Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli jako koncepcja ukierunkowana na rozwój szkoły

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1800 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

"Zamiast szkołę zmieniać z zewnątrz,
nauczmy ją jak się ma zmieniać sama"

Szkoła to organizacja, która pozostaje w ciągłym rozwoju. Na jej program składa się; program rozwoju szkoły, który wynika z wizji i misji szkoły.

Do podstawowych celów i zadań szkoły związanych z jej wizją i misją należą:

  • organizacja pracy, na którą składają się struktura organizacyjna, kadra oraz procedury funkcjonowania,
  • oferta edukacyjna, która tworzą szkolny zestaw programów nauczania, program zajęć pozalekcyjnych, szkolny program wychowawczy, szkolny program profilaktyki, szkolny system oceniania, program współpracy ze środowiskiem lokalnym,
  • program doskonalenia nauczycieli (zgodny z rozwojem szkoły i WDN zorganizowanym w szkole).

    Każdy z programów musi być nastawiony na realizację zadań oraz poddany ewaluacji w celu: bieżącego modyfikowania, wyznaczenia nowych zadań lub zmiany sposobu ich realizacji, a to jest możliwe poprzez zaprojektowanie ewaluacji, realizację, sporządzenie raportu i upowszechnienie danych.

    Jednym z ogniw rozwoju szkoły jest Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli. Jest to proces ciągły, a nie jednorazowe działanie.

    WDN traktuje się jako strategię rozwijania szkół, a głównym jego celem jest rozwój szkół jako "pedagogicznych jednostek działania". Jest to forma doskonalenia nauczycieli pozwalająca uczestnikom życia szkolnego na powstanie innowacji i zmian "od wewnątrz�.

    Szkoła, jak wspomniano, jest systemem, w którym istnieje sieć wzajemnie powiązanych ze sobą elementów. Podstawowym warunkiem prawidłowo funkcjonującego systemu szkolnego w pełni realizującego zadania dydaktyczno-wychowawcze jest ciągła samoodnowa i samorozwój szkoły jako organizacji.

    Taki proces w codziennej praktyce może mieć miejsce tylko wówczas, gdy nauczyciele wykażą zainteresowanie zwiększeniem efektywności swojej pracy, autorefleksje i gotowość do współpracy w zespole pedagogicznym.

    Taka postawa wymaga jednak akceptowania pojawiających się po drodze trudności, traktowania ich jako sytuacji normalnych w pedagogicznym działaniu, a także woli, energii i umiejętności wzajemnego wspierania się w przezwyciężaniu tych trudności i wspólnym rozwiązywaniu problemów.

    W związku ze wzrostem problemów szkolnych oraz zmian zachodzących w środowisku, społeczeństwie, nauce, technice, ekonomii, ekologii - doskonalenie nauczycieli uzyskuje coraz większe znaczenie. Nauczyciele muszą współdziałać z otoczeniem i przejmować odpowiedzialność za rozwój szkoły. W ramach dyskusji nad programami, wartościami w wychowaniu i reformą struktur oświatowych, całe rady pedagogiczne powinny decydować o tym jaka ma być ich szkoła, co dla nich jest ważne i możliwe do zrealizowania.

    Ograniczanie się do pracy z małymi grupkami (klasami) nie pozwala na swobodę działania i rozwiązywania problemów ogólnoszkolnych o szerszym zasięgu. Zindywidualizowane kształcenie nauczycieli daje niewiele możliwości poznania szkoły i wszystkich wymiarów, często ukrytych, jej funkcjonowania. Dlatego też szczególna rola przypada wewnątrzszkolnemu doskonaleniu.

    WDN oferuje nauczycielom duży zakres wiedzy i umiejętności przedmiotowych i ponadprzedmiotowych , modele działania, aktualne informacje, programy, technologię, wiedzę adekwatną do potrzeb, zadań i problemów szkoły i nauczyciela.

    W swoich podstawowych założeniach WDN jest: aktywnym podejściem nauczycieli i kadry kierowniczej do rozwiązywania istniejących w szkole problemów i doskonaleniem kwalifikacji zawodowych w takim zakresie, aby umieć im "stawić czoła", wymaga od nauczycieli i całej społeczności szkolnej poczucia autonomii i zrozumienia, że odpowiedzialność za funkcjonowanie szkoły spoczywa w ich rękach, preferuje dialog i akceptuje zespołowe uczenie się, w którym ważny jest nie tylko efekt, ale i sam proces zmiany osób biorących w nim udział, jest jednym z wielu podejść do doskonalenia nauczycieli, które powinny wzajemnie się uzupełniać i wzbogacać, ma charakter ciągły i nie jest ograniczony w czasie. Trwa doputy, dopóki szkoła nie rozwiąże swoich problemów. Po rozwiązaniu jednego lub kilku wybranych problemów następuje sformułowanie kolejnych poprzez diagnozę istniejącego stanu albo w efekcie zmiany wizji rozwoju i procedura WDN zostaje powtórzona. Tym samym WDN nie kończy się nigdy.

    W WDN można wyróżnić trzy kierunki:
    - dążenie do "lepszej szkoły", w której będą pracować "lepsi" nauczyciele,
    - dążenie do poprawy relacji międzyludzkich w radzie pedagogicznej i rozwoju współpracy,
    - dążenie do wewnętrznej reformy zmierzającej do rozwoju organizacyjnego.

    W tych trzech kierunkach zmiana od wewnątrz zachodzi w następujących zakresach:
    a) zmiana jednostki
    b) zmiana wzajemnych relacji
    c) zmiana wiedzy
    d) zmiana struktur.

    Ograniczanie WDN wyłącznie do doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli w szkole i w ramach rady pedagogicznej nie jest wskazane gdyż nie powoduje zmian jakościowych w rozwoju szkoły.

    WDN nie wyklucza doskonalenia nauczycieli poza murami szkoły lub w szkole, ale z udziałem innych osób: moderatorów, edukatorów, trenerów, czy ekspertów, a także we współpracy z nauczycielami z innych placówek.

    Miarą efektywności WDN jest zmiana praktyki szkolnej wynikająca z doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli. Jeśli nauczyciele będą wykazywali ustawiczne zainteresowanie doskonaleniem swojej pracy, autorefleksją, gotowością do współdziałania w zespole i dążeniem do ciągłej odnowy całej organizacji, wówczas WDN ma szansę stać się strategią rozwoju szkół. Ponadto, jeśli zostanie prawidłowo zorganizowany może wspierać inne procesy zachodzące w szkole, np. proces demokratyzacji jej życia oraz przyczyniać się do podnoszenia poziomu ogólnej kultury konkretnej placówki.

    Punktem wyjścia dla WDN są problemy, które pojawiają się w konkretnej szkole w obszarze dydaktycznym, społecznym, instytucjonalnym czy na płaszczyźnie osobistej i wymagają szybkiego rozwiązania.

    O przebiegu tego procesu decydują więc osoby znajdujące się w danej szkole i problemy, które ich dotyczą. Jeżeli diagnoza ma wiarygodnie przedstawić rzeczywistość szkolną, musi uwzględnić punkty widzenia i doświadczenia całej Rady Pedagogicznej. A jeżeli ma zostać zaakceptowana, a więc ma stać się własnością całej RP, musi włączyć tak wielu nauczycieli , jak to jest tylko możliwe. W WDN diagnoza musi więc być diagnozą wspólną co jest wielokroć bardziej skomplikowane niż prosta diagnoza.

    Dobra diagnoza przebiega w następujących etapach:

  • Pojawienie się potrzeby zmian - problem,
  • Decyzja o zbadaniu stanu rzeczy, który spowodował potrzebę zmiany,
  • Dobór metody diagnozy,
  • Dobór osób przeprowadzających diagnozę,
  • Określenie czasu i miejsca przeprowadzenia diagnozy,
  • Opracowanie narzędzi diagnozy,
  • Zbieranie informacji, danych indywidualnych,
  • Prezentacja wyników,
  • Analiza wyników,
  • Prezentacja analizy wyników,
  • Opracowanie wniosków wynikających z analizy,
  • Zaplanowanie procesu realizacji wniosków.

    WDN opiera się więc na aktywnym współdziałaniu wszystkich nauczycieli i dążeniu do zmiany rzeczywistości szkolnej, natomiast każda szkoła stanowi indywidualność, a proces WDN pozwala jej osiągnąć nową jakość.

    WDN wyznacza sobie następujące cele:
    - wspieranie demokracji i humanizacji życia szkolnego
    - powrót do wzoru i wartości, do głównych tez i myśli pedagogicznych
    - wspieranie posiadanych, aktualizacja i poprawa już uzyskanych kwalifikacji
    - refleksję nad procesami uczenia się i zmiana rzeczywistości szkolnej
    - poprawę komunikacji i współpracy w radzie pedagogicznej
    - poprawę komunikacji i współpracy w radzie pedagogicznej
    - konkretyzację zadań dydaktycznych i wychowawczych w praktyce
    - opracowanie koncepcji kształcenia i wychowania w danej szkole
    - rozwiązywanie szkolnych, wychowawczych problemów i trudności
    - konstruktywne radzenie sobie z normami i wartościami, subiektywnymi teoriami i obciążeniami w pracy
    - koordynacje pracy wychowawczej i procesu dydaktycznego
    - celowe tworzenie bogatego życia szkolnego.

    W urzeczywistnianiu celów i realizacji zadań ważne jest, aby...
    - istniała zgodność co do celów, treści, tematów, metod, środków i materiałów
    - uwzględnić daną sytuację w miejscu pracy
    - uznać dobrowolność w określaniu zadań w radzie pedagogicznej
    - istniała kontynuacja i długofalowość współpracy w radzie pedagogicznej
    - podjąć decyzje dotyczące udziału instytucji doskonalenia i zewnętrznych doradców w procesie WDN.

    WDN nie jest więc:
    - nieformalną wymianą doświadczeń na tematy zawodowe, bez względu na liczbę osób w niej uczestniczących
    - spontanicznym i sporadycznym, nieplanowanym i mniej lub bardziej przypadkowym działaniem nauczycieli
    - rozmową lub konferencją, projektem lub świętem, interakcją lub kontaktem, działań, które nie mają intencji doskonalenia.

    Podsumowując można stwierdzić, iż specyfiką WDN-u jako koncepcji ukierunkowanej na rozwój szkoły jest:
    - celowe i kooperacyjne uczenie się rady pedagogicznej (lub jej części)
    - praca nad tematami ponadprzedmiotowymi (wychowawczymi) konkretnej szkoły na miejscu
    - utrzymanie, aktualizacja i poprawa tych kwalifikacji, które są ważne dla danej szkoły w jej procesie doskonalenia
    - stawianie na rozwój grupy (nie pojedynczego nauczyciela) i całej organizacji.

    Jeżeli WDN jest zaplanowane, przeprowadzone i poddane ewaluacji może stanowić ważny krok w Rozwoju Organizacyjnym Szkoły (ROS).

    Opracowano na bazie warsztatów i seminariów dla liderów WDN oraz w oparciu o materiały szkoleniowe dla uczestników kursu "Jak organizować WDN".

    mgr Izabela Górska
    Zespół Szkolno-Przedszkolny w Paleśnicy

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie