Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Partnerska rola przedszkola i rodziny w edukacji najmłodszych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2269 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

We współczesnej koncepcji edukacji przedszkolnej dużą rolę odgrywa rodzina. Częste kontakty rodziców z przedszkolem, uroczystości, wycieczki i wspólne zajęcia sprzyjają tworzeniu się partnerskich więzi między dwoma środowiskami oddziaływującymi na dziecko. Poniższy artykuł przedstawia zalety aktywnego włączania rodziców w życie przedszkola.
W świetle aktualnie dokonujących się przemian edukacyjnych wielu nauczycieli zauważa inne niż dotychczas miejsce rodziców w systemie wychowania i nauczania dzieci.
     Wiek przedszkolny odgrywa decydującą rolę w rozwoju człowieka. W tym, bowiem okresie następuje proces rozwoju podstawowych funkcji psychicznych, nastawień społecznych, a także zaczyna się kształtować system wartości społecznych. System wartości dziecka jest odzwierciedleniem sposobu życia dorosłych, odzwierciedleniem wychowania i życia rodziny. Prawidłowy rozwój dziecka i formowanie się jego osobowości jest ściśle związane z życiem w rodzinie i atmosferą, jaka w niej panuje. W rodzinie kształtują się wyobrażenia o własnym miejscu w życiu, cechy charakteru, elementarne pojęcia niezbędne małemu dziecku. Dziecko w rodzinie zdobywa podstawową wiedzę o zjawiskach i otaczającym świecie, rozwija się jego mowa ułatwiająca nawiązywanie kontaktów. Dziecko w domu rodzinnym uczy się także oceniać swoje zachowanie. Rodzina stanowi dla dziecka ważne, pierwsze środowisko wychowawcze.
     W drugiej fazie okresu przedszkolnego nabiera znaczenia pozycja dziecka w grupie. Życie w grupie to ścieranie się różnych typów temperamentu, systemów nerwowych, potrzeb.
     Dziecko wchodząc w nowe środowisko, jakim jest przedszkole w dalszym ciągu potrzebuje kontaktów z osobami dorosłymi. Dobry kontakt z osobami dorosłymi ( rodzicami, nauczycielką) stanowi niezbędny warunek prawidłowego rozwoju dziecka.
     Przedszkole jako instytucja odgrywa znaczącą rolę niosąc pomoc rodzinie, zapewniając małemu dziecku warunki sprzyjające jego wszechstronnej edukacji. To właśnie przedszkole dysponuje wykwalifikowaną kadrą, która stwarza warunki sprzyjające i stymulujące działania dzieci.
     Przedszkole jako instytucja opiekuńcza i edukacyjna musi włączyć rodzinę w procesy wpływu na dziecko we wszystkich zakresach. Stąd też rodzice uczestniczą w zajęciach, uroczystościach przedszkolnych, zabawach, wycieczkach itp. Przedszkole informuje także rodziców o zamierzeniach Rocznego Planu Działań Dydaktyczno- Wychowawczych Przedszkola, co im daje możliwość wpływu na działania placówki.
     Coraz więcej rodziców docenia edukację przedszkolną, więc przedszkole powinno to wykorzystać i uświadomić im, że mogą jako nieprofesjonalni nauczyciele być autentycznymi partnerami przedszkola. Przyjęcie rodziców jako partnerów wymaga uwzględnienia ich intuicji, doświadczenia życiowego w rozwiązywaniu trudnych problemów wychowawczych. Wśród rodziców jest wielu doskonałych nauczycieli mimo braku wykształcenia pedagogicznego.
     Należy uzgodnić kwestię udziału rodziców i nauczycieli w edukacji dzieci. Rodzice, bowiem są w większości przekonani, że nauczyciele z racji przygotowania zawodowego odpowiadają za poziom wiedzy i wychowani ich dzieci. Sami mogą jedynie realizować zalecenia, uzupełniać, wyrównywać. Nauczyciele natomiast twierdzą, iż to rodzice ponoszą odpowiedzialność za edukację swoich dzieci, to ich obowiązkiem jest interesowanie się postępowaniem dzieci, ich sukcesami i niepowodzeniami.
     Wyraźnie widoczna jest tu sprzeczność stanowisk zajmowanych w tej kwestii przez rodziców i nauczycieli, a w tej sytuacji sprzeczności racji nie można mówić o partnerstwie w edukacji dzieci.
      Szanse na zmianę edukacji z partnerską rolą rodziców zaistnieją wówczas, gdy uwzględnimy ich racje, intuicję, wiedzę i doświadczenie. Wiodąca rola w tym procesie należy do przedszkola, przede wszystkim do nauczyciela. Rodzice, bowiem przez pryzmat jego chęci, kompetencji, stosunek do dziecka oceniają wartość edukacyjną instytucji i możliwość własnego w niej zaistnienia.
Elżbieta Sokołowska
Literatura:
"Rola rodziny we współczesnej koncepcji edukacji przedszkolnej", Zeszyt Przedmiotowo-Metodyczny Nr 1/94, Wydawnictwo WOM -Legnica 1994r.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie