Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwiązywanie zadań z treścią w szkole podstawowej w myśl zasady "Uczymy się przez działanie i refleksję"

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1236 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

(...)

Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest wspomaganie rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów. Zadanie to jest bardzo trudne, wymaga czasu, doświadczenia, poświęcenia i stosowania właściwych zasad w postępowaniu z uczniem.

Uczeń powinien zdobyć jak najwięcej doświadczeń w samodzielnej pracy, rozumianej nie jako pozostawienie go sam na sam z problemem, ale udzielenie mu pomocy w takim zakresie, aby pozostała mu odpowiednia, rozsądnie wybrana część pracy.

Pomagać uczniom w rozwiązywaniu zadań z treścią najlepiej jest w sposób naturalny, niezbędna jest przy tym empatia, zrozumienie, co się dzieje w umyśle ucznia i zadanie mu takiego pytania lub wskazanie na taki krok w rozumowaniu, który mógłby uczniowi samodzielnie przyjść na myśl. Nauczyciel powinien przemyśleć każde zadanie pod kątem wyboru metody ułatwiającej uczniowi wysnucie własnych wniosków. Zadanie z treścią, potraktowane jako "pochłaniacz czasu", często podawane jako zadanie domowe, daje w efekcie kompletną dezorientację, czego przykładem są wyniki sprawdzianów w klasie VI. W przykładzie ze "Wstępu" o świstaku wykonanie działania 3x2/3=6/3=2 i 3+2=5 nie sprawiłoby żadnych problemów, ale te dwa typowe rachunki umieszczone w tekście były dla uczniów nieczytelne.

Pracy z tekstem trzeba się nauczyć. Musimy uzbroić się w cierpliwość i starannie planować lekcje tak, aby każdy uczeń miał czas na dokładne zapoznanie się z treścią, refleksję, dojście różnymi drogami do rozwiązania. Pracujmy tak, aby zadania tekstowe nie cieszyły się najgorszą opinią, by nie były "zawsze trudne" dla uczniów i ich rodziców i by nie zdarzało się nam słyszeć: "Proszę pani, ja nie wiem, o co tutaj chodzi".

(...)


Halina Kostkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie