Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
PSO fizyka i astronomia w klasach I-III gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1594 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedmiotowy system oceniania w klasach I- III gimnazjum z fizyki i astronomii.
I. Zasady systemu oceniania
  1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  2. Ocena ma dostarczyć uczniom, rodzicom i nauczycielowi rzetelnej informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach i trudnościach ucznia.
  3. Każda ocena jest opatrzona komentarzem nauczyciela ustnym lub pisemnym.
  4. Zawartością komentarza są wskazówki dla ucznia, w jaki sposób może on podnieść swoje osiągnięcia edukacyjne.
  5. Wymagania edukacyjne formułowane są na podstawie podstawy programowej oraz " Programu nauczania fizyki i astronomii" - DKW- 4014- 93/99.
  6. Stosuje się dwa poziomy wymagań: podstawowy i ponadpodstawowy.
  7. Wymagania ponadpodstawowe zawierają w sobie wymagania podstawowe. Aby zaliczyć poziom ponadpodstawowy należy najpierw zaliczyć poziom podstawowy.
  8. Stosuje się skalę ocen i system znaków omówionych w zasadach ogólnych.
  9. Sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
  10. Sprawdziany całogodzinne są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
  11. Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane i nie mogą być poprawiane.
  12. Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn losowych powinien go napisać w terminie nie przekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły.
  13. Każdy sprawdzian, napisany na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia sprawdzian tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z poprawy.
  14. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej jednego tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień (nie dotyczy sprawdzianów).
  15. Uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego i podręcznika na każdą lekcję.
  16. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Wyjątek stanowią zapowiedziane lekcje powtórzeniowe i sprawdziany.
  17. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak podręcznika, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
  18. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
  19. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
  20. Aktywność na lekcji nagradzana jest "plusami". Za cztery zgromadzone "plusy" uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą
  21. Prace uczniów są przechowywane w szkole, wgląd do nich ma uczeń i jego rodzice.
  22. W stosunku do uczniów posiadających orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej stosuje się ocenę ze zwiększona tolerancją, dostosowana do poziomu intelektualnego.
II. Wymagania programowe
  1. Obserwowanie i opisywanie zjawisk fizycznych i astronomicznych.
  2. Posługiwanie się metodami badawczymi typowymi dla fizyki i astronomii.
  3. Wykonywanie pomiarów prostych i złożonych.
  4. Opisywanie zjawisk fizycznych i rozwiązywanie problemów fizycznych i astronomicznych z zastosowaniem modeli i technik matematycznych.
Wymagania odpowiadające poszczególnym ocenom szkolnym
Ocena celująca (wymagania wykraczające)
     Uczeń posiadał wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, samodzielnie formułuje problemy, dokonuje analizy lub syntezy nowych zjawisk, rozwiązuje zadania wykraczające poza program danej klasy. Osiąga sukcesy w konkursach pozaszkolnych.

Ocena bardzo dobra (wymagania dopełniające)
     Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie. Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, umie korzystać z różnych źródeł wiedzy, rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe, planuje i przeprowadza doświadczenia fizyczne. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach.
Ocena dobra (wymagania rozszerzające)
     Uczeń opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności bardziej złożone, poszerzające relacje między elementami treści. Nie opanował jednak w pełni wiadomości określonych programem nauczania. Poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań lub problemów, potrafi wykonać zaplanowane doświadczenie z fizyki, rozwiązać proste zadanie lub problem.

Ocena dostateczna (wymagania podstawowe)
     Uczeń opanował wiadomości najważniejsze z punktu widzenia edukacji, proste, łatwe do opanowania przez uczniów przeciętnie uzdolnionych, często powtarzane w programie. Rozwiązuje typowe zadania i wykonuje proste doświadczenia fizyczne z pomocą nauczyciela, zna podstawowe wzory i jednostki wielkości fizycznych.

Ocena dopuszczająca (wymagania konieczne)
     Uczeń opanował wiadomości i umiejętności niezbędne w dalszej edukacji, potrzebne w życiu. Ma spore braki, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy z przedmiotu w ciągu dalszej nauki. Zna podstawowe prawa i wielkości fizyczne, potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste doświadczenia fizyczne.

Ocena niedostateczna
     Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności przewidywanych w wymaganiach koniecznych. Braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu. Nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela, nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości fizycznych.

III. Obszary aktywności podlegające ocenianiu
  1. Obserwowanie i opisywanie zjawisk fizycznych i astronomicznych:
    Realizacja polecenia: "zaobserwuj i opisz..." poprzez:
    • wyodrębnienie danego zjawiska z kontekstu,
    • opis jego przebiegu,
    • podanie warunków występowania,
    • postawienie hipotezy dotyczącej natury zjawiska na podstawie poznanych zasad.
  2. Posługiwanie się metodami badawczymi typowymi dla fizyki i astronomii.
    Opracowanie tematu badawczego poprzez:
    • formułowanie hipotez,
    • planowanie eksperymentów lub obserwacji do postawionych hipotez,
    • przeprowadzanie eksperymentów lub dokonywanie obserwacji,
    • opracowywanie wyników i formułowanie wniosków.
  3. Wykonywanie pomiarów prostych i złożonych.
    Dobór przyrządów pomiarowych ze względu na:
    • rodzaj mierzonej wielkości fizycznej,
    • przyjętą metodę pomiaru,
    • wymaganą dokładność,
    • rodzaj pomiaru – prosty lub złożony (bezpośredni lub pośredni).
  4. Opisywanie zjawisk fizycznych i rozwiązywanie problemów fizycznych i astronomicznych z zastosowaniem modeli i technik matematycznych.
    Teoretyczne rozwiązywanie problemów oraz opis i przewidywanie przebiegu zjawisk fizycznych i astronomicznych za pomocą:
    • modeli (np. kinetyczno-cząsteczkowy model budowy materii),
    • pojęć i technik matematycznych,
    • technologii informacyjnej,
    • budowy modeli przyrządów, zjawisk i procesów fizycznych.
IV. Metody sprawdzania osiągnięć
  1. Sprawdziany pisemne:
    • kartkówki - krótkie około 15-minutowe sprawdziany wiadomości z niewielkiej ilości materiału (2-3 ostatnie tematy lekcyjne).
    • testy sprawdzające wielostopniowe w tym:
      • zadania otwarte, typu rozprawka (opis zjawisk i doświadczeń, rozwiązywanie zadań tekstowych obliczeniowych), krótka odpowiedź lub zdanie z luką.
      • zadania zamknięte, typu wielokrotnego wyboru: prawda – fałsz lub na dobieranie.
  2. Ocena odpowiedzi ustnych - przygotowanych i spontanicznych.
  3. Ocena pisemnych prac domowych - obowiązkowych i dodatkowych.
  4. Ocena zadań praktycznych – wykonywanych ćwiczeń i projektów.
  5. Ilość i częstotliwość sprawdzianów jest zależna od klasy i modyfikowana w zależności od materiału.
      V. Kryteria oceny wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz realizacji zadań praktycznych
      Wypowiedzi ustne:
      1. Mówienie zgodnie z tematem.
      2. Precyzyjne i jasne formułowanie myśli.
      3. Trafne posługiwanie się pojęciami i językiem fizyki.
      4. Prawidłowe wyrażanie własnych spostrzeżeń i poglądów.
      Prace pisemne:
      1. Sprawdziany (w tym testy dydaktyczne):
        • zadania otwarte - punktowanie wielowartościowe (np. 2 pkt za pełną odpowiedź, 1 pkt za odpowiedź częściową i 0 pkt za odpowiedź błędną lub jej brak,
        • zadania zamknięte - punktowanie w skali 0-1 pkt.
      2. Punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie według następującej skali:
        100% - 96% celujący
        95% - 91% bardzo dobry
        90% - 70% dobry
        69% - 50% dostateczny
        49% - 31% dopuszczający
        30% - 0% niedostateczny
      Zadania praktyczne:
      1. Przygotowanie teoretyczne.
      2. Sprawność wykonania doświadczenia.
      3. Dokładność pomiarów.
      4. Poprawność wyników
      5. Estetyka opracowania karty ćwiczenia.
      VI. Sposoby dokumentowania i analizy osiągnięć uczniów
           Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej i odnotowywane w dzienniku lekcyjnym.

      Opracowała:
      Małgorzata Dołżycka

      Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

      X


      Zarejestruj się lub zaloguj,
      aby mieć pełny dostęp
      do serwisu edukacyjnego.




      www.szkolnictwo.pl

      e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
      - największy w Polsce katalog szkół
      - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




      Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

      Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




      Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie