Polegało na wyeliminowaniu pojęcia EKOLOGIA;
Propozycje( ze względu na trzykrotne powtarzanie konkursu).
· Krzyżówka – rozwiązanie krzyżówki. Każdy zespół otrzymywał dwa hasła. Po odgadnięciu ich uczniowie przyklejali rozwiązania, poczym otrzymywaliśmy hasło EKOLOGIA.
· Kolejny rok – wykreślanka polegająca na wyeliminowaniu błędnych wyników mnożenia.







· Inną propozycją otrzymania słowa EKOLOGIA jest rebus np.

EKIERKA( skreślamy kierka) KOT ( skreślamy t) LODY dy=gia / rysunki przedmiotów/.

Zadanie 2. Po odczytaniu hasła EKOLOGIA uczennica klasy III odczytuje wiersz pt. „Co to jest ekologia?”( D.Klimkiewicz, W.Drabik)


Zadanie 3. Rozsypanka wyrazowa.

· Bądź przyjacielem przyrody- ona Cię żywi i daje Ci schronienie.
· Przyjaciel Ekoludka ma czyste ręce, zdrowe zęby i pachnie mydłem / w tym roku pierwszoklasiści realizowali program z wykorzystaniem podręczników z Ekoludkiem w szkole/.


Kibice jednocześnie wykonują zadanie/ powiększony format/ na tablicy. Kibiców do zadania dobieramy z każdej klasy po jednym.


Zadanie 4. Eko –ja

· Zespoły otrzymują arkusze szarego papieru oraz zestaw pojęć „ekologicznych i nieekologicznych. Obrysowują postać jednego z członków zespołu, rysują w sylwecie serce, a następnie wklejają hasła. To co sprzyja zdrowiu wewnątrz sylwetki, co szkodzi poza sylwetką.
· Zespoły otrzymują sylwetę serca, którą przyklejają na szary arkusz, otrzymują pojęcia i zadanie wykonują jak wyżej.

Pojęcia: sport, śmiech, owoce, świeże powietrze, aktywny tryb życia, przyroda, chipsy, coca-cola, papierosy, narkotyki, siedzący tryb życia.


Zadanie 5. Ekologiczny tryb życia.

Zespoły otrzymują 6 obrazków oraz karty z hasłami TAK ,NIE. Uczniowie maja za zadanie posegregować obrazki i pod TAK wkleić wszystkie, które zaliczyć można do ekologicznych. Pod NIE wklejamy obrazki z nieekologicznymi zachowaniami osób na nich przedstawionych. Ilustracje również pochodzą z w/w książeczki.
Ilustracje dotyczą między innymi taki miejsc jak:
ü Zabawa w pokoju dziecięcym( porządek, spokój- bałagan, hałas)
ü Biwak rodzinny nad jeziorem ( czysto, spokój- hałas, mycie samochodu w jeziorze, śmieci)
ü Mycie zębów w łazience ( kran zakręcony, z użyciem kubka- marnotrawienie wody)

Kibice wykonują to samo zadanie w większym formacie. To zadanie powtarza się cyklicznie, co roku.

Zadanie 6. Uzupełnianie tekstu z lukami.

Tekst przykładowy:
Jestem przyjacielem.............. . ..................................... wyrzucam do kosza.
Dbam o swoje............................................
Myję................................... przed jedzeniem. Jem dużo................................................ i .......................................
Codziennie myję....................................................................


śmieci, przyrody, zdrowie, ręce, warzyw, owoców, zęby

Zadanie 7.
· Rozpoznawanie po zapachu i smaku owoców i warzyw po jednym z każdego rodzaju
· Rozpoznawanie po dotyku przyborów czystości: szczotka do ubrań, do zębów, gąbka, grzebień, szczoteczka do rąk, mydło itp.
· Wykonanie owocowego szaszłyku.


Zadanie 8. Eko- świat

· Puzzle kuli ziemskiej
· Puzzle konturów Polski

Po złożeniu puzzli naklejamy je na arkusz i podobnie jak w eko-ja, do wewnątrz przyklejamy te pojęcia, które sprzyjają ekologii, a na zewnątrz te które szkodzą.

Propozycje pojęć: dym, spaliny, śmieci, ścieki, filtry na kominach, segregowanie śmieci, rower, zieleń itp.

Zadanie 9. Segregacja śmieci- ilustracja.

Łączenie linią śmieci papier, butelka, stara zabawka z odpowiednim pojemnikiem. / ilustracja z książeczki „ Zabawa z ekologią”/


Zadanie 10. Segregacja śmieci- praktyka
Każdy zespół otrzymuje worek (czystych) śmieci. Jego zadaniem jest posegregować je i wrzucić do odpowiedniego pojemnika oznaczonego- MAKULATURA, PUSZKI, PLASTIK, SZKŁO, POZOSTAŁE.

Tutaj demonstrujemy również w jaki sposób przygotować śmieci przed wyrzuceniem. Składamy kartony, odkręcamy nakrętkę w butelce itp.

Zadanie 11. To zadanie dla całych zespołów klasowych.
· Wykonanie stroju z papieru( gazety)dla wychowawczyni.
· Ustawianie jak najwyższej wieży z rolek tekturowych- odpady fotograficzne.


Nad przebiegiem konkursu czuwa komisja, która niekoniecznie skrupulatnie podlicza punktację. Podsumowanie jest zawsze takie samo, wszystkie zespoły są na tym samym poziomie. Nagrody otrzymują wszyscy uczniowie ( całe klasy). Są to zazwyczaj jabłka lub marchewki.
Ponadto na zakończenie wszyscy składają ślubowanie ekologiczne. Jego treść nie zmieniła się przez około sześciu lat/ organizację konkursu przejęły koleżanki/. Każda klasa otrzymuje tekst ślubowania w antyramie.

ŚLUBOWANIE EKOLOGICZNE
1.Będę wyrzucać śmieci do kosza.
2. postaram się segregować śmieci.
3.W lesie będę się zachowywać cicho.
4. Nie będę łamać gałęzi drzew i krzewów.
5.Nie będę deptać trawników.
6. Będę jadać dużo owoców i warzyw.
7. Będę dbać o higienę osobistą.

Uczniowie podczas konkursu- zajęcia dobrze się bawią. Impreza na stałe wpisała się w kalendarz imprez naszej szkoły i choć od trzech lat nie prowadzę jej osobiście, ciągle czuję się organizatorką i chętnie służę pomocą koleżankom odpowiedzialnym za konkurs w danym roku szkolnym.


Anna Tarnowska
nauczycielka Szkoły Podstawowej Nr 11
w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Wejherowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie