Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Co dał moim uczniom i mnie samej wyjazd integracyjny ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1979 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Razem z nowym (tzn. trzyletnim) liceum pojawił się w niektórych szkołach pomysł wyjazdów integracyjnych, podczas których młodzież ma możliwość poznania siebie nawzajem, a przy tym również swoich wychowawców. Moja szkoła (I Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie) organizuje takie wyjazdy dla naszych "pierwszaków", o czym rodzice są informowani już na przełomie czerwca i lipca, gdy dowiadują się o przyjęciu ich dzieci do szkoły. Każdego roku na początku września jeździmy do Pogorzelicy, nad morze, i tam w ośrodku kolonijno-wypoczynkowym ("Dziejba leśna") spędzamy trzy dni, realizując z młodzieżą zaplanowane wcześniej zadania. Są to np: zawody sportowe, w których pokazują ducha walki; dyskoteki; zajęcia z księdzem, pedagogiem czy wychowawcami.

Na pierwszym zebraniu z rodzicami (już 1 września) informujemy rodziców naszych wychowanków o warunkach wyjazdu i planowanych zajęciach, przy czym rodzice przyjmują do wiadomości, jakie konsekwencje mogą spotkać ich dzieci, jeśli te złamią szkolny regulamin.

Nad całością wyjazdu czuwa - i go organizuje - nasza pani pedagog. Moim zadaniem, jako wychowawczyni, jest dbanie o bezpieczeństwo powierzonej mi klasy i pomoc w przygotowaniu do "prezentacji"."Mała prezentacja" ma miejsce już pierwszego dnia podczas ogniska i chodzi w niej o pokazanie zainteresowań lub nachylenia programowego; może to być: piosenka, wierszyk lub scenka rodzajowa. Druga jest już znaczenie poważniejsza - to występ klasy na zadany temat. Dzień wcześniej przedstawiciele grup losują zadania (hasła, nad którymi będą pracować uczniowie w zespołach). Moja klasa wylosowała w tym roku hasło AKCEPTACJA (inne klasy - TOLERANCJĘ i WSPÓŁDZIAŁANIE, przy czym wszyscy mieli te same zadania do przygotowania), a celem takiego programu jest zachęcenie młodzieży do wspólnej pracy i zrozumienia pewnych idei poprzez działanie. Oto przykłady niektórych zadań: przedyskutuj i stwórz definicję; narysuj w formie logo; napisz równanie matematyczne; ułóż słowa do popularnej melodii; napisz krótki wiersz; przedstaw scenkę pantomimiczną czy napisz refleksję dla innych. Czas trwania prezentacji zaplanowano na 15-20 minut dla każdego zespołu. Następnego dnia wieczorem po zawodach sportowych, w świetlicy naszego ośrodka, klasy prezentowały swoje programy. Po nich odbywały się jeszcze różne konkursy, w których młodzież chętnie uczestniczyła, a wszyscy naprawdę świetnie się bawili (skąd młodzi ludzie mają tyle energii?).

Z prawdziwym zadowoleniem oglądałam wyniki pracy moich uczniów. Ich definicja akceptacji brzmiała niemal jak zaczerpnięta z jakiegoś słownika (bezwarunkowe przyjęcie kogoś takim, jakim jest, bez prób zmiany jego osobowości, narodowości, wyznania, rasy, poglądów, orientacji). Okazało się również, że mam w zespole prawdziwe talenty poetyckie, bo napisali naprawdę dobre teksty, by zaprezentować pojęcie akceptacji. Tekst: Zawsze sobie myślę, jakby to było, jak by to wszystko się ułożyło, gdybym wybrał inne liceum. Ludzie by mijali i nie akceptowali, niechcący by mnie zignorowali. Wizja tego stanu tak bardzo mnie dławi. Boję się, że kiedyś mnie wszyscy zostawią: zrozpaczonego, odrzuconego, więc akceptujmy siebie nawzajem, to może pomóc nam wszystkim w przyszłości, by żyć w godności i uczciwości klasa śpiewała do melodii: Bo wszyscy jesteśmy jak wielka rodzina.

Byłam naprawdę mile zaskoczona przedsiębiorczością moich uczniów! Klasa sama podzieliła się do wykonania zadań, nad całością czuwała jedna osoba, którą po powrocie wybrano na gospodarza klasy. Może te zadania nie zostały wykonane najlepiej pod względem plastycznym, ale młodzi ludzie wykorzystali to, czym akurat dysponowali (np: własne kosmetyki czy markery, szary papier przywiezione przez panią pedagog). Wykazali się dużą inwencją (np: by ucharakteryzować kolegę na Murzyna, koleżanki nie żałowały fluidu!), a niektórzy tak się przejęli zadaniami, że nawet dzwonili do rodziców po podpowiedzi (słyszałam ich rozmowy!).

Muszę przyznać, że na początku byłam sceptyczna wobec takiej formy rozpoczynania roku szkolnego. Uważałam, że szkoda godzin lekcyjnych, a przy tym wyjazd obejmuje trzy dni bez przerwy, co dla ludzi mających swoje rodziny (nauczycielki z małymi dziećmi!) jest jakimś wyrzeczeniem. Łatwiej jest przecież po odbyciu lekcji iść do domu. Jednak po powrocie zmieniłam zdanie. Mnie ten wyjazd pozwolił poobserwować moich uczniów w sytuacjach codziennych (punktualność, dyscyplina, porządek, dbanie o siebie, nawyki żywieniowe, stosunek do kolegów i koleżanek oraz dorosłych). Nie są już tak anonimową grupą jak przed wyjazdem. Najbardziej podobało mi się to, że tak pięknie ze sobą współpracowali, nikogo przy tym nie odsuwali od grupy, a każdy - gdy dostał jakieś zadanie - starał się zrobić to jak najlepiej. Niektórzy pochwalili się swoimi zainteresowaniami, a mają różne (np: filozofia, teatr, działalność w samorządzie). Ktoś "podpadł", inny zasłużył na pochwałę.

Mam nadzieję, że udało nam się wzajemnie poznać i że hasło, jakie wymyślili dla akceptacji - Pamiętaj, aby zawsze akceptować innych, ponieważ ty kiedyś możesz zostać niezaakceptowany!!! - będzie im przyświecać w ich dalszej edukacji. Po tym wyjeździe mogłam dojść tylko do jednego wniosku:

Moich dwudziestu trzech chłopaków i osiem dziewcząt to naprawdę zgrany zespół!!!

Anna Kondracka-Zielińska
I Liceum Ogólnokształcące
im. M. Skłodowskiej-Curie w Szczecinie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie