Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 977 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wstęp
Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny dla ucznia z głębokim upośledzeniem umysłowym opracowałam po trzech miesiącach pracy z dzieckiem. Ze względu na wieloraką niepełnosprawność Krzysia i jego rozwój, który nie przebiegał według standardowego wzorca postanowiłam napisać program dostosowany do jego potrzeb i najbliższej sfery rozwoju. Program jest przeznaczony jest głównie dla Krzysia, ale również mogą go wykorzystać inni nauczyciele pracujący z dziećmi z głębokim upośledzeniem umysłowym i porażeniem mózgowym. Pisząc program opierałam się na zaleceniach Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, diagnozie umiejętności funkcjonalnej i wskazówkach zawartych w literaturze: „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym”, „Rozwój daje radość” oraz wywiadzie z rodzicami Krzysia.
Chłopiec od pierwszych miesięcy życia wolniej się rozwijał. Aktualnie rozwój psychomotorycznym jest upośledzony w stopniu głębokim na skutek uszkodzenia CUN. Krzysiu wykazuje wieloraką niepełnosprawność, nie chodzi, również nie potrafi z pozycji leżącej samodzielnie usiąść, nie mówi, nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych. Jest karmiony rozdrobnionym pokarmem. Potrzeby i stany emocjonalne najbliższa rodzina odczytuje z wyrazu twarzy. Reaguje na domowników uśmiechem. Wychowuje się w rodzinie pełnej, otoczony jest prawidłową opieką i miłością.


GŁOWNE CELE EDUKACJI:
- wprowadzać struktury miejsca, czasu i osób;
- poszukiwanie sposobów porozumiewania się;
- nauka umiejętności samoobsługi: jedzenie;
- dostarczanie wrażeń zmysłowych /stymulacja polisensoryczna, integracja sensoryczna;
- wielozmysłowe poznawanie otoczenia /zajęcia w kuchni, łazience/, spacer na świeżym powietrzu/;
- stymulacja rozwoju motoryki i poszerzenie zakresu możliwości manipulacyjnych;
- wspomaganie rozwoju poznawczego.

KOMUNIKOWANIE SIĘ.
Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.

Cele szczegółowe:
1. Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych /w tym usprawnianie połykania i żucie/.
2. Rozwijanie komunikacji.

Sposób realizacji:
Ad. 1 Zapewniamy dyspozycję gwarantującą pełną stabilność całego ciała /kwiecień – czerwiec/.
 stosujemy metodę terapii ustno - twarzową Castillo – Moralesa
 stymulacje neuromotorycznych punktów twarzy dna jamy ustnej i przechodzimy kolejno do punktu podbródka, punktu wargi górnej i punktu gładzizny – stymulujemy poprzez lekki ucisk lub wibrację
 metoda nauki żucia /biszkopt/
 naśladowanie dźwięków dziecka
 wokalizacja dźwięków przez dziecko
 masaż twarzy

Ad. 2 Podnosimy, bujamy i cały czas mówimy do dziecka.
 nauka reakcji dziecka na własne imię
 masaż ciała
 zabawy paluszkowe /stymulacja dotykiem/
 ćwiczenia oparte na metodzie ruchu

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA.
Kształtowanie umiejętności manipulacyjnych.

Cele szczegółowe:
1. Poprawa koncentracji uwagi na przedmiotach.
2. Doskonalenie percepcji wzrokowej. Nauka wodzenia wzrokiem.
3. Kształtowanie umiejętności chwytania przedmiotów.

Sposób realizacji:
Ad. 1 Pokazanie dziecku zabawki, potrzymanie jej przez krótki okres czasu, obserwacja i chwytanie /luty – czerwiec/.
Ad. 2 Wodzenie wzrokiem za źródłem światła w linii pionowej i poziomej /marzec – kwiecień – maj/.
- bierzemy zabawkę /piłkę kolorową/ i poruszamy ją w polu widzenia dziecka, następnie odsuwamy ją nieco i potrząsamy po prawej i lewej stronie twarzy. Pobudzamy dziecko do skręcania głowy.
Ad. 3 Masaż dłoni /luty – czerwiec/.
- umieszczamy na linii ruchu rąk różne przedmioty /papier, folię aluminiowa, gąbkę, ceratę/ dostarczamy w ten sposób różnych wrażeń dotykowych,
- lekko uderzamy rękami dziecka w piasek, ziemię, groch, kasztany itp.
- nawijamy dziecku na palce wstążeczki i różnej grubości barwne sznurki,
- pocieramy dłońmi dziecka o różne powierzchnie np. futro, jabłko, pieluszkę, gąbkę, ryżową lub miękką szczoteczkę.

FUNKCJE POZNAWCZE.
Wspomaganie rozwoju postrzegania.

Cele szczegółowe:
1. Integrowanie dwóch wrażeń zmysłowych:
- smak + węch
- smak + dotyk
- węch + dotyk
- wzrok + słuch
2. Zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej dłoni i stóp.
3. Usprawnianie pracy mięśni twarzy.
4. Obniżenie pobudliwości, zakończeń nerwów czuciowych skóry.
5. Wielozmysłowe poznawanie najbliższego otoczenia.

Sposób realizacji:
Ad. 1 Podczas zajęć „stymulacje dotykowo – smakowe” oraz „stymulacja dotykowo – węchowa”
- świece zapachowe i dopasowanie do zapachu danego pokarmu /serek np. waniliowy, owocowy, lizak owocowy itp./ /luty – czerwiec/.
Ad. 2 Masaż głęboki całego ciała, masaż różnymi materiałami, delikatnymi i szorstkimi. Zajęcia z wodą, kisielem, cukrem, solą, dżemem /luty – czerwiec/.
Ad. 3 Dostarczanie zróżnicowanych bodźców dotykowych poprzez różne techniki masażu /marzec – czerwiec/.
Ad. 4 Działanie uspokajające na ośrodkowy układ nerwowy /marzec – kwiecień/
- głaskanie, ugniatanie, rozcieranie okrężne, oklepywanie,
- szczoteczkowanie lub oklepywanie ciała szczoteczką.
Ad. 5 Zajęcia w kuchni, łazience:
- aromaterapia,
- stymulacja latarką w pomieszczeniu,
- spacer na świeżym powietrzu,
rozwijające
 zachęcamy dziecko do wydawania dźwięków poprzez naśladowanie go,
 słuchanie kasety z nagraniami, dźwiękami zwierząt, samochodami, szum fal morskich,
- wydmuchujemy przed dzieckiem bańki mydlane,
- wprowadzamy zabawki wydające dźwięki,
 zachęcamy dziecko do naśladowania dźwięków
- specjalny program aktywności Ch. Knilla /SPH/
 kołysanie, wymachiwanie rękoma, zginanie i rozprostowywanie rąk,
 pocieranie dłoni,
 zaciskanie i otwieranie dłoni,
 poruszanie palcami,
 klaskanie,
 głaskanie głowy,
 głaskanie policzków,
 głaskanie łokci,
 głaskanie brzucha,
 przewracanie się,
 relaksacja.

ZALECENIA:
1. Staramy się odczytywać wszystkie niewerbalne komunikaty.
2. Dostosowanie poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb dziecka.
3. Aktywny i świadomy udział dziecka w pracy pedagogicznej.
4. Przestrzegamy zasadę zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego.
5. Prowadzimy ciągłą obserwację jego zachowań /zapisujemy je w karcie obserwacyjnej/.

Opracowała:
mgr Grażyna Potyrańska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie