Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Leśni detektywi – wycieczka do oddziału leśnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 922 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz może być przeprowadzony na zajęciach matematyczno –przyrodniczych w klasie I, a także na spotkaniach szkolnych kół LOP i kół przyrodniczych. Edukacja poprzez bezpośredni kontakt z naturą daje uczniom wiele satysfakcji i pobudza do aktywnych metod pracy.

Temat: Leśni detektywi – wycieczka do oddziału leśnego

Cele:
Wiadomości
Uczeń:
  • wie, co to jest oddział leśny;
  • zna nazwy niektórych drzew;
  • zna nazwy niektórych zwierząt leśnych;
Umiejętności
Uczeń:
  • rozpoznaje okazy przyrody leśnej różnymi zmysłami;
  • potrafi obserwować obiekt przyrodniczy;
  • układa zadania tekstowe i rozwiązuje je;
  • pokonuje przeszkody naturalne;
  • umie opisać wygląd liścia, kory, rośliny zielnej.
Postawy
Uczeń:
  • interesuje się przyrodą;
  • właściwie zachowuje się w lesie i przestrzega zasad bezpieczeństwa.
Metody pracy: opowiadanie, obserwacja, praktyczne działanie, gry ruchowe.
Środki dydaktyczne: naturalne środowisko przyrodnicze, lupy, karty pracy, długopisy, pojemniki na okazy, ołówki, kartki papieru

Przebieg zajęć
Wprowadzenie do zajęć.
  1. Wyjaśnienie terminu "oddział leśny". Nauczyciel wyjaśnia uczniom co oznacza termin oddział leśny oraz uświadamia im jakie korzyści wypływają z podziału kompleksów leśnych na mniejsze jednostki zwane oddziałami. Np. Las, w którym się znajdujemy jest bardzo duży, łatwo moglibyśmy w nim zabłądzić odkrywając jego tajemnice. Dlatego leśnicy ułatwili nam to zadanie dzieląc las na mniejsze fragmenty zwane oddziałami. Oddziały leśne mają kształt prostokąta o powierzchni około 25 ha. Na skrzyżowaniu oddziałów wkopane są słupki z ich kolejnymi numerami.
         Taki podział lasu na mniejsze fragmenty umożliwia nam lepszą orientację, ułatwia pracę leśnikom. Dzięki istnieniu oddziałów pojawiło się o wiele więcej dróg leśnych, którymi możemy swobodnie dotrzeć do wybranego miejsca w lesie. Nasze dzisiejsze zajęcia spędzimy w jednym z takich oddziałów. Już wiecie, że świat poznajemy różnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem. Dlatego proponuję wam zabawę w leśnego detektywa. Będziecie odkrywać tajemnice lasu różnymi zmysłami.
  2. Podział klasy na grupy. (Proponuję, aby każda grupa wykonywała te same zadania, ponieważ podczas wymiany informacji na temat poczynionych obserwacji grupy będą mogły się uzupełniać.)
    Rozdanie kart pracy i potrzebnych przyborów.
  3. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i właściwego zachowania się w lesie opracowanych na zajęciach poprzedniego dnia.
  4. Poznawanie środowiska leśnego różnymi zmysłami. Wykonywanie ćwiczeń zawartych w kartach pracy.
  5. Wymiana spostrzeżeń poczynionych przez leśnych detektywów. Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują wyniki swoich obserwacji zapisane w kartach pracy. Zabawa "Zgadnij co to za okaz?"
    Zabawę przygotowuje grupa I i II. Jedno dziecko z tych grup wybiera jeden okaz spośród wszystkich zebranych przez grupy I i II, chowa go w nieprzezroczystej torbie. Dzieci z grupy III i IV wkładają kolejno rękę do torby dotykając okazu, po naradzie udzielają odpowiedzi co to jest.
    Wygrywa grupa, która odgadnie więcej okazów. Zabawa pod tym samym tytułem przygotowana przez grupy III i IV. Zabawę przeprowadza się w podobny sposób, z tą różnicą, że dzieci rozpoznają okazy z zamkniętymi oczami za pomocą węchu.
  6. Zadania rozmaite: przeliczanie zebranych okazów, porównywanie liczby okazów w poszczególnych grupach, układanie zadań tekstowych o zebranych okazach leśnych i ich rozwiązywanie. ( W klasie II i III nauczyciel może przygotować zadania o większym stopniu trudności.
  7. Gry i zabawy terenowe z pokonywaniem przeszkód naturalnych.
  8. Samoocena uczniów.
mgr Bożena Piotrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie