Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak zapobiegać i przeciwdziałać agresji między nauczycielami a uczniami?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 970 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Problem agresji uczniów wobec nauczycieli staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Nauczyciele coraz częściej pracują z młodzieżą kwestionującą zarówno użyteczność przekazywanej im wiedzy jak również role samego nauczyciela.
  Nauczyciele coraz częściej konfrontują swoje racje z odmiennymi opiniami rodziców, którzy za istnienie uczniowskiej agresji obwiniają szkołę, nauczyciela, w którym upatrują brak "koniecznych" talentów pedagogicznych. Nie dostrzegają lub nie chcą (bo tak wygodnie) dostrzec własnych błędów w wychowaniu dziecka. Zapominają, że szkoła jako instytucja ma jedynie wspierać funkcję wychowawczą rodziny, natomiast podstawowym środowiskiem wychowawczym dziecka jest dom rodzinny i to na jego gruncie kształtują się normy i wartości dorastajacego człowieka. Jest więc nieporozumieniem obarczanie winą jedynie szkoły za pogłębianie się zjawiska uczniowskiej przemocy wobec nauczycieli. Nauczyciele muszą więc nabywać coraz większych umiejętności radzenia sobie z grożnym zjawiskiem uczniowskiej przemocy.

NAUCZYCIELU:

  • Twórz przyjazną i życzliwą atmosferę;
  • Motywuj uczniów do nauki stosując atrakcyjne metody nauczania;
  • Wyznacz granice wzajemnych relacji (np. na zasadzie jasnej umowy, kontraktu);
  • Ustal normy i zasady postępowania uczniów oraz konsekwencje ich łamania, stanowczo je egzekwuj;
  • Stale wyjaśniaj uczniom, które zachowania są aktami przemocy i jakie powodują konsekwencje;
  • Ucz uczniów empatii czyli wczuwania się w sytuację innych osób;
  • Demonstruj czujność, która sprawi, że uczeń czuje się narażony na zdemaskowanie złych zachowań (interwencja w odpowiedniej chwili sprawia, że sprawca przemocy zostaje pozbawiony wzmocnienia w postaci śmiechu koegów lub wciągnięcia w incydent innych.
Jak zauważać pierwsze symptomy uczniowskiej agresji wobec nauczyciela i jak reagować na nie:
  • Istotnych informacji n/t pierwszych symptomów uczniowskiej agresji może nam dostarczyć ankieta wypełniona przez uczniów, nauczycieli i rodziców oraz bezpośrednia rozmowa z uczniami.
Sposoby postępowania nauczyciela:
  • Patrz nie tylko na swoje stosunki z uczniami, ale też uważnie przyjrzyj się, jak z klasą radzą sobie inni nauczyciele (zwlaszcza jeśli jesteś wychowawcą). Jeśli twoi uczniowie mówią np., że " na geografii zawsze są jaja" zrób coś z tym, nie bagatelizuj takich sygnałów.
  • Nigdy nie działaj według zasady: "U mnie nie ma problemów, więc wszystko jest w porządku". Nie pozwalaj na lamanie reguł na innych lekcjach, nawet jesli na twoich są one respektowane.
  • Jeśli dowiesz się, że na innej lekcji uczniowie lekceważą nauczyciela, rozmawiaj z uczniami i z tym nauczycielem. Przypominaj o zasadach i obowiązku ich przestrzegania. A jeśli to nie pomaga, "otwieraj sprawę". Mów o tym w pokoju nauczycielskim, zgłoś ją na zespole wychowawczym, na radzie pedagogicznej.
  • Jeśli jesteś akurat tym nauczycielem, ktory jest poniżany przez uczniów, o swoich problemach powiedz w szkole. Poszukaj innych nauczycieli, ktorzy także mają z tą klasą klopoty. Razem będzie wam łatwiej znależć skuteczne sposoby przeciwstawienia się uczniowskiej agresji.
  • Poszukaj takich nauczycieli, ktorzy sobie radzą z tą klasą. Jest duża szansa, że tacy są. Dowiedz się, czym się różnicie, co robisz inaczej. Jeśli nic nie pomaga, idż do dyrektora, nie wstydż się, powiedz o problemie. Wspólny front ułatwi Ci rozwiązać problem. Skorzystaj również z porad pedagogów z ppp.
  • Spróbuj ustalić, kto na lekcji jest twoim kontrliderem. Najczęściej to nie cala klasa zachowuje się skandalicznie - inspiruje ją jeden lub kilku uczniów. Zatrzymaj ucznia na rozmowę po lekcji. Spróbuj wyjaśnić z nim, co się dzieje. Powiedz o swoich oczekiwaniach co do jego zachowania, wyrażnie poinformuj go, jaki będzie twój następny krok. Daj mu jeszcze szansę: albo zacznie przestrzegać przyjęte w szkole zasady zachowania, albo sprawa zostanie przedstawiona wychowawcy i dyrekcji. Jeśli nic nie pomogło, porozmawiaj z wychowawcą i ustal z nim postępowanie wobec ucznia, spróbujcie również znależć przyczynę złego zachowania ucznia i pomóc mu. Zawsze wyciągaj ustalone, ale nie ostrzejsze konsekwencje.
PAMIĘTAJ: Sprawdzanie wytrzymałości nauczyciela jest na porzadku dziennym w wielu szkołach. Najważniejsze jest szybkie i zdecydowane reagowanie.

Sposoby postępowania z uczniem sprawcą przemocy.

     Jeśli pojedyncze uwagi nie dają efektu, uczeń wciąż jest agresywny, stosuje przemoc, można postępować według pewnych zasad:
  • Trzeba regularnie rozmawiać z agresywnym uczniem. Włączyć do współpracy rodziców. Rozmowy powinny zakończyć się spisaniem wspólnej umowy o oczekiwaniach wobec ucznia i konsekwencjach za ich lamanie. Umowa musi być bardzo precyzyjna i mówić o bardzo konkretnych konsekwencjach dla ucznia.
  • Nauczyciel powinien przestrzegać zasady, że pojedynczy uczeń odpowiada za swoje agresywne czyny, nie stosujemy odpowiedzialności grupowej, klasowej.
  • W trakcie rozwiązywania cała szkoła musi czuwać nad zachowaniem ucznia.
  • Konsekwencje powinny mieć swoją hierarchię, a uczeń powinien wiedzieć jaka kara czeka go za przejawianie aktów przemocy.
  • Jeśli zostało złamane prawo, naruszono godność nauczyciela, trzeba wezwać policję, stworzyć dokumentacę zdarzenia, spisać relację poszkodowanego i świadków.
    Po zdarzeniu opracować w zespole nauczycielskim program zapobiegający podobnym zachowaniom w przyszlości.
     Nauczyciele nie mogą być bierni wobec rażących zachowań uczniów, muszą ujawniać doświadczone przez siebie i innych akty przemocy ze strony uczniów i podejmować konsekwentne i skuteczne działania wychowawcze. Wspólny front całej rady pedagogicznej przy współpracy rodziców skutecznie minimalizuje zjawisko uczniowskiej agresji. Nie jest zła ta szkoła, ktora zmaga się z przemocą, próbuje stworzyć sposoby radzenia sobie z nią. Zła jest ta, ktora twierdzi, że w ogóle nie ma tego problemu. Wszędzie zdarzają się choćby incydentalne przyklady ponizania godności nauczyciela. Ważne, czy się coś z nimi robi, czy się pozwala je ujawniać.

Opracowujac artykuł korzystano z następującej literatury:
Ken Ernst "Szkolne gry uczniów"
John Robertson "Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie"
Hans Peter Nolting "Jak zachować porzadek w klasie"

Opracowała:
mgr Bożena Kur
nauczyciel Gimnazjum Nr 3 Żorach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie