Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzień Nauczyciela

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5260 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Montaż słowno-muzyczny z okazji Dnia Nauczyciela. W inscenizacji montażu wykorzystano utwory poetyckie polskich pisarzy XVIII wieku, cytaty z Ustaw Komisji Edukacji, utwory muzyczne. Wykonawcy nie potrzebują specjalnych strojów, mogą być ubrani uroczyście. Udział bierze w inscenizacji 8-10 osób.
RZECZYPOSPOLITE ZAWSZE TAKIE BĘDĄ
JAKIE ICH MŁODZIEŻY CHOWANIE

Montaż słowno-muzyczny z okazji Dnia Nauczyciela. W inscenizacji montażu wykorzystano utwory poetyckie polskich pisarzy XVIII wieku, cytaty z Ustaw Komisji Edukacji, utwory muzyczne. Wykonawcy nie potrzebują specjalnych strojów, mogą być ubrani uroczyście. Udział bierze w inscenizacji 8-10 osób.

Rozpoczynamy wstępem muzyczny o charakterze uroczystym. R. Schumann Humoreska op. 20

Recytacja I (na tle powyższego utworu po wykonaniu pierwszej części )
Wszystkie wieki się żalą; dla obfitszej dani
Niszczyli umiejętność wszelacy kapłani.
Prócz niepojętych nauk, których oni sami
l sekretów niebieskich byli tłumaczami...
Wiek osiemnasty ze wszech religii wygładza,
Co się z danym od Boga rozumem nie zgadza.

Dokończenie utworu muzycznego Recytatorka wraca na swoje miejsce, ku przodowi wysuwa się Komentator..

Komentator.
Gdy we wrześniu 1773 r. dociera do Polski tekst bulli papieża Klemensa XIV o likwidacji zakonu jezuitów, w sejmie odzywają się głosy nawołujące do powierzenia szkół opiece państwowej. Uważano, że mecenat państwowy posiada większe możliwości dla zapewnienia rozwoju szkolnictwa i upowszechnienia oświaty. Czternastego października 1773 r. Sejm, podjął uchwałę o ustanowieniu Komisji Edukacji Narodowej.

Recytatorzy czytają.

I „ Niechaj nauczyciele tę niewzruszoną wbijają prawdę, że wszyscy
w kraju obywatele jesteśmy jednego ciała cząstki, jednej matki synowie..."

II „Każdy żyjący w społeczeństwie, ile z siebie może, do jej
uszczęśliwienia przyczynić się winien być obowiązany".

III „Człowiek nie rodzi się złym ani dobrym, ale przez edukację i
przykład albo tym, albo owym się staje. Najważniejszą przeto jest rzeczą w
edukacji człowieka prowadzić go do dobrego i przez częste w dobrym
ćwiczenie prawie mu je koniecznym i przyrodzonym uczynić".

IV „ Edukacja ma wzniecać najgorętszą ku ojczyźnie miłość, zapalać
najsprawiedliwszą do jej usług ochotę, złączyć wszystkich chęci w jeden
węzeł ustawicznego ojej dobro starania".

Chór szkolny wykonuje pieśń pt. Gaudemaus igitur
Recytacja II.
Narody szybkim pędem do upadku lecą,
Lecz długo trzeba czekać, niźli się oświecą.
Nim się zwalczą przesądy, duch niezgod obłudny.
Nad wkorzenionym błędem triumf światła trudny!

Niech każdy ma szczęśliwość powszechną w pamięci
I miłość własną - kraju miłości poświęci!
Czynnie robiąc, zaradzi powszechnej potrzebie,
Zyska szczęście dla kraju a sławę dla siebie.

Komentator.
Komisja Edukacji Narodowej była pierwszą w Europie instytucją państwową, kierującą i decydująca o sprawach oświatowych kraju. Była pierwszym na świecie ministerstwem oświaty. To dzięki takim przedstawicielom rozumu narodowego i sumień polskich: Adam
Kazimierz Czartoryski, Jędrzej Zamojski, Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj, Feliks Oraczewski, Julian Ursyn Niemcewicz, Grzegorz Piramowicz. Zawdzięczamy, że rozpoczęty proces nie zatrzymał się, lecz przetrwał wszystkie kolejne burze dziejowe.

Recytacja III.
Tchnącego męża zgłębienim natury
Jakież wstrzymują przeszkody ?
Ni sroga przepaść, ni wyniosłe góry,
Ni zebranych nurtów wody.
Czy dzikie zwierzę puszczę przebywa
Wśród ciężkich trudów ochoczy,
l tam przedmioty odkrywa
Co wstrzymują chciwe oczy :
Lśniący kruszec, kamień czarny,
Motyl co za różą leci,
l robaczek nawet mamy ,
Gdy się w spróchłym drzewie świeci
Krzewy, co ledwie od ziemi się wznoszą,
Skropione deszczem wilgotnym-
Wszystko dla niego nauką, rozkoszą
I nigdy nie jest samotnym.

Recytator I, II,/czyta/

Człowiek będąc właścicielem wszystkich skutków przyrody uczyć się ich
powinien, aby poznawszy ich związki z sobą, mógł użyć na swoją potrzebę
i swobodę.
Człowiek to tylko umie, co potrafi porównywać i stosować. Wszystkie wyobrażenia samotne, wszystkie doświadczenia i obserwacje nie związane powszechnym prawem i początkiem, są jedynie ciężarem nieużytym, rozrzuconym materiałem, który dopiero od związku ułożenia nabiera znaczenia.
Umieć - jest to poznawać związek między rzeczami szczególnymi, wyciągnięte rozumowania łączyć i stosować między sobą, a wyciągnięte wnioski zaprowadzą nas do znajomości praw w naturze.

Recytacja na tle muzyki. F. Chopin „Życzenie”
Recytator I
Bryła lodu spłodzona z kałuży bagnistej,
Gniewała się na kryształ, że był przezroczysty.
Modli się więc do słońca. Słońce zajaśniało:
Szkli się bryła ale jej coraz ubywało
I tak chcąc los polepszyć, niewczesnym kłopotem
Stajała wsiękła w bagno i stała się błotem.

Recytator II
Potok, z wierzchołka góry płynący z hałasem
Śmiał się z rzeki - spokojnie płynęła tymczasem.
Nie stało wód u góry, gdy śniegi stopniały,
Aż z owego potoka strumyk tylko mały.
Co gorsza: ten, co zaczął z hałasem i krzykiem
Wpadł do rzeki i na koniec przestał być strumykiem.

Recytator III
Powadził się kałamarz na stoliku z piórem ,
Kto świeżo napisanej księgi był autorem
Nadszedł ten, co ją pisał, roześmiał się z bajarzów
Wieleż takich na świcie piór i kałamarzów.!

Komentator.
I w tej chwili cisną się na usta słowa Jana Zamojskiego, który głosił:
„...Przekonany jestem, że tylko edukacja zgodnych i dobrych
obywateli formuje::."
„...Rzeczypospolite zawsze takie będą, jakie ich młodzieży
chowanie..."
Myślę, że teraz każdy zgodzi się z nami, że w tym świątecznym dniu specjalnie trzeba dziękować nauczycielom, bo to właśnie oni

Recytator IV
Gdy są takie chwile, gdy się nie śmie badać
Swej własnej duszy, bo się człowiek lęknie,
Pełnymi wielkiej serdeczności oczyma,
By w akord związać wszystkie struny duszy ...
Potrzeba jednych oczu i nauczyciel je ma.

Chór szkolny wykonuje utwór pt. Wiwat szkoła i nauczyciele

Komentator
Prosimy teraz wszystkich nauczycieli o przyjęcie dedykacji . nasze myśli i uczucia przekażemy słowami poetów.

Chór szkolny przed rozpoczęciem recytacji śpiewa piosenkę pt. Wyśpiewać dziś chcemy wam życzenia.

Recytacja wierszy odbywa się na tle muzyki poważnej. Wykonawcami utworów są uczniowie należący do chóru szkolnego. Można także wykorzystać utwory muzyki klasycznej nagrane na płytach CD lub innych nośnikach.

Recytator V (w tle muzyka klasyczna F. Chopin Nokturn nr 2 f-mol op.9)
Dla polonistów i nauczycieli języków obcych
Echo z dna serca, nieuchwytne,
Woła mi: "Schwyć mnie, nim przepadnę,
Nim zblednę, stanę się błękitne,
Srebrzyste, przezroczyste, żadne.'".

Łowię je spiesznie jak motyla,
Nie abym świat dziwnością zdumiał,
Lecz by się kształtem stała chwila
J abyś, bracie, mnie zrozumiał.
I niech wiersz, co ze strun się toczy,
Będzie przybrawszy rytm i dźwięki,
Tak jasny jak spojrzenie w oczy
I prosty jak podanie ręki.


Recytator VI. (w tle utwór W. A. Mozarta Symfonia nr 40 g-moll, cz.I Allegro molto).
Dla nauczycieli wychowania fizycznego
Już odbił się, już płynie' Boską równowagą
Rozpina się na drzewcu i wieje, jak flaga,
Dolata do poprzeczki i z nagłym trzepotem
przerzuca się, jak gdyby był ptakiem i kotem.

Zatrzymajcie go w locie, niech w górze zastygnie,
Niech w tył odrzuci tyczkę, niepotrzebną dźwignię,
Niech tak trwa, niech tak wisi, owinięty chmurą,
Rozpylony w powietrzu, leciutki, jak piórko.

Nie opadnie na siłach, nie osłabnie w pędzie,
Jeszcze wyżej się wzniesie, nad wszystkie krawędzie,
Odpowie nam z wysoka, odkrzyknie się echem,
Ze leci prosto w niebo, jest naszym oddechem.

Recytator IV
Dla matematyków
Matematyko!
Jedyna prawdy opoko,
O, celne z wieczności Oko
Patrzące na mnie bezkresem!
Liczbo zbawicielko!
Wyniknij, Stań się. Wskaż mi?
Oto kwadrat i nic prócz prostego kwadratu.
W uwięzi czterech linii, zamknięta sprawa jedyna
W kwadratów chaos się wcina
I piękniejszego nie ma poematu!
Duma, jedność radosnego prawa,
Ze czterema liniami stworzona konieczność.
Nic się tutaj nie dzieje. Trwa powzięta Sprawa.

Recytator VII (recytacja na tle utworu L. van Beethoven V Symfonia c moll op. 67 Andante can brio)
Dla nauczyciela przyrody i plastyki.
Podczas ulewy ujrzałem spadającą kroplę.
Długo obserwowałem jej lot.
Spadała powoli. Nie spieszyła się. Bardzo powoli.
Wchłaniała w siebie kolor błyskawic, smak wiatru,
szum światła, oddechy wszelkich zieleni.
Upodabniała się do ptaka
i do kijanki, i do motyla, i strumienia.
Czerniała jak chmura,
to znów stawała się miodna, brzozowa,
uśmiechała się piołunem i różą.
Była lekka i bezwładna,
dźwięczna i oniemiała.
Jedna drobna kropla wśród tylu podobnych,
a jakże inna i wspaniała.

Recytator VIII
Dla muzyków i nauczycieli klas młodszych
Ona płynie szeroko,
wielka i wielodźwięczna,
krowom rogi osrebrzą,
dachy omiesięcznia,
w sadach jabłka potrąca,
dzieciom jabłka w sny wkłada,
koło wielkie zatacza,
pląsom i śpiewom rada,
smykiem do okien stuka,
na jezioro wyciąga,
żeby płonąć i śpiewać,
żeby w struny zabrząkać.

Recytator II (recytacja na tle utworu L. van Beethovena Fortepianowa Sonata Księżycowa)
Dla geografów
Jurto popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się nowym brzegom,
odkryjemy nowe zatoki;
nowe ryby znajdziemy w jeziorach,

nowe gwiazdy złowimy w niebie,
popłyniemy daleko, daleko,
jak najdalej, jak najdalej przed siebie.
Starym borom nowe damy imię,
nowe ptaki znajdziemy i wody,
posłuchamy, jak bije olbrzymie
zielone serce przyrody.


Recytator I
Dla historyków
Nie tylko przyszłość wieczna jest - nie tylko!...
l przeszłość, owszem, wieczności jest dobą:
Co stało się już, nie odstanie chwilką...
Wróci Ideą, nie powróci sobą.

O! Miło jest patrzeć i dumać o świecie,
Gdy cisza za oknem szeleści taktami,
A .powiew historii, jak anioł skrzydłami,
Ciekawych wydarzeń nagarnia obficie.

Komentator
Jakże nie pisać wierszy,
Jakże nie płonąć w podzięce
Za dar najpiękniejszy
ZA SERCE.(K. J. Gałczyński)
Tymi słowami pragniemy przekazać najserdeczniejsze życzenia dla grona pedagogicznego i złożyć podziękowanie za wielką cierpliwość, wyrozumiałość i trud włożony w wychowanie młodego pokolenia.
Będziemy to pamiętać długo a nasza wdzięczność niech trwa na wieki.

Chór szkolny Na zakończenie utwór muzyczny J. Strauss Nad pięknym modrym Dunajem i wręczenie kwiatów.

Do opracowania scenariusza zostały wykorzystane następujące pozycje:
S. Trembecki Oda nie do druku
J. U. Niemcewicz Powrót posła
J. U. Niemcewicz Kozioł i orzeł
I. Krasicki Bajki
Antologia poezji

Grażyna CZUPRYN
Agnieszka RYBCZYŃSKA
Dzierzgowo,
Szkoła Podstawowa im. J. Piłsudskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie