Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak rozwijać myślenie twórcze ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 909 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Człowiek ze swej istoty jest twórczy i dzięki temu nieustannie zmienia własną egzystencję, przyczyniając się tym samym do postępu w określonym zakresie. W naszych czasach aktywność twórcza w różnych dziedzinach przestała być sprawą wyłącznie jednostek zdolnych. Stała się ważnym zagadnieniem społecznym. Nakazuje to między innymi kształcenie dorastającego pokolenia do aktywnego uczestnictwa w procesie permanentnych zmian zachodzących w świecie. Jednak aktywne uczestnictwo w tych zmianach jest niemożliwe bez osobistego i twórczego zaangażowania się poszczególnych jednostek. Stąd też obowiązkiem szkoły jest wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów. Zdolności te stanowią bowiem podstawę wszelkich działań twórczych.

Edukacja wczesnoszkolna wymaga od nauczyciela gruntownego przygotowania pod względem ogólnym, psychologicznym oraz pedagogicznym. Decydującą rolę w rozwoju myślenia twórczego uczniów odgrywa rzetelna wiedza, dobra znajomość każdego dziecka oraz taka organizacja procesu nauczania, aby pulsowało w nim życie i radość, by nie było w nim szarzyzny i nudy. Ważne jest stosowanie takich metod pracy, które sprzyjają ekspresji, pobudzają inwencję i odkrywczość. Głównym warunkiem efektywności zajęć mających na celu rozwijanie myślenia twórczego uczniów jest stworzenie klimatu pełnego życzliwości, otwartości i zaufania, zachęcającego do odważnych prób twórczych w atmosferze kształcącej zabawy i życzliwego humoru.

W klasie szkolnej mamy do czynienia z treningiem grupowym. Twórczość grupowa ma wiele zalet. Dziecko łatwiej się mobilizuje, może porównywać się z innymi, uzyskuje informacje zwrotne, a także wsparcie ze strony grupy. W czasie grupowego treningu ważne są umiejętności interpersonalne, a więc współdziałanie, porozumienie się, klimat grupy, motywacja i zdolności.

Myślenie twórcze albo dywergencyjne (rozbieżne) dotyczy tworzenia nowych pomysłów, łączenia już istniejących, postrzegania świata na nowo. Występuje w problemach o wielu rozwiązaniach, w tzw. problemach otwartych. Jest ono zdolne do ujmowania związków między faktami nawet od siebie oddalonymi. Stanowi zatem swoisty odpowiednik terminu "postawa twórcza". Ten sposób myślenia jest dopełnieniem myślenia krytycznego. Kształcenie myślenia dywergencyjnego przebiega w zakresie pięciu płynności: słownej, skojarzeniowej, ekspresyjnej, ideacyjnej i antycypacyjnej.

Joanna Szczęsny

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie