Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie komputera na lekcji języka niemieckiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2482 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Komputer jest coraz powszechniej wykorzystywany przez nauczycieli w pracy z uczniem. Stwarza nowe możliwości przekazywania wiedzy, w tym nauki języka obcego. W swojej pracy wykorzystuję komputer zarówno do przygotowania lekcji, jak i jej poprowadzenia. Internet jest dla mnie źródłem informacji. Zauważyłam, że w internecie mało jest publikacji lub konspektów lekcji z języka niemieckiego poświęconych pracy z komputerem. Swoje doświadczenie i wiedzę w tym zakresie chciałabym przekazać innym nauczycielom, aby stanowiły dla nich pomoc, a zarazem zachętę do wykorzystania komputera na lekcji języka niemieckiego.
Scenariusz lekcji z języka niemieckiego
Temat: Arbeitsbedingungen

Lekcja przeznaczona dla uczniów klas drugich lub trzecich liceum, ( uczniów którzy kontynuują naukę języka niemieckiego w liceum i są na odpowiednim poziomie zaawansowania ), możliwe jest również przeprowadzenie lekcji w klasie pierwszej liceum,
(w klasie uczniów zdolnych).
Możliwe jest przeprowadzenie lekcji w ciągu 45 minut, ale najlepiej jest zrealizować ją na dwóch jednostkach lekcyjnych.

Cel ogólny: Poznanie wymagań warunków pracy i zatrudnienia.

Cele szczegółowe: Ćwiczenie techniki czytania ze rozumieniem (wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji, ćwiczenie umiejętności czytania selektywnego).
wykorzystanie umiejętności posługiwania się programami komputerowymi oraz wybranymi stronami z Internetu, wykorzystanie komputera i Internetu do poszerzania umiejętności językowych. Kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

Formy: praca indywidualna, w grupach, w parach i z całą klasą.

Metody: rozwijania sprawności słuchania ( a. metody poprzedzające słuchanie: metoda skojarzeń, b. metody towarzyszące słuchaniu: metoda wyboru, c. metody po usłyszeniu tekstu: metoda udzielenia odpowiedzi)
rozwijania sprawności czytania (a. metody przygotowujące do czytania: metoda pracy z obrazkiem oraz rozmowy, która ma zainteresować ucznia tematyką, b. metody towarzyszące czytaniu i następujące po nim: metoda uzupełnień, wielokrotnego wyboru, wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście, odpowiedzi na pytania)
rozwijania sprawności mówienia: (metoda: interpretacji obrazka - przypuszczeń dotyczących jego treści oraz udzielania odpowiedzi, formułowania wypowiedzi na podstawie podanych elementów treści i sporządzonych notatek)
rozwijania sprawności pisania: (metoda uzupełniania tekstu z lukami)

Środki dydaktyczne: Wielki słownik Dudena,
program do nauki języka niemieckiego Euro plus +
wybrane strony internetowe (komputer)
karta pracy dla ucznia, słowniki
Przebieg lekcji:
Część wprowadzająca:
Na początku zaznajamiam uczniów z zadaniami jakie znajdują się w karcie pracy oraz objaśniam w jaki sposób powinni z nią pracować.

Następnie uczniowie, krótko opisują obrazek i na jego podstawie odpowiadają na pytanie: Warum arbeitet der Mann in der Kaffeepause? (Übungsblatt ćw.1)

Uczniowie odpowiadają również na pytania: Welche Berufe sind euch bekannt? Welche Berufe kennt ihr? Nennt bitte!
Dla przypomnienia znanych nazw zawodów, uczniowie znajdą je zamieszczone w karcie pracy.
(Übungsblatt ćw.2)

Prezentacja nowego materiału i praca nad nim:
Uczniowie czytają tekst, przedstawiający opisy różnych zawodów (tekst uczniowie znajdą na stronie internetowej (www.top-jobs.de/), załącznik 1. Świadomie wybrałam różne nazwy zawodów zamieszczone w Internecie, aby pokazać uczniom zawody, które odbiegają od tych popularnych i typowych jakie dotychczas poznali na lekcjach języka niemieckiego. Czytając tekst zwracają uwagę na podaną przeze mnie listę zawodów zamieszczoną w karcie pracy ucznia. (Übungsblatt ćw.3)
Następnym krokiem jest przyporządkowanie przez uczniów zawodów – do wymaganych od przyszłych pracowników cech i umiejętności, wymienionych w krótkich opisach tych zawodów.
Ostatnim zadaniem jest dopasowanie do tych opisów cech i umiejętności, odpowiedników w języku polskim (Übungsblatt ćw. 4)
Ćwiczenie to ma na celu zainteresować uczniów nowym tematem.

Ćwiczenie kolejne ma charakter pracy z tekstem. Tekst artykułu: „Was ist was: Schlüsselqulifikationen” znajduje się na stronie internetowej (www.goethe.de/z/jetzt/dejsuch/dejberuf.htm), załącznik 2. Tekst składa się z 7 fragmentów, z których każdy jest opisem innych cech lub umiejętności wymaganych przez przyszłego pracodawcę. Nazwa cechy lub umiejętności, jest jednocześnie tytułem danego fragmentu.
Uczniowie zostali przeze mnie podzieleni na 7 par. Dla każdej pary wybieram jeden fragment tekstu, z którym będzie ona pracowała. Przed przystąpieniem do pracy z tekstem uczniowie wyjaśniają w języku niemieckim co oznacza główny tytuł artykułu.
Pierwszym zadaniem każdej pary uczniów jest poprawne połączenie zwrotów wybranych z fragmentu tekstu. (Übungsblatt ćw.5)
Zdanie drugie polega na udzieleniu odpowiedzi: „Was erwartet man von dem Mitarbeiter?” (Übungsblatt ćw.6)
Następnie każda para prezentuje na forum wykonane zadania. W trakcie prezentacji pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć, jaka cecha jest aktualnie przedstawiana (odgadniętą cechę należy podać w języku polskim).

W poprzednich ćwiczeniach zaprezentowane zostały oczekiwania jakie stawia pracodawca przyszłemu pracownikowi, a w kolejnym ćwiczeniu zwracam uwagę uczniom, na kwestię niedopasowania oczekiwań pracodawcy i pracownika.
Przed przystąpieniem do wykonania zadania uczniowie wyjaśniają znaczenie tytułu dialogu: „Kündigung”, pomóc im może w tym przeczytana przeze mnie definicja słowa ze słownika „Deutsches Universal Wörterbuch” Duden’a. Na podstawie tytułu uczniowie podają swoje skojarzenia o czym może być tekst.
Uczniowie słuchają dialogu: „Kündigung”. Po wysłuchaniu tekstu, zaznaczają zdania prawdziwe i fałszywe (Übungsblatt ćw. 9) Następnie odpowiadają na pytanie: „Warum wollte der Ingenieur kündigen?” (Übungsblatt ćw. 10)
Ćwiczenie pochodzi z programu do nauki języka niemieckiego Euro plus +.
(Transkrypcja tekstu znajduje się w załączniku 4).

W kolejnym ćwiczeniu, zwracam uwagę uczniów na oczekiwania firmy, które mogą być odbierane przez pracowników jako nietypowe.
Zadaniem uczniów jest praca z tekstem: „Erfahrung statt Fläxibilität”. Po przeczytaniu tytułu i podtytułu (w szczególności podkreślonych w podtytule słów) uczniowie przedstawiają swoje propozycje o czym może być tekst. Po zaznajomieniu z jego treścią przystępują do uzupełnienia brakujących wyrazów. (Übungsblatt ćw. 7)
W kolejnym zadaniu uczniowie odpowiadają na pytanie – czego oczekuje firma od przyszłych pracowników i dlaczego? (Übungsblatt ćw. 8)
(Tekst pochodzi ze strony internetowej www.deutschlern.net ).

Słuchanie tekstu „Kündigung” oraz pracę z tekstem „Erfahrung statt Fläxibilität” uczniowie wykonują w tym samym czasie w grupach. Jedna grupa zajmuje się tekstem słuchanym, a pozostałe grupy tekstem czytanym. Po wykonaniu zadania na rozumienie słuchu przez jedną grupę, następuje zamiana ról .

Ostatnie ćwiczenie polega na wyszukaniu z tekstów „Arbeitsbefähigung”, „Arbeitsweise” (zamieszczonych na stronie internetowej www.vericon.de/download/pdf_leseproben/VK42-Zeugnis-Leseprobe.pdf, załącznik 3) określeń cech i umiejętności, które są poszukiwane u pracowników, a następnie ich dopasowaniu do odpowiedników w języku polskim.
Ćwiczenie to stanowi uzupełnienie i poszerzenie słownictwa do tematu.(Übungsblatt ćw. 11)



Podsumowanie lekcji i objaśnienie pracy domowej:

Negocjacja:
Szef stawia przed tobą coraz to większe wymagania i dużo nowych zadań do wykonania, które są dla ciebie uciążliwe. Rolę szefa przejmuje nauczyciel.
a) Zwróć mu uwagę, które z jego oczekiwań są niemożliwe do zrealizowania przez ciebie.
b) Podaj powody, dla których nie jesteś w stanie wszystko wykonać na czas i tak jak on by tego oczekiwał.
c) Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.

Praca domowa

Po miesięcznej praktyce w znanej niemieckiej firmie piszesz list do kolegi, w którym informujesz go:
- co to za firma i czym się zajmuje,
- jakie oczekiwanie stawia przyszłemu pracownikowi i jakie należy posiadać cechy i umiejętności aby móc się w niej zatrudnić,
- o dobrych i złych stronach pracy w tej firmie,
- o możliwościach skontaktowania się z szefem i pokazania firmy.


Übungsblatt



Tu zdjęcie przedstawiające mężczyznę pracującego z komputerem (laptop) w kawiarni.



1. Antworte auf die Frage. Warum arbeitet der Mann in seiner Kaffeepause?
Odpowiedz na pytanie.


2. Liste von den bekannten Berufen. Lista znanych zawodów.

Der Arzt, der Verkäufer, der Architekt, der Lehrer, der Polizist, der Menager, der Journalist, der Pilot, der Fahrer, der Jurist, der Schauspieler, das Model, der Bankkaufmann, der Autofahrer, der Geschäftsmann, der Koch, die Sekretärin, die Krankenpflegerin, die Buchhalterin, der Mechaniker usw.


3. Lies die kurzen Berufsbeschreibungen. Welche Beschreibung passt zu welchem Beruf ? Ordne zu.
Przeczytaj krótkie opisy zawodów. Który opis pasuje, do którego zawodu?
(www.top-jobs.de/)

a) bereit zum Reisen sein
b) Kenntnisse aus der Biologie und im Bereich der Informatik haben
c) sich gut kommunizieren und bei Streß einen kühlen Kopf bewahren
d) Erfahrung im kaufmännischen Bereich haben
e) Ansprechpartner für die Kundenanfragen sein
f) Neue Ideen, Konzepte, Strategien besitzen und verantwortlich sein

1. Allrounder
2. Account-Manager
3. Bioinformatiker
4. Call-Center-Agent
5. Application-Engineer
6. Business-Development-Manager
1 2 3 4 5 6


4. Passe polnische Wendungen dazu an.
Dopasuj do nich polskie zwroty.

1. posiadać, nowe pomysły, koncepcje, strategie i być odpowiedzialnym
2. mieć doświadczenie w handlu
3. dobrze się komunikować, i zachować opanowanie w przypadku stresu
4. posiadać umiejętności z dziedziny biologii i informatyki
5. być partnerem do rozmów dla klientów
6. być gotowym do podróżowania
1 2 3 4 5 6


5. Lies den Text. Welche Wendungen passen zusammen? Ordne zu.
Przeczytaj tekst. Przyporządkuj, które zwroty pasują do siebie?
(www.goethe.de/z/jetzt/dejsuch/dejberuf.htm)
„Schlüsselqualifikationen”
“Kommunikationsfähigkeit”

1. genau a) argumentieren
2. präzise b) zuhören können
3. sein Wissen c) mit Kollegen, Untergegeben
4. den richtigen (podwładni) und dem Chef finden
Umgang d) mit anderen teilen
1….., 2….., 3……, 4……
„Belastbarkeit”

1. alle Aufgaben a) umgehen können
2. mit Termindruck b) gut erledigen
3. Langweile c) mit besserwisserischen Kunden anstehen
4. Gespräche d) ertragen

1….., 2……, 3……, 4….


„Leistungsbereitschaft”

1. am Wochenende a) stecken können
2. sich selbst ein Ziel b) arbeiten können
3. als Letzter c) niemals sagen
4. das ist nicht mein Bier
(das ist nicht mein Problem) d) das Büro verlassen
1……, 2……, 3……, 4……

„Fließend Englisch”

1. Englisch fehlerfrei und im Tempo a) beherrschen
seiner Muttersprache b) sprechen
2. Anforderung c) erfüllen
3. fließend Englisch, d) haben
4. Englisch – Leistungskurs

1….., 2….., 3……, 4……

„Gute Allgemeinbildung”

1. ein paar wichtige Sachen a) leichter ins Gespräch kommen
2. mit fremden Menschen b) wissen
3. wichtige Ereignisse c) haben
4. gewisse Grundverständnis d) kennen und beurteilen


1….., 2……, 3……., 4…….

„Teamfähigkeit”

1. sich in ein Team a) erreichen wollen
2. ein gemeinsam gestecktes Ziel b) helfen
3. anderen c) integrieren können
4. die eigene Position im Team d) besitzen/haben
1….., 2….., 3….., 4……

„Flexibilität”

1. sich an der Situation a) umgehen können
2. mit der Wandel b) anpassen
3. nicht ständig c) sagen
4. nicht immer ja d) umziehen
1….., 2……, 3….., 4……

6. Du bist ein Chef einer Firma. Was erwartest du von dem Mitarbeiter? Beantworte die Frage. Jesteś szefem firmy. Odpoweidz, czego oczekujesz od współpracownika?


7. Lies den Text. Eine Variante ist richtig. Markiere a, b oder c.
Przeczytaj tekst. Jeden wariant jest poprawny, zaznacz a, b lub c.


Erfahrung statt Fläxibilität
Die meisten Unternehmen suchen junge Mitarbeiter, die flexible sind. Die Firma Borse baut Teile für Automobile und sucht jetzt Personal, das älter ist.

Der Automobilzulieferer Brose sucht neue Mitarbeiter, auch Akademiker – aber nicht jung und flexible, sonder reif und erfahren, mindestens 45 Jahre alt. Personalchefin Esther Loidl erklärt im Interview, warum sie auf einen “gesunden Mix” setzt.

Frau Loidl: Nein, das ist kein Marketing. Wir lehnen Bewerbungen von Leuten über 40 nicht automatisch ab, sondern wir schauen uns alle Bewerbungen an. Wir suchen auch ältere Mitarbeiter, Mitarbeiter über 45. Wir haben das wie alle anderen Unternehmen auch gemacht. Die Brose-Gruppe ist in den letzten 10, 15 Jahren stark expandiert, vor allem mit jungen Mitarbeitern. Wir haben jetzt Analysen gemacht, wie unsere Teams, unsere Abteilungen arbeiten. Und es hat sich herausgestellt, dass ein Mix zwischen jungen und erfahrenen Mitarbeitern sehr wichtig ist. Ein gemischtes Team funktioniert besser. Ältere Mitarbeiter haben vielleicht schon in mehreren Unternehmen gearbeitet. Junge Mitarbeiter machen schnell Fehler und können von älteren Kollegen lernen. Ältere Mitarbeiter sind auch effizienter. Das können sie ihren jungen Kollegen zeigen. Sie können den Jungen Arbeitsmethoden erklären, und das Wissen, das sie gesammelt haben, an junge Mitarbeiter weitergeben.


Der Automobilzuliefer Brose 1)……………… neue Mitarbeiter, 2)…………………….. junge und flexible Leute 3) ………………... vor allem ältere Mitarbeiter, die schon 4) …………… sind. In den letzten Jahren ist das Unternehmen 5)…………………. geworden – mit 6) ………………….. Mitarbeitern. Eine Untersuchung in den eigenen Werken hat jetzt gezeigt, dass Teams 7) …………………….funktionieren, wenn alte junge Mitarbeiter gemischt waren. Die älteren Mitarbeiter sollen vor allem ihren jüngeren Kollegen
8) ………………, damit diese 9) ……………….. Fehler machen und effizienter arbeiten.

1) a) findet 2) a) und 3) a) aber 4) a) über 45 Jahre alt
b) sucht b) oder b) sondern b) 55 Jahre alt
c) hat c) aber nicht c) auch c) unter 45 Jahre alt

5) a) größer 6) a) guten 7) a) höher 8) a) arbeiten
b) besser b) alten b) besser b) helfen
c) effektiver c) jungen c) lieber c) sagen

9) a) mehr
b) alle
c) nicht so viele

8. Was erwartet die Firma von den zukünftigen Mitarbeiter? Warum? Beantworte die Fragen
Odpowiedz, czego oczekuje firma od przyszłego pracownika? Dlaczego?

9. Richtig oder falsch? Hör zu und kreuze an .
Prawda czy fałsz? Posłuchaj i zakreśl.

„Kündigung”

richtig falsch
a) Er verdient zu wenig.  
b) Sein Urlaub ist zu kurz.  
c) Die Biurokratie geht ihm auf die Nerven  
d) Die Atmosphäre in der Firma ist schlecht  
e) Er muss am Wochenende arbeiten.  
f) Er muss Überstunde machen.  
g) Die Arbeit gefällt ihm nicht.  
h) Die Klimaanlage ist kaput.  


10. Warum wollte Ingenieur kündigen? Beantworte die Frage.
Dlaczego inżynier chciał się zwolnić? Odpowiedz na pytanie.

11. Lies die Texte „Arbeitsbefähigung“, „Arbeitsweise” und ordne den polnischen Wörtern die deutschen Wendungen zu.
Przeczytaj tekst i przyporządkuj do polskich słówek niemieckie zwroty.
(www.vericon.de/download/pdf_leseproben/VK42-Zeugnis-Leseprobe.pdf)

a) zdolność rozwiązywania problemów -
b) kształcenie -
c) gotowość do dalszego kształcania -
d) pilność -
e) fachowość -
f) kreatywność -
g) samodzielność (niezależność) -
h) staranność (dbałość) -




Negocjacje:
Szef stawia przed tobą coraz to większe wymagania i dużo nowych zadań do wykonania, które są dla ciebie uciążliwe. Rolę szefa przejmuje nauczyciel.
d) Zwróć mu uwagę, które z jego oczekiwań są niemożliwe do zrealizowania przez ciebie.
e) Podaj powody, dla których nie jesteś w stanie wszystko wykonać na czas i tak jak on by tego oczekiwał.
f) Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.

Hausaufgabe

Po miesięcznej praktyce w znanej niemieckiej firmie piszesz list do kolegi, w którym informujesz go:
- co to za firma i czym się zajmuje,
- jakie oczekiwanie stawia przyszłemu pracownikowi i jakie należy posiadać cechy i umiejętności aby móc się w niej zatrudnić,
- o dobrych i złych stronach pracy w tej firmie,
- o możliwościach skontaktowania się z szefem i pokazania firmy.


Izabela Krystyna Broczkowska
Skierniewice, Zespół Szkół Zawodowych Nr 4

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie