Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Praktyczne rady dotyczące uczenia się i zdawania egzaminów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1748 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Praca ta jest zebraniem "w pigułce" zasad efektywnego uczenia się i zdawania egzaminów, jest napisana "od myślnika" ponieważ ma mieć typowo praktyczne zastosowanie. Jej przejrzysty układ pozwala na szybkie znalezienie i zastosowanie adekwatnej dla danej chwili zasady.
      Wszyscy prędzej, czy później spotykamy się z tematem lub dziedziną wiedzy, która nas przerasta, nie interesuje, męczy. W takim przypadku, dobrze jest znać kilka sprawdzonych sposobów na poradzenie sobie z negatywnie przez nas postrzeganą partią materiału. Zasady efektywnego uczenia się przydać się mogą także nauczycielom- wychowawcom, którzy mogą je rozpropagować wśród uczniów, zwiększając ich pewność siebie i sympatię do nauki – wiadomo przecież, że lubimy bardziej to, w czym jesteśmy dobrzy.
      Drugi problem, którym chcę się tu zająć to problem zdawania egzaminów i radzenie sobie ze stresem egzaminacyjnym Nie wszyscy przecież jesteśmy przebojowymi mistrzami autoprezentacji. Stres, nieśmiałość, brak wiary we własne siły powodują, że spora część naszej wiedzy nie zostaje w ogóle lub właściwie wyartykułowana. Zazwyczaj, jeśli nawet lubimy jakąś formę egzaminów, to w innej kompletnie się nie czujemy, dlatego w pracy mojej zawarłam także kilka sposobów na poradzenie sobie z egzaminem ustnym i pisemnym.

JEŚLI CHCESZ TRWALE ZAPAMIĘTAĆ TEKST:

  • odnieś treść do własnych doświadczeń i wspomnień;
  • uruchom emocje pozytywne;
  • staraj się zrozumieć wszystko dokładnie, w razie potrzeby pytając innych;
  • używaj w trakcie zapamiętywania jak największej liczby zmysłów( słuchaj cicho relaksującej muzyki – jeśli lubisz, zaznaczaj różnymi kolorami);
  • uporządkuj materiał, np. wypunktuj, podziel na części;
  • staraj się część poszczególnych części zapamiętać własnymi słowami ;
  • jeśli może Ci to pomóc – zmieniaj kolory poszczególnych części, rysuj, rób wykresy itp.;
  • Powtarzaj;
  • staraj się pozyskaną wiedzę jakoś odnieść do rzeczywistości;
  • spróbuj komuś opowiedzieć to, co na dany temat wiesz – spytaj: "czy wszystko jasne?"; jeśli tak, to znaczy, że także Ty rozumiesz czego się nauczyłaś.
BARDZIEJ SKOMPLIKOWANA, SKUTECZNIEJSZA WERSJA "HAKÓW PAMIĘCIOWYCH":
  • każdej liczbie przyporządkuj jakiś wyraz np.: raz to głaz, 2 to drwa, 3 to bzy, 4 to sery, 5 to rtęć, 6 to jeść, 7 to krem, 8 to prosię, 9 to skręć, 10 to pieczęć;
  • zapisz je sobie na kolorowo, dobrze zapamiętaj i na tych hakach zawieszaj kolejne treści do zapamiętania;
  • kiedy utrwalisz materiał możesz na tych samych hakach wieszać nowe treści do zapamiętania;
  • używaj przy tym jak najwięcej wyobraźni, niezwykłych skojarzeń zapachowych i obrazowych.
EFEKTYWNOŚĆ UCZENIA SIĘ PODCZAS CZYTANIA:
  • zgromadź cały materiał, wszystkie dane potrzebne Ci do nauczenia się materiału i rozłóż je wokół siebie;
  • zapoznaj się z treścią pobieżnie i całościowo zanim zaczniesz uważnie czytać;
  • zorientuj się o co chodzi, aby stworzyć sobie w głowie rodzaj ogólnej mapy, na której następnie umieścisz tekst szczegółowy (nigdy odwrotnie) ;
  • nieznane dotąd wiadomości nie powinny wpadać w pustkę bo się w niej zgubią;
  • sformułuj naczelną myśl, aby uporządkować treść np.: "trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie…" lub "zasadniczą sprawą jest…";
  • ustal kluczowe kwestie, które będziesz pogłębiać; drugorzędne, mniej ważne sprawy zostaw na później… jeśli starczy Ci czasu ;
  • czytaj uważnie i aktywnie, myśląc, podkreślają ważne słowa, stawiając wykrzykniki, znaki zapytania, nie lekceważ własnych refleksji, ponieważ dyskusja z tekstem pozwoli Ci zrozumieć;
  • jeśli uczysz się już a jakiejś kwestii nie rozumiesz, odnotuj to i sprawdź później w jakimś innym źródle.
ĆWICZENIA:
  1. "Rozsypane wyrazy"
         Poproś kogoś o napisanie 100 zdań różnej długości i pocięcia każdego z nich na słowa. Z tych rozsypanych słów, które ktoś pokaże Ci na krótko próbuj szybko układać zdania, poprawne pod względem logicznym i stylistycznym. Stopniowo zwiększaj poziom trudności zdań.
  2. "Sens zdań"
    Pracuj z kimś w ten sposób, że zadaje Ci pytania sprawdzające do każdych sześciu zdań, przeczytanych przez Ciebie w dowolnie wybranym tekście. Później do kolejnych sześciu.
ROBIENIE NOTATEK POMAGA W:
  • koncentracji uwagi;
  • zapamiętywaniu;
  • powtórkach;
  1. Notuj oddzielnie to, co wydaje Ci się ważne / co Cię zastanawia / z czym się trochę nie zgadzasz / co uważasz za kompletny absurd.
  2. Wyraźnie zaznaczaj w notatkach ważne treści, które Twoim zdaniem są niezbędne do zapamiętania (inny kolor haseł, czcionka).
  3. Zrób konspekt, plan. Pozwoli Ci uporządkować materiał.
UŁATWIACZE:
  1. ustal typowy dla Ciebie sposób zapamiętywania ;
  2. ucz się używając jak największej ilości zmysłów (patrząc, słuchając, rysując, chodząc, wyobrażając sobie historie z poszczególnych fragmentów tekstu, dyskutując lub rymując);
  3. zaczynaj naukę od najtrudniejszego materiału;
  4. najlepiej zapamiętasz, jeśli chcesz zapamiętać, a nie jeśli wmówisz sobie, że to trudne, głupie i bez sensu;
  5. myśl pozytywnie zarówno o sobie jak i o efekcie nauki, nie dopuszczaj do siebie myśli, o braku zdolności, lenistwie lub złym nauczycielu; wytwórz w sobie przekonanie o tym, że Ci się uda, potrafisz wszystko masz pod kontrolą;
  6. ucz się o tej porze dnia, gdy pracujesz najchętniej i najefektywniej .
      BARDZIEJ SZCZEGÓŁOWO:
      • nigdy nie ucz się czegoś, czego nie rozumiesz, poproś żeby ktoś Ci to wytłumaczył, bo "pamięciówka" nie ma w tym wypadku sensu;
      • powtarzaj materiał, aby go utrwalić;
      • pobieżnie przejrzyj, zadaj sobie pytania do tekstu, uważnie czytaj, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, streszczaj poszczególne fragmenty, podsumuj zwracając uwagę na treści niezapamiętane .
      JAK ZDAWAĆ EGZAMINY:
      • powtórz wyuczony materiał ostatniego dnia przed egzaminem, przed snem, aby mózg, który pracuje również kiedy śpisz miał szansę jeszcze raz wszystko utrwalić;
      • śpij tyle godzin ile śpisz normalnie (za mało osłabia, za dużo rozleniwia);
      • rano zajrzyj tylko do konspektu lub mapy pojęć, aby wprowadzić swój organizm w tzw. "stan optymalnego stresu" .
      PRZY EGZAMINIE USTNYM:
      • unikaj rozhisteryzowanych osób, bo udzieli Ci się ich napięcie, dlatego na egzamin przyjdź najlepiej 10 minut przed czasem, nie wcześniej;
      • wchodząc odetchnij 3 razy przeponą, uśmiechnij się i wyprostuj, sprawisz wrażenie osoby miłej i pewnej siebie, a poza tym łatwiej Ci będzie oddychać i dotleniać mózg ;
      • powołuj się na prace egzaminatora lub autorów, o których wiesz, że ich ceni;
      • jeśli dostaniesz kilka pytań, na początku i na końcu odpowiadaj na te łatwiejsze, aby sprawić dobre pierwsze (efekt pierwszeństwa) i ostatnie (efekt świeżości) wrażenie
      PRZY EGZAMINIE PISEMNYM:
      • starannie rozplanuj czas, aby Ci go nie zabrakło na dwukrotne, dokładne sprawdzenie pracy;
      • zaczynaj od trudniejszych kwestii, bo później będziesz zmęczony;
      • jeśli czegoś nie wiesz, zostaw to, ale zaznacz na boku (na brudno), żeby później w razie potrzeby do tego wrócić.
      ODSTRESOWYWACZE:
           Ćw.1. "Kroki". Ćwiczenie to jest bardzo skuteczne i działa praktycznie błyskawicznie. Idąc, np. do sali egzaminacyjnej, oddychasz w rytm własnych kroków. Zaczynasz od : wdech –2 kroki, wydech –2 kroki; wdech –3 kroki, wydech –3 kroki; aż dojdziesz do etapu, w którym oddychasz z wysiłkiem (np. 9 –kroków) i wtedy stopniowo zmniejszasz długość oddechu (9,8,7,[...]3,2) do długości wyjściowej. Ćwiczenie to powtarzamy do osiągnięcia stanu wyciszenia i rozluźnienia.
           Ćw.2. "Kulinaria". Wbrew pozornej trywialności, ćwiczenie bardzo skuteczne. Przed ważnym, niepokojącym nas wydarzeniem zaczynamy przypominać sobie wszystkie potrawy, które znamy. Można to zrobić tematycznie np. najpierw wymieniam wszystkie znane mi dania z marchewką, lub spontanicznie tworząc menu ze wszystkiego, co przyjdzie nam do głowy. Przypominanie sobie potraw, oczywiście samo w sobie nie jest istotne, odrywa jednakowoż nasze myśli od stresogennego tematu, rozluźnia i nastraja nas pozytywnie do świata.

      opracowała mgr Maja Strzelecka
      SP nr 82 w Poznaniu.

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie