Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajecia socjoterapeutyczne pomocą dla dziecka nieakceptowanego społecznie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2524 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Na podstawie opinii wychowawców i prostych badań socjometrycznych zaprosiliśmy wybranych ośmioro dzieci do uczestnictwa w spotkaniach mających na celu atrakcyjne spędzenie czasu i pomoc w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami.
Szczególną uwagę skupiłam na jednym dziecku :Marku

Marzena Walczuk

Zajęcia socjoterapeutyczne pomocą dla dziecka nieakceptowanego społecznie.

Problem braku akceptacji .
     Człowiek od najmłodszych lat żyje w społeczności będąc jego jednostką . Przebywa w kontaktach z innymi : w rodzinie , w szkole , w grupie rówieśniczej. Wiele jednostek odczuwa satysfakcję, doznaje sukcesów przebywając w gronie ludzi. Niektórzy jednak odczuwają niepokój, ból i ciągłe porażki.
     Osoba wobec której grupa jawnie deklaruje niechęć nie jest w stanie zaspokoić wielu swoich potrzeb, żyje w stresie odczuwając zagrożenie. Jej zachowania mogą być nieadekwatne do sytuacji , może zwracać na siebie uwagę przez popisywanie się, gburowatość i tp. Karen Horney rozróżniła następujące typy zaburzonych postaw : "ku ludziom", "przeciw ludziom" i "odsuwania się od ludzi" /Skorny s.202,1978/. W postawie "ku ludziom" osoba wewnętrznie odczuwa, że bez uczestnictwa innych nic nie osiągnie. Poprzez wzbudzanie w otoczeniu litości i współczucia stara się uzyskać życzliwość i przyjaźń innych. Jednostka taka pragnie korzystać z życzliwości innych nic im nie dając w zamian. Postawa "przeciw ludziom" charakteryzuje się potrzebą dominacji nawet zyskaną przemocą. Nie potrafi uznać wyższości innych. W stosunku do osób silnych , mających władzę odczuwa respekt. Natomiast osoby słabe lekceważy i zmusza do uległości. Postawie takiej często towarzyszą zachowania agresywne.
     Postawa "odsuwania się od ludzi" mogła być poprzedzona niepowodzeniami . Lęk przed powtórnym niepowodzeniem powoduje unikanie kontaktów społecznych współdziałania, współzawodniczenia i bliższych więzi uczuciowych. "Koszmar" przebywania w grupie nie pozostaje bez wpływu na inne aspekty funkcjonowania: stosunek do szkoły, motywacja do nauki, zawieranie znajomości , ocena samego siebie.
     Problem braku akceptacji ma podstawy psychologiczne i społeczne. W konsekwencji można mówić o zaburzeniach zachowań dziecka w kontaktach z rówieśnikami ja- rówieśnicy, z dorosłymi ja-dorosły , w relacji z zadaniem ja-zadanie i oczywiście stosunkiem do samego siebie ja-ja.
     Dzieci akceptowane cieszą się uznaniem , dzieci przeciętnie akceptowane są raczej lubiane, dzieci o statusie niezrównoważonym to te akceptowane przez jednych a odrzucane przez innych.
     Trudną sytuację mają dzieci izolowane i odrzucone. Izolowane nie są ani lubiane ani nie lubiane przez pozostałych członków grupy. Nie są pożądanymi partnerami interakcji, nie liczą się w grupie.
     Odrzucone jawnie otrzymują deklarację niechęci od członków grupy . Dzieci izolowane i odrzucane są dziećmi nieakceptowanymi w środowisku społecznym. Dzieci izolowane jako obojętne w grupach nie mają możliwości zebrania doświadczeń społecznych.
     Dzieci odrzucane jako nie lubiane w grupach zazwyczaj są w konflikcie z grupą , a bycie w niej jest źródłem nieprzyjemnych przeżyć.
     Sytuacja w której znajdują się izolowani i odrzuceni niekorzystnie wpływa na postawę wobec siebie, innych i zadań.
     "Atrakcyjność innej osoby zależy od częstości kontaktów z tą osoba, od jej zalet, atrakcyjności fizycznej, podobieństwa do nas samych, a także od przysług i komplementów, którymi nas obdarza" / Strelau J 6 s.178,2002/.
     Definicja atrakcyjności jest niemożliwa do spełnienia przez osoby, które doznały urazu i są niemal pewne powtórnej porażki ze strony otoczenia. Lęk , strach paraliżuje spontaniczne zachowania a wyzwalać może jedynie budowanie i podnoszenie muru przed światem.

Diagnoza braku akceptacji w grupach społecznych dziecka.
     Na podstawie opinii wychowawców i prostych badań socjometrycznych zaprosiliśmy wybranych ośmioro dzieci do uczestnictwa w spotkaniach mających na celu atrakcyjne spędzenie czasu i pomoc w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami.
     Szczególną uwagę skupiłam na jednym dziecku :Marku

Przedstawienie Marka
     Uraz odrzucenia wywołał sąd poznawczy chłopca o świecie i o sobie – "Nie jestem wystarczająco atrakcyjny, aby ktoś chciał być ze mną blisko , szczególnie jeżeli ktoś jest dla mnie ważny". Przejawia się to w zachowaniach Marka : unikanie, odrzucanie innych, aby nie narazić się znowu na odrzucenie. Towarzyszą temu niekorzystne emocje : lęk, obawa, złość.
     Skontrowanie urazów dziecka należy zacząć od zatroszczenia się o poczucie jego bezpieczeństwa i wzmocnienia poczucia jego własnej oceny przez tworzenie jak najwięcej sytuacji odbioru informacji zwrotnych pozytywnych . Korzystne byłoby stworzenie warunków do tego , aby Marek sprawdził się w wykonaniu zadań , a przez to uzyskiwał uznanie grupy.

Marek na zajęciach
     W odniesieniu do dobranej grupy wspólnie z drugim prowadzącym ułożyliśmy scenariusze zajęć. Spotkania miały się odbywać raz w tygodniu po ok. dziewięćdziesiąt minut każde w następujących blokach programowych:
  1. integracyjny
  2. podniesienia poczucia własnej wartości
  3. komunikacji
  4. zadaniowy
     Celem spotkań było tworzenie sytuacji , w których dziecko poczułoby się akceptowane przez siebie, grupę i dorosłych .

Szczególne zachowania Marka na zajęciach socjoterapeutycznych.
     Marek przez pierwsze dwa zajęcia był "sam dla siebie" . Był bardziej obserwatorem niż uczestnikiem. Odpowiadał nie wyraźnie, zdawkowo. Czasami zaskakiwał określeniami np. "Urodził się ciotce bachor" . Sądził , że zaskakujące niejednokrotnie zachowania wzbudzą zainteresowanie otoczenia. Prawdopodobnie był to jego "przepis" na zaistnienie. Zauważył, że defekty jego urody: trądzik, okulary, chudość, które wymienił w zabawie nie wpływają na jego pozycję w danej grupie. Zmiany w zachowaniu Marka zaczęły mieć miejsce od momentu zaprzyjaźnienia się z Kamilem – liderem grupy. Przy koledze czuł się pewnie i bezpiecznie, co znacząco wpłynęło na podniesienie samooceny. Był jego stronnikiem. Wszedł w późniejszym etapie trochę w rolę śmieszka grupowego .
     Ważną sprawą , którą przekazał jasno grupie było życzenie , aby traktowano go normalnie i nie mówiono , że jest chudy.. Z czasem wypowiedzi jego stawały się coraz pewniejsze i zrozumiałe. Ważnym elementem był niewątpliwie fakt zauważenia Marka przez osobę liczącą się w grupie, postrzeganą jako pewną siebie – Kamila. Może właśnie ta przyjaźń pomoże chłopcu uwierzyć w siebie , swoją wartość. Podniesienie swojej samooceny wpłynie pozytywnie na kontakty z otoczeniem.
     Opinie wychowawców Marka w domu dziecka po dziesięciu spotkaniach w grupie socjoterapeutycznej.
     Wychowawca Marka w domu dziecka zauważył u dziecka większe zaangażowanie w sprawy społeczne grupy. Zabiera głos na spotkaniach grupowych. Wspólnie z Kamilem z własnej inicjatywy przygotowali dekoracje świąteczne: stroiki z rzeżuchy, które wymagały wcześniejszego zasiania i pielęgnacji nasion. Przyjaźń z Kamilem daje mu większą pewność siebie. Na przezwiska reaguje w sposób jasny – "Nie nazywaj mnie tak". Oczywiście jest to krótki okres czasu, a jednak zmiany są widoczne.
     Wychowawca zwrócił uwagę na dbałość Marka o cerę (konsultacje lekarskie na życzenie, stosowanie maści , kremów, zakup akcesorii pielęgnacyjnych).
     Zwraca większą uwagę na zapewnienie należytej opieki swoim zwierzętom. Częściej myje klatki i akwarium, urozmaica zwierzętom spędzanie czasu zajmując się nimi, wykonał "norkę" z masy solnej dla szczura.

Podsumowanie
     Na podstawie przeprowadzonych analiz można powiedzieć, że funkcjonowanie Marka, o którym mowa uległo zmianom w pożądanym kierunku. Marek zaprzyjaźnił się, co powoli ośmiela go na świat i powoduje podniesienie nastroju. Potrafił jasno wyrazić opinię bez zasłaniania twarzy i niezrozumiałego pomrukiwania. To zachowanie, jeżeli zostanie utrwalane w jego świadomości "że tak można" i zyska się więcej, może mu przynieść tylko satysfakcję z obcowania z innymi, a co za tym idzie aprobatę otoczenia. Na pewno też pomoże mu pokonywać trudności w szkole. Warto byłoby stworzyć następną grupę socjoterapeutyczną z udziałem Marka.
      Śmiem przypuszczać, że czas przeznaczony na spotkania socjoterapeutyczne nie został przez Marka stracony. Zmiany w zachowaniach społecznych mogą przynieść nowe, pozytywne doświadczenia, co wpłynie znacząco na jego pozycję. Myślę, że kontynuacja zajęć w grupach socjoterapeutycznych mogłaby ugruntować jego nastawienie wobec siebie, innych i zadań do wykonania.
      Czuję pewną satysfakcję z odbytej pracy na rzecz tego chłopca. Potwierdziło to moje oczekiwanie i ciche marzenie, że nawet drgnięcie zachowania dziecka w dobrym kierunku jest miarą nieocenionej wartości.

Składam szczególne podziękowanie za okazaną pomoc i życzliwość Pani Dyrektor i Wychowawcom Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku w realizacji tego przedsięwzięcia.

Imię dziecka zostało zmienione

Bibliografia:
  1. Strelau J. "Psychologia – podręcznik akademicki" t.3 Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002 .
  2. Skorny Z. "Proces socjalizacji dzieci i młodzieży" Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa1987

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie